3

1.8K 132 0
                                    

"Diha! Bangun Diha . Ya Allah susahnya dia ni nak bangun! Madiha..!!" Jeritan Hana langsung tidak didengari. Madiha masih terlena dibuai mimpi indah.

Hana garu kepalanya yang tidak gatale. Dari subuh dia sudah kejut rakannya itu tapi tidak bergerak langsung. Entah bagaimana cara lain yang perlu dilakukan. Sekarang sudah masuk angka 8 lagi 15 minit mereka harus berkumpul untuk taklimat.

"Diha.. Bangunlah.. Lagi 20 minit je ni.. " Farhana cuba perbagai cara sudah geletek, renjis air pun sudah.

Tak akan dia nak simbah air pulak. Tak pasal-pasal habis basah kuyup katil milik Madiha .

Jam di dinding dilihat sekali lagi dengan rasa yang gelisah.

8:10. Lagi 10 minit sebelum taklimat bermula. Perjalanan kaki susah mengambil masa lebih kurang 5 minit.

     "Sorry Madiha.. Saya terpaksa tinggalkan awak. Maafkan saya." kata Hana sebelum mengambil begnya lau diletakkan di atas bahu. Selepas memakai kasut sneakernya. Laju kakinya bergerak ke dewan, dimana pelajar harus berkumpul. Nasib Hana tidak boleh berlari kerana dia mempunyai Asma. Kalau boleh lari sudah lama Hana berlari ke dewan.

Selang beberapa minit Madiha menggeliat kecil. "Ahhh.."

Mati dicelik perlahan. Mata nya melihat ke arah katil di sebelahnya mencari roommatenya, Hana. Mana Hana? Mandi ke? Hahaha tak sngka Harini aku bangun sendiri selalunya mesti kena ibu cubit baru bangun.

Badannya di rengangkan kr kanan dan kiri. Tuala di capai.

Kenapa senyap sangat kolej ni? Semua tak bangun lagi ke. Hahaha matahari dah terbit pun tak bangun lagi. Ish ish ish.

Selepas membersihkan diri, dia mula bergerak ke sinki. Pembersih mukanya dia pakai. Sempat di menyapa cleaner yang membersihkan tandas itu.

     "Selamat Pagi Kak Hanim. Awalnya akak bersihkan tandas." sapa Madiha ceria. Senyuman yang lebar di ukirkan kepada Kak Hanim, pembersih bilik air bagi aras kami.

     "Eh.. Awal? Akak dah lambat sebenarnya patutnya akak bersihkan pukul 7:20 tadi lepas pelajar pergi. Tapi dah lambat 10 minit" balas Kak Hanim dengan riak wajah risaunya.

     "Hahaha tak apa akak. Take your ti-.. Wait a minute 7:20? Lambat 10 minit? Akak! Sekarang pukul berapa kak?!" Mata Madiha terbutang sebaik sahaja dia berjaya memproses kata-kata Kak Hanim

     "Sekarang? 7 setengah rasanya. Adik ni tak pergi ke dewan?" soal Kak Hanim.

     "Akak! Saya dah lambat. Sorry kak! saya pergi dulu." Tanpa membalas soalan, aku terus berlari. Nasib baju dan tudung sudah digosok malam tadi. Tanpa sebarang makeup dia terus berlari anak ke dewan. Habislah aku! First day dah lambat. Memang matilah!

Madiha mencuri-curi lihat dari luar tingkap. Kelihatan semua pelajar sedang tekun mendengar taklimat yang sedang diberikan oleh senior. Terhendap-hendap Madiha dari tepi tingkap mencari line clear untuk melepaskan diri dari ditangkap.

"Aduh.. Asal senior ni asik pandang depan je. Cuba pandang teks dia. Tak akan dia hafal teks dia yang panjang berjela tu" bebel Madiha apabila melihat Senior ya yang sedang berucap tidak langsung memandang teks di tangannya sebaliknya memandang pelajar baharu dihadapannya.

     "Lalu ikut tepi. Senang sikit lepas "

"Ha ah betul jugak an.. Bagus idea ka-" mata Madiha membesar apabila mendengar suara garau milik seseorang yang datang dari belakangnya. Perlahan-lahan kepalanya di toleh ke empunya suara. Alangkah terkejutnya melihat wajah lelaki kacak yang dekat dengan mukanya.

      "OH MAK KAU PAKCIK HENSEM!" Tersembur juga latah Madiha setelah beberapa hari dia menahan. Okay lagi kalau perlahan tapi ini sampai dalam dewan boleh dengar suara Madiha melatah.

Oh My Bossy Lecturer! Where stories live. Discover now