bab 4

8 2 0
                                    

Shasha menggaru kepalanya dengan perasaan yang agak malu sambil teringat tetang kejadian beberapa jam yang lalu.

"Oh.So,awak lah lokermate saya.We meet again.Tak sampai 1 hari."kata Dani.

"Um,tak pe lah.Saya pergi dulu."kata Shasha.

"Ok lah"

-------skip ke waktu makan(tengah hari)---------

Dani dan roommatenya duduk di satu meja yang berlainan manakala Shasha dan roommate juga duduk di satu meja yang berlainan.

Dani p.o.v:

---------

Nama ahli roommate Dani

¤Tao
¤Shah
¤Hanif

-------------------

"Diaorang tu pun roommate ke?"tanya aku kepada mereka sambil menunjukkan Shasha dan gengnya.

"Ye lah.Yang pakai baju biru, seluar kuning tu Sara.Dia lah girlfriend aku."kata Tao.

"Aku pula yang pakai jacket hitam,seluar merah tu Nyea.Dia girlfriend aku juga."kata Hanif.

"Yang pakai baju putih tu,seluar hijau tu Eva.Dia adik kembar aku."kata Shah.

"Um,yang pakai baju ungu,seluar jingga tu siapa?"tanya aku lagi.

"Entah lah.Aku pun tak tau.Kata mereka,dia student baru kat sini macam kau."kata Tao.

"Kami pun tak tau,Dani."kata Shah dan Hanif serentak.

"Mana tau boleh ada hubungan rapat juga kan,Dani dengan dia?"usik Hanif kepada aku.(mereka semua gelak ketawa)

"Dia lah orang pertama yang aku jumpa/bercakap di kolej ni sebelum korang.Dan....dia lockermate aku."kata aku.

"Hah??Seriously??Ada harapan jadi jodoh ni....."usik Shah.

"Eh,merepeklah kau ni.Jodoh kan di tangan Tuhan.Siapa tau?Lagipun sifat dia lah yang aku cari selama ni."sahut aku.

"Sifat yang macam mana tu?"tanya Tao.

"Sifat orang yang comot-"ayat aku dipotong oleh Hanif.

"APA??!!KAU SUKA ORANG COMOT??Biar betul kau ni"Hanif kata terkejut.

"Bukan lah.Tu lah,aku nak cakap kau terus potong.Aku suka gadis yang dia cute waktu dia comot."jelas aku.

"Oh......."mereka jawab dengan malas.

----------------1 minggu kemudian-------

Shasha p.o.v:

Alamak!Ada pengumuman pula oleh pensyarah.Lama,lagi tu.2 JAM!!!!!!HMM...Setiap kali dengar pangumuman atau ceramah,garenti aku ngantuk.OMG.

-------Skip lepas Waktu ceramah-------

"Aku malaslah nak join study group dengan geng Fazia.Kalau ada study group,bukan nak dengar pun pendapat orang lain.Asyik pendapat dia je yang betul.Mentang-mentanglah ketua kumpulan.Cis..."aku membebel keseorangan.

Aku sedang berjalan sepanjang koridor yang sunyi sambil pasang earphone sendiri.Tiba-tiba ada seorang memanggil aku.Suara lelaki tapi macam pernah dengar.

"Elisha Hana!!Elisha Hana!!"jerit lelaki itu dari jauh belakang.

Aku mula-mula tak dengar sangat.Aku pun pusing belakang.Itu ialah.....Si Dia.....

"Ye ada apa?"aku tanya.

"Hah...skarf rambut awak terlupa dekat dewan tadi.Mula-mula saya macam pernah lihat skarf ni.Rupanya ini kepunyaan awak.Haha...."sahut dia.

"Haha...oh...terima kasih ye....?"
aku cakap dengan tak tahu nama dia.

Aku rasa hati aku mencair macam aiskrim di tengah padang pasir bila bercakap dengan dia.Nervous mana tak!!

"Ha..kebetulan,Pensyarah Siti panggil awak tadi.Dia suruh saya cari awak.Akhirnya,jumpa juga.Jom."kata dia.

Dia terus menarik tangan aku dan berlari menuju ke bilik pensyarah.Kalau nak tarik balik,malu.Aku ikut je lah.Senyuman dan gelak dia buat aku happy.Tapi,macam mana dia tahu nama aku eh??Oh...mesti Pensyarah Siti beritahu nama aku dan suruh cari aku.Tapi,kenapa Si Dia??

------Di bilik pensyarah-----

"Ha,sini pun kamu Elisha Hana.Saya cari dalam kelas,kamu tak ada.So,sebab itulah saya suruh Daniel Haster cari kamu."terang pensyarah tersebut. Aku diam sahaja.

Wait!!Nama Si Dia tu Daniel Hamster??HAMSTER???Biar betul....

"Terima kasih ye Daniel."kata pensyarah itu.

"Sama-sama.My pleasure.Lagi pun saya jumpa dia kebetulan di koridor kawasan dewan.Saya minta diri dulu ye."jawab Hamster sambil memandang tajam kepadaku.

--------skip setelah Shasha dipengumuman-----

Dani p.o.v:

Aku menunggu di luar bilik pensyarah sementara ingin mendengar cerita apa juga.

"Yeah!!!"jerit Elisha setiba saja keluar dari bilik pensyarah.

Aku terpegun melihat gelaknya dan senyumannya.Ianya membuat aku rasa happy bersama.

"Ada apa,Elisha Hana?"aku tanya ingin tahu.

"Umm...tak perlu lah panggil Elisha Hana.Nama tu panjang sangat.Diaorang semua panggil saya Shasha.So,panggil saja lah Shasha lagi mudah. Hihi.."dia gelak lagi.No dreaming!!!

"Awak pula boleh panggil saya---"ayat aku dipotong olehnya.

"Hamster..Saya suka nama tu.Lagi pun cute."dia jawab dengan senyuman yang lebar.

"Ah...panggil saja lah apa yang awak suka.Janji ada nama.Eh,saya nak tanya balik sesuatu ni.Apa khabar baik yang awak happy sangat tadi tu?aku tanya ingin tahu.

"Owh....saya terpilih ke KEM Persatuan.Happynya!!"kata nya dengan excited.

"Hehe.."aku ketawa kecil.

"Kenapa?Ada yang lucu ke?"dia soal pelik.

"Tak.Saya pun ikut juga."

"Oh...Patutlah...Eh...A'aa!!Saya ada studygroup sekarang ni.Sorry ye.See you soon.Bye."dia kata sambil terburu-buru.

Cute lah dia tu.

Perjalanan CintaWhere stories live. Discover now