{*16*}

69 4 1
                                    

Pagi.Pukul 10 pagi.Di sekolah.Waktu rehat.Haura beradar di perpustakaan.

'Puasa ni lebih baik penuhkan masa dengan pekara yang berfaedah'Gumam Haura sambil memilih buku buku di rak buku.

Setelah dia menemu buku yang menarik perhatiannya terus dia mengambil malangnya ketinggian dia tidak membenarkan dia mengambil buku itu.

Tanpa Haura perasan ada seorang hamba Allah menolongnya.'Eh..sapa pulak ni?'Gumam Haura dengan masih memikir siapakah gerangan yang tolong dia.

"Nah!Dahlah pendek tu pun masih nak paksa bagi tinggi.Ada orang kat sini tak nak minta tolong pulak tu..Haish"Kata sinis itu membuat Haura dapat meneka siapa hamba Allah itu.Siapa lagi kalau bukan Mukhlis.

"Taulah kita ni pendek dari dia..tak baik tau kata orang pendek nanti sakit hati seseorang tu.Satu lagi nanti orang yang kata tu akan kena balik.Kan kata kata tu boleh jadi Doa..Tul tak?"Bebel Haura dengan ceramahnya.

"Yalah Ustazah Haura"Tiga patah Mukhlis menjawab kerana tidak mahu di ceramah oleh Haura."Ah satu lagi kita tak perasan pun ada manusia kat sini sebab tu kita tak minta tolong"Kata Haura."Ohh maksudnya Haura LANGSUNG tak perasan Mukhlis lah ni?"Tanya pula Mukhlis.Haura membalas dengan mengangguk dengan selamba.

Lalu berjalan ke meja untuk membaca buku pilihanya.Mukhlis yang masih tercegat dekat tepi rak buku tu.'Haiih minah ni..'Gumam Mukhlis sambil menggeleng kepalanya lalu terus duduk berhadapan dengan Haura.

'Ishh mamat ni dah kenapa nak duduk depan kami ni?'Omel Haura.

________________________________

Sebelum balik dari sekolah.

"Haura!"Jerit Mukhlis yang beradar jauh kebelakang dari Haura.Haura dengan terkejut memusing badannya.'Ish mamat ni dah kenapa?'Omel Haura apabila Mukhlis sedang berlari mengejar Haura.Haura apalagi lari macam kena kejar hantu.

"Wah!Laju gila dia ni lari?Dah kenapa dia lari pulak?"Bisik Mukhlis yang penat mengejar Haura yang tetiba lari dari dia.

"Hu-hu-hu..Safe.Dah kenapa dia kejar kami pulak ni?"Tanya Haura sambil mengawal nafasnya."Haura!..Kau dah kenapa lari dari aku tadi?"Tanya Mukhlis yang sememangnya penat kejar Haura yang lari macam cheetah dengan pakai baju sukan lagi.

"Hampa kenapa lari macam nak kejar orang?Tu la kami lari tu."Marah Haura tidak sengaja mengeluarkan loghat Kedahnya."Ni aku nak ajak kau keluar berbuka dengan aku"Jemput Mukhlis.

"Hari ini?Kat mana?Mukhlis seorang je?"Bertubi tubi soalan Haura yang keluar dari mulutnya."Hari ini lah cik adik.Kat restoran..Nanti mukhlis ambil kat rumah Haura.Yes just me"Balas Mukhlis sambil ayat terakhirnya iaitu 'Yes Just Me' membuat Mukhlis tersenyum sinis.

"Oh..kay"Haura setuju sambil memandag geli dengan senyuman Mukhlis itu."Okay ingat kul 6:00 petang ni dah siap"Kata Mukhlis lalu menarik kain lengan tangan Haura bawa dia masuk ke dalam perut bas yang sudah tiba.

Sedang mereka masuk ke dalam bas.Mereka tidak perasan ada seseorang yang tengah 'stalk' mereka.

My First Love Is My True Love!?Where stories live. Discover now