part 1. sacrifice

82 3 0
                                    


Seorang remaja perempuan dengan rambut hitam panjang paras pinggang, covered with mud n sweat berlari lemah sambil tangan kanan memegang bahagian prut yg berlumuran dgn darah.
Sambil berlari sambil melihat ke belakang untuk memastikan tidak ada lagi yang mengejarnya. Kerisauan sangat jelas terpamer di wajahnya.
Dia lambat tersedar sebelum tegelincir di batu yang besar, suasana semakin suram ketika itu. She heard a sickening crack cme from her angkle.

"oh noo. Not now. Stnd up Sharon" aku cuba menghidupkan semangat di dalam diri untuk keluar dari hutan puaka yang mana tidak akan ada yang terselamat dari hutan ini setelah dijadikan sebagai korban.

Aku cuba bangkit utk meneruskan prjalanannya tapi kaki kanan terasa sangat perih. Sehingga tidak mampu meneruskan lagi perjalanannya.

Cubaan prtama untuk bangkit gagal, aku bukan jenis yang mudah berputus asa. Mahu tidak mahu aku perlu teruskan larian sehingga rasa terselamat dari tempat itu.

Aku mengerang kesakitan bila menyeimbangkan badan dn meletakkan tekanan di kaki kananku. aku langsung tiada pilihan lain melainkn utk meneruskan larian.

Unggas malam mula berbunyi, 1001 jenis bunyi yang bermain di hutan ini. Darah masih mengalir di dari perutnya bekas tikaman dari puak yang mahu mengorbankannya.

Seluruh badan terasa kejang apabila banyak darah yang keluar dari badannya. Langkah kaki sharon mula perlahan. Tidak mampu meneruskan larian.

Sharon tidak lagi mendengar derapan kencang di belakangnya. Nafasnya juga semakin perlahan.

Langkahnya terhenti, smbil tangan kanan memegang pokok sebelah kanannya, kelopak matanya tertutup rapat. Tubuh sharon terjelopak jatuh ke tanah. Seluruh urat saraf kejang.

"mungkin smpai sini saja hidup ini, banyak lagi perkara yang belum selesai, inilah penyelesaian semua perkara, maafkan sharon"

Pengsan..

Sejenak matanya terbuka,sharon tersedar. terasa kebas di bahagian perut, seperti disuntik dengan bius. "where am i?" sambil monolog dalam diri.

Sharon lantas duduk dari pembaringannya, di atas sebuah batu yg berbntuk 4 segi. Suasana seperti di dalam gua. Di setiap sudut terdapat api terapung yang di namakan orb bagi menerangi keadaan gelap di dalam gua itu.

Dari satu sudut, keluar seorang tua berpakaian jubah hitam dan memakai hook dikepala sambil memegang kayu tongkat setinggi paras bahunya. Di hujung tongkat terdapat permata biru bujur dan muncung di atas.

"where am i?" sharon bertnya dengan nada suara yang lemah. Sambil tangn kanannya masih memegang bahagian luka tikaman diperutnya.

"dont worry young girl, you safe here" balas lelaki tua itu.

Dari sudut pemerhatian sharon lelaki tua itu bukan sembarang lelaki. Mungkin juga dari puak necromancer, sorcerer atau black magister.

"im Yzma. you're in seriously situation"
"how long i have been here?"
"7 days."

Sharon tertunduk hampa. Setelah terlepas di jadikan sebagai korban, selepas 3 hari mungkin tidak akan menemui sudah pintu keluar dari Jungle Cursed.

"why are you here? In this Cursed jungle?" Yzma bercakap sambil berjalan ke arah rak kayunya. lalu Mengambil sebuah kitab lama. Nampak seperti sangat usang. Menyoal secara slumber.

Lantas sharon mendongak melihat pergerakan Yzma, keningnya berkerut. Hairan

"the sign on you left side. I know who you are"

"how? How did you see this thing"

Tidak semua orang akan nampak tanda ini" tanda yang di maksudkan adalah berbentuk bulat dan terdapat huruf Y di dalamnya.

"i am sorcerer from Dygata village" lantas Yzma melangkah ke hadapan Sharon dan duduk berlutut sambil lutut kiri mencecah tanah dan menghulurkan sebuah scroll.

"i've been waiting you for too long. Long enough" sambil menundukkan kepalanya di tanah.

Aku mengambil kitab lama yang dihulurkan oleh Yzma dgn penuh berhati-hati dan bingung. Hatiku mula berdebar kencang, adakah ini ada kaitan dengan perkara yang telah berlaku beberapa hari lepas?. Banyak persoalan bermain di fikiran.

Di muka depan kitab bertulis sesuatu ayat yang aku langsung tidak memahaminya, kerana ia ditulis di dalam bahasa latin. terdapat simbol bulat serta huruf Y didalamnya.

"pergilah, disini tidak selamat. Selamatkan diri kamu, carilah di mana tempat yang kamu boleh memyelam rahsia yang ada dalam diri kamu. Pergilah. Jauh dari sini. Tugas aku sudah selesai"

Belum sempat aku melihat wajah Yzma dia telah pergi bersama2 udara. Tubuh badannya hancur berkecai meninggalkan jubah hitam miliknya.

Bagiku hairan itu adalah fitrah, tapi di saat ini tiada lagi ertinya kehairanan kerana aku di tinggalkan keseorangan. Dan harus meneruskan perjalanan ini.

Langkah kaki sharon menuju ke satu arah mengikuti lorong yang diterangi oleh orbs, setapak demi selangkah sharon mula melihat cahaya dari pintu gua. Keadaan gua terlalu usang dan berbau hapak.

Luka di perutnya sudah tertutup, tapi masih terasa perih di dalam.

Sebelum keluar dari gua sharon mengambil beg kain agar mudah dia membawa kitab lama itu. Lalu di sandangkan bag itu.

Sharon memandang kiri dan kanan juga d hadapan gua kalau-kalau ada musuh yang menunggunya.

Tidak ada!

Aku melangkah dengan penuh tawakal, yalah. Aku bukanlah lelaki tapi semangatku untuk terus hidup bagaikan seorang ayah yang ingin menyelamatkan nyawa anaknya ketika berlakunya tsunami.

Merentas MakrifatWhere stories live. Discover now