Bazilišek -
Nejtypičtěji je popisován coby rudohnědý ještěr s ptačí hlavou a křídly podobnými do posledního pírka kohoutovi. Jeho pařáty jsou stejně jako kohoutí nohy obdařeny ostruhami, jimiž dokáže zasadit zničující úder. Jeho popisována podoba nejčastěji kolísá mezi kohoutí a plazí či hadí podobou. Jako je Drak připodobňován k "velkému" králi nestvůr a oblud, je bazilišek "malým" králem, jakýmsi princem následníkem. Má smrtící pohled a každý, kdo sním chce bojovat, ho může pozorovat jen v zrcadle. Po vsích se říkalo, že bazilišek se zrodí z kulatého vejce bez žloutku sneseného černým kohoutem. Toto vejce musí být sneseno jen je-li Sírius na obloze. Spatří-li toto vejce těhotná ropucha, zamiluje se do něj a snese u něj své vlastní vajíčka. Poté se o svá mláďata stará. Působením jedu baziliška na skořápce, zhynou vlastní mláďata ropuchy. Adoptivní matka se však dál stará o baziliščího nalezence. Po prvých projevech života, kdy se bazilišek začíná klubat, se ropucha zděsí svého činu a prchne. Prvý dech čerstvě narozeného baziliška jedním úderem rozrazí zem až na pět sáhů hlu-boko. Spokojený bazilišek se zavrtá do průrvy a snaží se tam dospět. Dožívají se několik stovek let. V knize vystupuje bazilišek ve druhém díle, kdy ho posílá mladý Lord Voldemort proti Harrymu, aby ho zabil. V této knížce je vyobrazen jako hadí král, dlouhý přibližně 15 metrů, s vražedným pohledem a jedovými zuby, poslouchající rozkazy vyslovené pouze hadím jazykem.