What are you kidding me?!
Aku nak nikah dua bulan lagi?Asal tetiba pulak ni? sejak bila ada orang datang merisik?Wait, is it that mean aku ni dah bertunang... eyyyy sejak bila?Ni mesti mak bapak aku ni...
"Tulah.Mak pun baru tahu yang kamu akan nikah ,mak terkejutlah dengan berita ni.Padahal kamu takde calon lagi kan?"
"mak.....isya tak suka macam ni. Ni mesti semua plan Bonda."
Tiba-tiba abang Mail terus masuk ke biliknya lalu menutup pintu dengan kuat.Aik? apasal si teruna ni?Asal dia pulak nak bengang? Patutnya aku yang bengang. Apa seyh.Lalu Qairah datang dan berbisik kat aku.
"kakak..sebenarnya abang....."
"Hah, Qairah kenapa kamu tak siapkan lagi kerja rumah kamu tuh?!"mak dengan selambanya memotong perkataan Qairah .
Aku pula terus pergi ke dapur untuk menyediakan makanan.Lagipun,hari semakin gelap aku cepat-cepat menghidangkan makanan di atas meja.Kemuian,aku memanggil mak ,abang, dan adik untuk menjamu selera.Tetapi, abang mail tak nak makan, katanya diet. Cis, tak pernah aku dengar dia tu nak diet sebelum ni, selalunya dia lah orang yang jarang berdiet . Musykilnyaaa.
***
"Akak , haih termenung jauh nampak? dah teringatkan si tunang ke?"
"eh mana ada, memandai je kau ni adik."
"eleh nak cover lah tuh..ecececeyhh"
"eyh adik , kamu ni kecik lagi dah pandai bab tunang-tunang ni dah ade pengalaman ke?kalau ade habis lah adik kena cubit dengan mak. Ah sudah, sekarang ni adik kena fikir belajar dulu , belajar bagus-bagus bila dah besar nanti baru fikir pasal ni."
Hah padan muka kau dik.Siapa suruh kau memandai-mandai lagi kan dah dapat free-free ceramah daripada mak. Hahahahaha.Kalau ikutkan hati aku ni dah lama aku tepuk kau.Nasib mak ada.Abang Mail pula dengan selambanya dia pergi ke dapur duduk dekat meja makan, ambik lah lauk-pauk gelojoh pula tuh.Hah, kes-kes diet tak menjadi.Hehe.Tapi yang paling annoyingnya dia jeling aku beb!wow what is going on actually?!
Adik aku yang kepoci tuh perhati je perangai abang dia.Apalah sebenarnya abang dia nak ni? mintak puji noh.Nak jeling-jeling bagai?Haih.Adakah ini tragedi oktober? bab hari ni 20haribulan oktober 2013.Bhahaha.Tak masuk siot.
Selepas itu, aku dan mak kemas dan adik aku turut mengikuti aku untuk mengemas pinggan mangkuk .Aku sebenarnya banyak berfikir pasal bonda yang nak kahwinkan aku dengan siapa sebenarnya?kenapa aku kena kahwin awal sangat ni?Asal aku ni tak pandai nak jaga diri ape? Tak silap aku ,aku elok je tak da pun yang berlaku dengan aku.Mungkin ini semua ada hikmah disebaliknya.
Orang dulu-dulu pernah kata jodoh yang mak bapak kita pilih adalah yang terbaik.Walaupun aku ni tak suka apa yang berkaitan dengan dulu-dulu ni.Mengarut je.Tiba-tiba telefon aku berdering . Aku cepat-cepat answer manalah tahu tu bonda kan.Tapi....
"Hye, sayang u kat mana? i miss u lah.Kenapa tak bagitahu saya yang awak balik kampung?Kenapa..."
"wei kau ni sape doe?! tetiba nak bersayang dengan aku dah buang tabiat ke apa?Wei ko ni sapa hah?Wajib ke nak bagitahu kau? Eyhhh BAPAK AH..."-aku memotong ayat nya yang buat aku dah nak separuh mati,rasa nak muntah,rasa nak bagi kaki ,hah semua ada.
"Hey! jangan kurang ajar lah dengan bakal suami awak.Awak tu patutnya bersyukur dapat lelaki yang sanggup pilih awak sebagai isteri. Kau ni bukannya laku sangat en?!"
"Woi kuang ajar kau , kau kata aku tak laku?! for your information aku ada banyak fans! kau tahu tak?! hei kau ni buat aku makin stress ah.Wei aku tak inginlah nak jadi isteri kau!Kau yang beria-ria datang rumah aku kan! Wei pergi mampus ah!"-aku terus matikan telefon-
Apa punya jantan kata aku ni tak laku.Hey,dia tak kenal lagi aku ni siapa ea,takpa kau tengok jelah.Aku takkan datang pun majlis kau tuh.
***
"Trisya! bonda nak tahu kamu sekarang dimana? kenapa kamu tak datang lagi ni?esok kamu dah nak nikah kami datang ke kampung kamu takda .Kami pergi ke rumah kawan kamu pun takda?!Apa nak jadi ni?!"
"Heloo....Ah ape? ....Helooo?..."-sengaja aku buat-buat takda signal.Hohoh bijak.-
"hello Trisya! Trisya!"
Daripada aku memikirkan pernikahan tuh baik aku fikirkan mamat boek tuh.Kat mana eh dia duduk?By the way sekarang aku kat Pulau Pinang. Aku nak release tension aku.Harap-harap aku jumpe dia,hehehw.
Aku tak sedar ada orang langgar aku,aku punya barang dah jatuh pun tak perasan.Lelaki tuh bagi kat aku , tapi aku still mengelamun....
"hei,awak? awak tak nak wallet awak ke? okay saya ambik ye?"
"ei! bagi balik barang saya tuh?!"-aku try harder pun sama gak mane sampai nak ambik balik wallet aku tuh,mamat nih tinggi kut.-
"give it to me before i call security?!"
"call it, i don't care darl"
"hey!"
"hah ape? ingat saya sengket sangat ke? sampai nak sangat wallet awak ni?gosh, i boleh beli banyak barang ah"
"amboi kau! kau ingat kau kaya,tinggi kau boleh buat ape kau suke lah?! tak kesah pun lah!asalkan kau bagi balik wallet aku tuh!"
"well, kau ni boleh tahan jugak mulutnya.Okay bagi dulu telefon awak..baru saya bagi wallet buruk awak"
"weh dok, ape kena dengan telefon aku ? perlu ke bagi kau?asal dah jatuh hati ke dengan aku? herh,"(haih tak sangka aku ni lawa sampai tahap mamat nih nak nombor telefon aku...hihihihhih)
"yang awak tersengih-sengih dah kenapa?"
"eh mana ada aku sengih-sengih..aku tengah marah adalah hah, nampak muka aku ni?"
***
YOU ARE READING
Dia
RandomTENGKU TRISYA YUHANI Seorang gadis yang tidak terlalu suka akan pilihan emaknya yang suka memilih bakal menantunya yang setaraf dengan mereka,iaitu TENGKU AZMEL lelaki yang pernah melukakan hatinya pada zaman universiti lagi.Tetapi bukan hanya menya...