Bab 2

102 7 2
                                    

Liyana dan Kirana berjalan-jalan di Pavilion sambil melihat baju baju di butik-butik. Alangkah terkejutnya dia apabila melihat sepasang kekasih sedang berpegangan tangan. Liyana hanya berdiam kaku sampai Kirana kembalikannya ke alam nyata.

"Kenapa ni Liyana? Kau ada masalah ke?"

"Tak...tak ada apalah. Eh! Jom Kita tengok movie nak?"

"Aku okay je. Jomlah." Mereka berlalu pergi.

******

Ketika mereka berdua mula menjamah makanan,tiba-tiba mereka disapa oleh seseorang. Liyana menjeling sekilas Kirana yang tersengih sehingga nampak gigi putihnya. Liyana segera berpaling ke belakang.
"Afiq? Buat apa kat sini?"

"Tengah tumbuk orang. Tak adalah I nak jumpa tunang I. Boleh tak?"

"Apesal you mintak izin I pulak? Selama ni you tak tanya I pun? Dah buang tebiat ke?" Serentak itu satu cubitan hinggap di lengannya. Afiq hanya tersenyum melihat Liyana bermasam muka. Kirana tidak mempedulikan kawannya.

******
Ketika tengah malam, Liyana termenung jauh. Dia teringat sepasang kekasih yang bermesra di Pavilion.

'siapa lelaki dengan perempuan tu? Kenapa aku fikir pasal diaorang? Diaorang siapa pada aku?' soalnya di dalam hati. Kirana yang telah lama keluar bersama tunangnya.

*******
Dalam pada masa yang sama,Haikal sedang leka membalas mesej dari Emma dari tadi mulai dimarahi oleh uminya. Telinga kanannya ditarik. Haikal segera berpaling ke arah uminya.

"Umi! Sakitlah telinga Kal."

"Bila kamu nak kahwin dengan Emma? Parents dia tanya bila kamu nak letak tarikh perkahwinan kamu dengan dia. Kamu jangan nak malukan umi sekali lagi,Haikal." Ujar Puan Aliyah.

"Umi,Kal dengan dia akan kahwin. But, not this time. I need my privacy. I'm not ready yet to be a good husband. So, umi just doakan Kal supaya cepat kahwin. By the way Kal ingat nak suruh umi dengan abah pergi meminang Emma untuk Kal. So umi dengan abah tak payahlah risau." Pujuk Haikal.

"Kalau umi pergi meminang,kamu jangan nak bantah pulak. Kalau kamu bantah jugak,umi pulas telinga kamu sampai putus. Faham?!" Marah Puan Aliyah.

"Ya. Kal faham. Tapi umi Kal nak ikut boleh tak?" Soalnya sambil membuat muka comel.

"Tak boleh!" Bantah Puan Aliyah.

"Alaa..." Puan Aliyah langsung tak menghiraukan anaknya.

******
Nurul mengunci pintu biliknya. Usai itu,dia terus memanjat katil. Lalu merebahkan diri di atas katil. Dia mencapai telefon yang berada di sebelahnya lalu menekan papan kekunci lalu muka menaip sesuatu di dalam telefon.

"Haikal... I miss you so much. Tapi perempuan tu kena terima akibat daripada kau. Kau bunuh hati aku. Kau tinggal aku sorang-sorang sebab perempuan tu. Aku akan pastikan perempuan tu mati dalam tangan aku." Usai berkata demikian,Nurul ketawa jahat.

Pergilah CintaWhere stories live. Discover now