Langkahku yang dari tadi berjalan dihentikan apabila melihat kelibat Syaf di hadapanku.
" Aduh apa aku nak buat niii? "
" Aqilah! " panggil Syaf dari depan.
Aku perlahan-lahan menuju ke arahnya.
" Jadi apa jawapan awak? ".Aku mengelip-ngelipkan mataku berkali kali. Biar betul dia ni. Haha. Aku pusing ke belakang dan meninggalkan Syaf.
Setibanya di kelas, orang pertama yang aku panggil mestilah Cuna. " Cuna! " Cuna memalingkan mukanya ke arah aku.
" Apa bising-ii kau ni? Pepagi buta dah mereng " aku tergelak kecil.
" Setuju ke dengan jawapan aku ek? "
" Jawapan apa? Jawapan soalan Sains semalam ke? "
" Ish! Bukan. Jawapan dari soalan Syaf tu lah " aku meletakkan beg aku di atas kerusi.
" Setuju. Kau lek jelah" aku hanya mengangguk beberapa kali. Lega sikit bila Cuna cakap macamtu.
Semalam baru je dapat kerja kursus Geografi. Kau ghase aku tak penat ke? Aduh. Bila nak habis ni do. Pencilcase yang ku pegang dari tadi ditenung.
" Awak menung apa? " tanya Amin yang datang entah dari mana. Aish.
Aku tersenyum.
-
" Kau rasa dia terima aku tak Kal? "
Hyekal mengangkat kedua - dua belah bahunya mengatakan tidak tahu. Hm. Aku rasa tak, sebab aku ni dah la buat dia nangis haritu.
" Eh, kau dah tanya cikgu dah pasal Geo tu?" aku mengangguk.
Perbualan aku dan Hyekal hanya penuh dengan kerja kursus Geografi yang diberi.
Susahhhhhhh. "Hai Syaf", tegur seseorang yang pernah meninggalkan parut dekat hati aku. " Apa kau nak? " aku menjeling Dya yang berdiri di sebelahku.
" I cuma nak mintak maaf tu je "
" Serius ah? orang macam you ni kenal ke erti maaf "
" Betul sungguh I tak tipu. I dah insaf dengan semua apa yang I buat. Please Syaf maafkan I "
Aku memandangnya. Betul ke dia ni dah berubah? Tak percaya je. " K " aku terus mengajak Hyekal naik ke tingkat atas meninggalkan Dya.
" Dia sungguh tu nak mintak maaf kat kau " aku hanya mendiamkan diri. Lantaklah apa nak jadi. Aku penat. Baik aku fokus dekat exam nak dekat ni ha.
Tanganku ralit menulis nota Bahasa Inggeris. Tiba - tiba je aku tertulis nama Aqilah kenapa? Aku segera mencapai correction tape dan memadamnya. Haih.
Aku mengeluh berat. Malasla. Tingkap kelasku ditenung lama. Saja nak hilangkan stress.
-
" Balik nanti kau jangan gabra lak jumpa Syaf " aku mengangguk berkali - kali. Dah berapa kali aku teguk air mineral yang aku bawak beserta dengan selawat sebab terlalu berdebar.
Kot - kot tengah cakap dengan Syaf pengsan ke aku ni acane. Dari tadi pikir negatif je aku ni dah kenapa. eyyai.
" Kau lek je. Dia manusia. Dia tak makan orang. Aku sure rehat tadi dia dah makan " aku menepuk peha Cuna.
" Aku tengah gelabah ni kau boleh buat lawak pulak "
Cuna tergelak kecil menampakkan barisan giginya. Selamatkan lah aku nantii
Kringggg
Habis sahaja kelas, Syaf dan Hyekal sudah tunggu di hadapan kelas. " So? " tanya Syaf sesudah aku berdiri di hadapannya.
" Maaf. Saya cuma anggap awak kawan. Saya sayang awak sebagai kawan tak lebih. Saya mintak maaf " Alhamdulillah aku cakap sekali nafas je.
Syaf mengangguk perlahan. " Ouh " balasnya pendek.
" Tapi kita still kawan kan? " sambung Syaf. Aku mengangguk berkali - kali.
" Boleh saya jadi kawan baik awak? " aku mengangguk sekali lagi dan tergelak kecil.
Syaf hanya senyum memandangku. Fuh. Nasib tak pengsan macam apa yang aku fikirkan.
" Ehem " bunyi deheman dari belakang kami.
Aku tergelak kecil melihat Cuna dan Hyekal menyilangkan tangan. Aku terus memeluk Cuna. Kawan aku dunia akhirat. Pelukan di eratkan. Betul la orang cakap, sahabat sejati ni setia.
Mujur aja Cuna tak tikam belakang. Thank you Cuna!! Syaf dan Hyekal pula hanya bersalaman. Kami semua balik bersama - sama.
Friends is very important. Jangan lah abaikan mereka ya!
YOU ARE READING
o b s e s
RandomSyaf. Aku bukan alien dari planet Marikh or what. Aku bukan KINGKA kat sekolah, Aku bukan dak dak blue macam sesetengah remaja yang lain. Aku Isyraf Danish. -- Bermula dari kisah seorang remaja berumur 15 tahun dan bersekolah di SMK Semarak. ya PT3...