Si Jejaka Prihatin

10 0 0
                                    

Hari ini hari perkahwinan aku dengan Tengku Azmel . Lantak doranglah kalau jadi dorang buat kalau tak tak buatlah.

     Macam mana aku boleh tahu siapa tunang aku? yah from my mom,she told me everything. Lagi bagus dia kahwin je terus dengan betina yang tak guna tuh.Biar dia kikis duit lelaki tuh habis-habis, baru dia tahu.Macam mana perangai betina tu,selama ni.Belum sempat aku nak tukar baju telefon aku dah berbunyi...

"Hello assalammualaikum, ya ni siapa?"

"waalaikumsalam, bidadari syurga . Apa khabar ?ni bakal suami awak lah, siapa lagi?"

"wei , kau nak ape lagi Azmel?!kalau kau nak kahwin,kahwin jelah dengan kakak aku yang tak guna tuh tak payahlah nak cari aku pulak!"

"erm, sori awak dah salah faham ni, saya lah Encik Rayqal Mohammad.Kenapa ni marah-marah?Wait awak ni tunang orang ke?Kenapa tak bagitahu saya?Sampai hati awak kan..."

alamakkkkk...aku ni main lepas je, tanpa periksa kan dah malu.Bengong betullah aku ni?!

"hah,kenapa awak diam?"

"hah, mana ada ssaayaaa...ingatkan orang lain, hey pasal tunang tu....mana ada saya masih single lah."

"..."

"Encik Rayqal..maaflah saya  sepatutnya siasat dulu ...sori ea?"-Ya Allah ampunkanlah hambaMu yang bengong ni ,tetiba buat suara manjaa.-

"Ok. Maaf diterima, tapi saya nak jumpa awak kat bawah ,saya belanja awak makan"

"hah?! sekarang ke?"

"taklah esok."

"hish,kau perli aku ea...dahlah aku malas ah nak turun"

"takpayah nak mengadalah awak turun je kalau lambat siap awak saya kerjakan."

"ok,bye!"

***

     Honestly, aku masih lagi tak buka pintu hati aku untuk bercinta dengan sesiapa lagi.Encik Rayqal ni mungkin sekadar memberi aku semangat,untuk menghadapi semua dugaan aku.Itulah satu sebab aku tak nak kahwin dengan mamat poyo tuh. Hati aku dah tawar doe.

"Hey Trisya,amboi termenung jauh nampak?fikir pasal perkahwinan awak ke?ok,apa kata awak cerita saja kat saya."

Belum sempat aku nak cerita air mata aku dah mengalir macam air terjun.Aku nangis teringatkan arwah.

"Aip,maaflah kalau saya ni dah melebih.Sorry ea?"

"Tak,awak tak salah pun...saya cuma teringatkan arwah tunang saya dulu.Nama dia Trizz,dia dengan saya dah lama bercinta dari kitorang sekolah menengah lagi sampailah ke universiti yang sama.Kami dah bertunang selepas kami belajar, tapi malang tidak berbau.Dia ditimpa musibah, dia kemalangan...di depan mata saya , saya mampu melihat dia ,tatap dia puas-puas  dengan darah yang masih lagi memancut keluar."

Aku berhenti bercerita sebab, aku sedaya upaya menahan sebak. Rayqal memelukku ,aku terkejut dan aku perlahan-lahan meleraikan dakapannya.Aku lap air mata aku, kemudian aku sambung lagi cerita....

"Lepas kejadian tuh, baru bonda sedar yang arwah Trizz dah menyerahkan duit simpanannya kepada saya dan syarikat ayahanda.Besar pengorbanannya terhadap syarikat dan keluarga saya.Sebenarnya , bonda tak berapa suka dengan arwah malahan, dia kutuk arwah lelaki yang tiada masa depan.Tapi arwah tak kesah, arwah buktikan bahawa dia akan membuatkan bonda bangga dengannya.Bonda insaf dengan segala perbuatan arwah."

"Oh...patutlah awak tak nak kahwin dengan budak Azmel tu..tapi budak tuh siapa pula?"

"Dia sepupu saya , dia pandai dalam hal-hal korporat ni.Keluarga dia kaya dengan kepandaian dorang sendiri,tapi malangnya keluarga dorang jadi bodoh dalam hal kasih sayang.Sepatutnya, mak bapak dorang didik anak dorang dengan penuh kasih sayang tapi tak,disebabkan duit terputusnya  silaturahim keluarga dorang.Tengku Azmel duduk dengan mak bapak dia sejak kecik  selalu dimanjakan,sampai besar, tulah abang dan kakaknya keluar dari rumah ,berdikari , dan dah pun berumah tangga tapi saya tak pasti dah direstui ataupun belum itu hal dorang.

    Perangai mak bapak dia tuh tak patut dengan umur dorang tuh,asyik fikir pasal duit je.Patutnya fikirlah pasal nak gi umrah ke,haji ke?en? duit banyak kut?takkan dia nak bawak sampai mati?Lagi teruk kakak dia kena,masa tuh syarikat dia dah nak lingkup,nak pinjam duit anak perempuan dia,tapi masa tuh anak dia guna duit tuh pelajaran dia kat UK.So, dia tak dapat nak bagi duit tu,lagi pun cukup-cukup makan untuk anak dia.Tapi,kebangangan mak bapak dia,dia boleh cakap kat anak dia jangan datang lagi kat rumah tuh."

"Kejam noh?"

"Memang..."

"Habis tuh pasal Tengku Azmel?"

"Hah,awak risau ke?"

"Aah..."

"Lah tak payah risau lah....mesti dia dah kahwin dengan kakak aku."

***

POV RAYQAL

     Mungkin dia masih sayangkan arwah.Haih, aku pun satu takkan satu hari je aku boleh jatuh cinta dengan dia.Ok,Rayqal kau patut fikir pasal kerja kau jangan fikir pasal dia.Bussiness kau akan jatuh kalau asyik fikir dia nanti.Haih....

   Aku tak bolehlahh...aku rasa aku kena call dia jugaklah.Em,nak tak nak?nak tak nak?hurm...

"Hoi! kau pehal doe? ke hulu ke hilir ,ke hulu ke hilir asal awek tinggalkan ko ke?"

"Hoi, sejak bila aku ada awek doe?kau ade namak aku keluar dengan mana-mana awek ke?takde ern kau ni kacau je.Kau ni bila nak balik?takkan tak rindu rumah kut?"

"Oi,menghalau nampak?"

"Takdelah..kau ni dah sebulan kat rumah aku,mananya aku tak tertanya kau ni."

"Aku ade problem lah doe about money,parents..sorry lah doe kalau aku ni menyusahkan kau"

"Oh,sorry lah aku tak tahu...tapi its okay you can stay here as long as you want .Itu semua dugaan je tuh."

***

    "Hello,assalammualaikum"

"Waalaikumsalam, ye ?mimpi ke call aku tetiba?jap aku nak teka..kau rindu aku ea?ceh.Lembik ah kau"

"Hey perasannya dia nih...orang call ni nak tanya dah makan belum?solat ke tak?"

"Takyah lah nak menafikan sangat....cakap jelah kau rindu kat aku,ern?"

"Hah yelah pendek.Saya rindukan awak...."

"Hahay....ok aku dah solat....aku dah makan.."

    Bual punya bual, sampai 2 jam aku dah berbual dengan dia.OMG, sepatutnya aku dah buat keje-keje aku.Banyak kerja-kerja yang tertangguh ni.Ni semua gara-gara nak dengar suara buah hati,choyy.Ok, bual pasal dia ni,aku macam nk describe dia pulak, first dia ni comel tapi garang orangnya , it's okay because she's the one .Pendek?of course , bawah bahu aku je tinggi aku 180 lebih kut...ish pendek betul dia tuh HAHAHA takpelah bolehlah aku bahan dia.Badan dia kecik-kecik molek,macam perempuan melayu terakhir.Cewahhhh.

     Seterusnya,dia tuh perempuan yang berhati keras dan mampu melawan cabaran yang dia hadapi.Orang yang memahami.Takdelah gedik sangat,gitu-gitu je.Insyaallah dia boleh jadi BAKAL BINI AKU .Bhahahaha.Ok stop it Rayqal, be matured.

DiaWhere stories live. Discover now