2. Sterktes en zwaktes

186 1 0
                                    

"I and me are always too deep in conversation." - Friedrich Nietzsche

Ieder persoonlijkheidstype heeft goede en zwakke punten. Dat betekent niet dat het ene type beter is dan de andere, ook al zijn sommige mensen snel geneigd om dat te denken. Ik zet voor jullie alle sterke en zwakke punten van de INTJ op een rijtje.

Sterktes
- Een snelle, creatieve en strategische geest
INTJ's zijn heel erg trots op hun geest en nemen elke kans aan om hun kennis uit te breiden en te verbeteren. Dit laat de flexibiliteit en de kracht zien van hun strategisch denken. Doordat ze altijd nieuwsgierig zijn en klaarstaan voor een intellectuele uitdaging, kan de INTJ veel dingen zien uit verschillende standpunten. De INTJ's gebruiken hun creativiteit en inbeeldingsvermogen niet zoveel voor kunstzinnigheid, maar om plannen en bepaalde actiegangen voor elk waarschijnlijk scenario voor te bereiden.
- Veel zelfvertrouwen
INTJ's vertrouwen hun rationaliteit het meest, dus als ze tot een conclusie komen, hebben ze geen reden om aan hun bevindingen te twijfelen. Dit creëert een eerlijke, directe stijl van communiceren die niet wordt tegengehouden bij sociale rollen of verwachtingen. Wanneer INTJ's gelijk hebben, dan hebben ze gelijk en niks gaat dat feit veranderen - ook als ze een persoon, een proces of zichzelf verbeteren, ze willen het niet anders.
- Onafhankelijk en beslissend
Deze creativiteit, logica en zelfverzekerdheid komen samen om een individu te vormen die op zichzelf kunnen staan en nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen acties. Autoriteitsfiguren maken geen indruk op een INTJ, noch sociale dingen of traditie. Het maakt niet uit hoe populair iets is; als ze een beter idee hebben, nemen ze het op tegen iedereen om een poging te doen om het te veranderen. 
Een idee is rationeel of fout en INTJ's passen dit toe op argumenten en op hun gedrag, ze blijven kalm en afstandelijk in deze mogelijke emotioneel gevulde conflicten. 
- Harde werkers en vastberaden
Als iets hen interesseert, kan de INTJ heel toegewijd zijn: ze maken lange uren en doen erg hun best. Dit type is verschrikkelijk efficiënt en als taken aan de criteria voldoen om een doel te bevorderen, zetten ze hun tanden erin en voldoen ze eraan. 
Hoe dan ook, deze aandrijving voor efficiëntie kan ook tot luiheid leiden, waar INTJ's manieren vinden om een overbodig iets te doen waar niet veel bij gedacht hoeft te worden. 
- Een onbevangen geest
Deze rationaliteit leidt tot een intellectueel ontvankelijk persoonlijkheidstype, omdat INTJ's openstaan tot nieuwe ideeën, -  natuurlijk wel ondersteund met logica - vooral als de eerdere concepties van een INTJ verkeerd zijn bevonden. 
Wanneer ze zijn blootgesteld aan onbekend terrein, zoals alternatieve leefstijlen, passen INTJ's hun ontvankelijk- en onafhankelijkheid toe, en ook op afkeer van (onlogische) regels en tradities (dit geldt niet voor mij; tradities zijn heel belangrijk voor me). Dit resulteert in redelijk liberale sociale waarnemingen.
- De "jacks-of-all-trades"
De onbevangen geest, vastberadenheid, zelfvertrouwen en onafhankelijkheid en strategische vaardigheden van een INTJ, maken ze tot een individu die behoorlijk vaardig zijn om dingen te doen waar ze hun geest op hebben gefixeerd. Uitblinkend op het analyseren van alles wat het leven hun kant op gooit, zijn INTJ's ook kundig op het herontwikkelen van een onderliggende methode van bijna elk systeem. INTJ's hebben een handjevol beroepen waar zij de beste in zijn, zoals architecten en politieke genieën. 

Zwaktes
- Arrogantie
Het is logisch dat INTJ's té zelfverzekerd kunnen zijn, en geloven het neppe idee dat ze alle problemen hebben opgelost en sluiten zich af van de meningen van wie ze denken dat ze intellectueel inferieur aan hun zijn. Gecombineerd met hun oneerbiedigheid voor sociale dingen, kunnen INTJ's brutaal ongevoelig zijn door hun mening over anderen luid en duidelijk te maken.
- Veroordelend
INTJ's hebben veel vertrouwen in hun gedachtegang, omdat rationele argumenten bijna altijd juist zijn - in theorie. In de praktijk zijn emotionele overwegingen en geschiedenis heel invloedrijk, en een zwak punt voor INTJ's is dat ze deze factoren markeren. 
- Overdreven analyseren
Een herhalend thema bij INTJ's is dat ze analytisch zijn ingesteld, maar deze sterkte valt tekort bij gebieden waar geen logica heerst - zoals de relaties met mensen. Wanneer hun kritische geesten en een soms neurotisch level van perfectionisme worden toegepast op andere mensen, nemen de niet-constante vrienden een stap terug - veel te vaak permanent. 
- Het verafschuwen van in hoge mate gestructureerde omgevingen
Mensen die blind de regels volgen zonder ze te begrijpen, vinden INTJ's erg onaangenaam. Ze verachten autoriteitsfiguren die geblinddoekt de wetten omhoog houden zonder de intenties daarvan te begrijpen. Iedereen die de status quo prefereert voor hun eigen hachje, en stabiliteit en veiligheid boven vastberadenheid verkiest, kunnen met botsen met INTJ's. Of het de wet is of een simpele sociale interactie, deze afkeer is overal gelijk en maken het leven vaak moeilijker dan het hoort te zijn. 
- Hopeloos in de romantiek
De antipathie en de neiging om iets overdreven te analyseren en veroordelend te zijn, soms arrogant, komen allemaal samen bij een persoonlijkheidstype die geen idee heeft wat er zich allemaal afspeelt in de romantiek. Een nieuwe relatie hebben die lang genoeg duurt om de gedachtegangen en het gedrag van hun (mogelijke) partner te analyseren, kan een uitdaging zijn. Ze proberen harder in de dingen die de INTJ het best weet, maar maakt het er zonder te weten veel erger mee, en het komt veel voor dat een INTJ de zoektocht opgeeft. Ironisch gezien, is dit wanneer een INTJ op zijn best is en de kans het grootst is om een partner aan te trekken. 

Bron: 16Personalities

MBTI: INTJ Personality Type ExplainedWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu