Dnes se zaměříme na takové ty dvě potvůrky na konci a začátku dialogů. Chytří už vědí.
Uvozovky.
Každý by je měl umět používat:
Ty první se dělají dole - buď napíšete dvě čárky za sebou (,,) nebo je uděláte najednou a to tak, že podržíte levý alt a na číselné klávesnici odklikáte 0 1 3 2 (Bez mezer) („).
Nyní větička rozhovoru a uděláte další nahoře. Ty snad všichni umíte.
Nejhorší je, když je autor líný psát, kdo co říká, a tak jednoduše napíše:
Emílek - kurzíva
Mánička - tučně
Julda - tučně s kurzívou
A následně dělá toto:
,,Hele, nepůjdeme do našeho stromového úkrytu?"
,,Ne, je tam nuda."
,,Už jsme tam byli milionkrát!"
Tak to ne! Takhle se to nedělá. Nebuďme líní a rozepišme se! Psaní nám má dělat radost a pro čtenáře MUSÍ být srozumitelné. Já, děravá palice, se určitě budu vracet na začátek příběhu a hledat, kdo je tučně! (Odpověď: Ne.) Nevím, jak Vás, ale mě tohle nebaví. Lepší možností je toto:
,,Hele, nepůjdeme do našeho stromového úkrytu?" Zeptal se Julda a toužebně se zahleděl do smíšeného lesa. Mánička se zamračila.
,,Ne, je tam nuda."
,,Už jsme tam byli milionkrát!" Podpořil její názor Emílek.
Nezdá se Vám to o trochu lepší? Také existují dialogy mezi dvěma osobami, to pak stačí napsat málo, třeba:
,,Ale je to moc nebezpečné!" Zakřičela jsem. Lara se zachmuřila a pevně uchopila provaz.
,,Jiná možnost není!" Odvětila a začala se pomalu spouštět do rokle.
,,Můžeme to obejít!"
,,To není dost rychlé!"
,,Laro!"
,,Ene, už to pochop! Musíš překonat strach z výšek!"
Teď každý pochopil, kdo je kdo, ne? Také se vyvarujte psaní stylu:
Já: Ale je to moc nebezpečné!
Lara: Jiná možnost není!
Já: Můžeme to obejít!
Lara: To není dost rychlé!
Já: Laro!
Lara: Ene, už to pochop! Musíš překonat strach z výšek!
To taky máte zakázané! Jediné, kdy je to normální jsou třeba SMS, nebo vzkazy na messengeru a Facebooku, zrovna ve chvíli, kdy Vaše postava píše té druhé.
PS: Teď nemluvím o těch ,příbězích', co se skládají JENOM z těchto ,psaníček'.
To je něco strašného! Lidi, copak Vás pořád baví číst jen komunikace přes sociální sítě? Kam zmizelo kouzlo pravého děje? Když se postavy vydají někam do lesa, nebo k rybníku? Nééé. Místo toho je hlavní zápletka příběhu to, jak se hádají ve svém imaginárním světě, ale to zase odbočuju!
Snad nyní chápete, jak se ,,uvozovky" píší.
Závěr? Uvozovky se píší na začátku DOLE a poté NAHOŘE, neexistuje tenhle je kurzívou a ten tučně ani Já: to a to, On: to a to, vyhněte se pro větší dobro psaní přílišnému používání messengeru, SMS a Facebook komunikací ve Vašich příbězích (Aby příběhy nebyly VÝHRADNĚ o tom) a hlavně: Užívejte si surfování a psaní.:)
ČTEŠ
Wattpad z jiného úhlu
RandomAneb co dělat, aby jste byli v obraze. Seznam nápadů, jak mít nadhled a nenechat se zruinovat ostatními, jak správně opravit autory, názory na jednotlivé věci, jako třeba kritiku a její přijímání. Plus moje výtky, pro které bych zavraždila i vlastní...