bab 5

13 2 0
                                    

Keesokan harinya....

Shasha p.o.v:

"Yeah!!!!Esok cuti!!!"jerit Sara.

"Hwuah!!!!Hwuah!!!!!Kucing kesayangan aku mati!!!!"jerit Nyea sambil buat buat nangis.

"Yeah!!Aku tak sabar nak rasa balik masakan mak aku."kata Eva.

"Kau macam tak happy je,Shasha.Kenapa ni?"tanya Sara.

"Aku mestilah happy.Jumpa family kot.Tapi,aku cuma boleh jumpa mereka 1 minggu je sebab aku ada KEM Persatuan."aku jawab not yang rendah.

"La....best tu....eh,babe,jangan sia sia kan peluang ni.Untung kau,terpilih lagi tu.Jumpa family kan boleh bila-bila."tegur Nyea.

"Betul juga kata kau tu.Ok lah."aku jawab.

"Baru aku ingat.Hmm...Cikgu Arris suruh kita kemas dewan sebelum balik.So,kita balik lambat sikit la."kata Eva dengan ton rendah.

-------waktu balik----------

Dani p.o.v:

Ala,family aku semua ikut papa pergi travelling.Mereka tak tau pun yang aku cuti selama 2 minggu.Aih???(sambil melihat masej pesanan mamanya)

'Mama

Sayang,maafkan mama,papa dan adik-adik kamu kerana kami tak ada kat rumah.Kami ikut papa travelling sekali kat Korea.Tu lah,Dani tak cakap awal-awal pun ada cuti.Last minute baru nak bagitahu.Tak pa,Dani jangan risau.Dani tinggal dengan Madam Nori.Ok.Dia bestfriend mama sejak dari kecil lagi.Mama tahu Dani tak nak tapi,Dani mesti ikut cakap mama dan papa.Tak silap mama,anak Madam Nori juga sama kolej dengan Dani.Nanti Dani pulanglah dengan dia.Don't worry.Keluarga mereka baik.Nanti mama call dan bagitahu diaorang.Ok.Nanti mama bagi alamat.Sorry ye Dani.Mama dan papa tahu Dani kuat dan berani.Kalau ada apa-apa ke,rindu ke,call je mama atau papa.Bye.'

Muka aku terus sedih.Huhu:'(:'(.Cuti di rumah orang.Oh,ye tak ye juga kan ada KEM Persatuan.Yeah!!!Kenapa Shasha masih kat dewan lagi?Tak balik ke dia tu?Baik aku tanya Shah ada apa yang adik kembar dan geng dia buat kat sana.

"Shah,kenapa diaorang masih kat sana eh?"aku tanya sambil menunjukkan ke arah mereka yang sedang mengemas dewan.

"Oh.Diaorang tu disuruh mengemas dewan.Jadi,diaorang kenalah balik lambat sikit.Aku tunggu adik kembar aku lah ni. Yang kau nak buzybody sangat kenapa????"dia tanya:-(

"Tak de.Cuma nak tanya."aku balas.

Ye,aku memang buzybody pun.Haha.Selepas itu,aku meninggalkan kolej itu alone.Aku pun mencari alamat yang telah mama pesan sebentar tadi.

15 minit kemudian......

Ha!!Nasib baik aku jumpa juga alamat ni.Kalau tak,aku nak tinggal mana??huhu...

Tok...tok...tok...

Aku mengetuk pintu rumah utama Madam Nori.

Tiba-tiba,seorang pembantu rumah ini pun membuka pintu.Finally!!

"Um...mak cik,ada Madam Nori tak dalam rumah ni?"aku tanya dengan sopan.

"Maaf.Madam Nori tak ada di rumah sekarang ni.Dia pergi pasar sebentar tadi.Kamu siapa?Ada apa-apa pesanan?"dia tanya hairan.

"Saya Danial Hanster.Mama saya suruh tinggal dengan Madam Nori.Mama saya Puan Rose.Kalau begitu saya pergi dulu lah.Terima kasih mak cik."aku berjalan patah balik.Tiba-tiba,sebelum aku melangkah kali kedua,mak cik itu memanggil aku lagi.

"Danial Hanster??Oh ya!!Danial!!Madam Nori ada pesan dekat mak cik yang Danial akan bermalam sini.Baru mak cik ingat.Maafkan mak cik lah ye.Sila kan masuk.Jangan malu-malu."jemput mak cik tersebut kepadaku.

"Tak mengapa,mak cik terima kasih."aku jawab.

Aku dijemput duduk di atas sofa di kawasan ruang tamu.Nampak besar juga rumah Madam Nori.Mesti selesa.Eh...kata mama, Madam Nori ada anak yang sama kolej dengan aku?Tapi mana orangnya?Mungkin Madam Nori menjemput anaknya kot di kolej?Tapi,tak mungkin lama sangat.Oh ya,mungkin Madam Nori bawa anaknya jalan-jalan.Mana tahu? Aku ni,gila ke?Cakap sorang-sorang.

10 minit kemudian....aku mendengar pintu utama dikuak.Aku terkejut daripada mengelamun 10 minit tadi.Air oren yang dihidang oleh mak cik tadi pun tak sedar....haiiiiyyyaaa!!!

"Eh,Dani!!Dah lama tunggu madam ke?"tanya Madam Nori bersama suaminya.

"Tak lah.30 minit macam tu lah saya sampai,madam."aku jawab.

"Mama kamu ada pesan dekat madam yang kamu akan bermalam di sini untuk 1 minggu.Oh ya,mana anak madam??Setahu madam,dia pulang dengan kamu."soal madam.

"Eh,tak lah madam.Saya datang bersendirian di sini tadi.Lagipun,siapa anak madam?"aku tanya.

"Kamu tak tahu anak madam?Anak madam pun tak tahu siapa Dani.Anak madam,namanya Elisha Hana ataupun dikenali sebagai Shasha."kata madam.

Mataku terbeliak mendengar kata-kata madam.APA??!!SHASHA ANAK MADAM KE????!!!!So,ini rumah Shasha lah ye???So,aku kena tinggal serumah,sebumbung dengan dia??!!OMG!!!Saya akan melting dibuatnya.

Lama aku tak menjawab pertanyaan madam.

"Um...Dani....Dani....."madam memanggil aku.Lalu aku pun sedar dari pada mengelamun.MENGELAMUN LAGI!!!!

"Oh....sorry madam.Sebenarnya,saya kenal Shasha tapi saya tak tahu dia anak madam.Tadi saya nampak dia mengemas dewan.Katanya mereka balik lambat nanti."aku jawab seperti nervous.Baik juga Madam Nori.hihi.

5 minit kemudian.......

Semasa aku dan madam serta suaminya sedang berbual,pintu dikuak lagi membuat aku terkejut.

Itu adalah................anak perempuan Madam Nori.......SHASHA!!!Dia nampak letih sangat.

"Hahaha!!Anak mummy dan daddy dah balik...."kata daddy Shasha iaitu Encik Son.

"Hi mummy.Hai daddy.Eh siapa tu mummy?"tanya Shasha terus memandang aku.

"Itu Dani."jawab madam.

"Dani?(kemudian melihat dengan lebih jelas)Oh!!!Mr.Hamster rupanya.Ingat siapa tadi."

Dia tidak mengetahui nama panggilan aku kerana dia seorang sahaja yang memanggil aku Mr.Hamster.Aku ketawa kecil melihat gelagat lucu cute Shasha.Mulutnya comot lagi oleh chocolate kegemarannya.But she still cute.Aku teringat sewaktu pertama sekali jumpa.hehe...

" Apa lah Shasha ni.Panggil Dani ,Mr.Hamster.Lagipun dia singgah sini nak bermalam kat rumah kita.Family mereka ikut papa mereka pergi travelling kat Korea.Bestkan......"kata madam.Aku cuma senyum je.

"Hah!!!!Bermalam kat rumah kita!!!!!Kenapa????"tanya Shasha seperti tidak setuju.

"Ish,Shasha ni.Tak Baik tau cakap macam tu.Orang datang rumah kita,kita mesti alu-alu kan.Tak ingat ke kata nenek dulu.Lagipun,mama Dani ni bestfriend mummy dulu.Sebab tu lah mummy kenal dia ni?"tegur madam kepada anaknya.

"Oh....Sorry he Dani.I terlepas cakap."kata dia meminta maaf.

"Tak mengapa.I tetap maafkan."aku jawab.

"Dah...Shasha,pergi tunjuk bilik tetamu untuk Dani.Lepas tu,mandi dan turun makan.Dengar tu,Dani dan Shasha?"tegas madam.

"Ok..."aku dan Shasha kata serentak.

Lalu Shasha pun menunjuk bilik tetamu untuk aku.Semasa di dalam bilik,aku mengemas katil,almari dan sebagainya sebelum menginap.Setelah 40 minit mengemas,aku pun mandi seperti mana madam menyuruh aku sekali tadi.

------------------------------------------------------

Bersambung.......

♥Perjalanan Cinta♥

Perjalanan CintaWhere stories live. Discover now