5. De INTJ en vrienden

141 1 0
                                    

"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you." - Stephanie Perkins

Van wat je de afgelopen delen hebt gelezen, zul je vast hebben gemerkt dat de INTJ niet zo dol is op de mens(heid) en moeite heeft met socialiseren. Hoewel dit voor een deel waar is, zijn er toch een aantal individuen die een speciaal plekje in ons leven hebben - na een moeilijk testproces die de INTJ in hun hoofd op mensen gebruikt.
Of die speciale persoon alleen je moeder is, of je vriendengroep van vier (inclusief jij) maakt niet uit. Als we personen ontmoeten die ons begrijpen, een klik met ons hebben, waarbij we op ons gemak voelen, zullen we ons best doen om die mensen een plek in ons leven te geven. 

Vrienden maken is makkelijker
INTJ's hebben over het algemeen meer succes in het ontwikkelen van vriendschappen dan romantische relaties, maar ze lijden wel aan dezelfde tegenslagen: ze vervangen emotionele beschikbaarheid met rationele processen. Deze intellectuele afstand kan beide kanten opgaan en maken INTJ's moeilijk om te lezen en te leren kennen; INTJ's willen niet gestoord worden door het lezen van iemand van wie ze denken dat die niet op hetzelfde level zit. Deze hindernissen overkomen is vaak onmogelijk zonder de connectie van N (intuïtief).

Filtermechanisme en emotionele steun
INTJ's hebben meningen over wat werkt en wat niet, wat ze wel en niet willen zoeken. Deze discriminerende smaken kunnen overkomen als arrogant, maar INTJ's zullen alleen stellen dat het een simpel filtermechanisme is dat bepaalt waar ze het beste hun aandacht op kunnen richten. Het feit is dat in vriendschap dat INTJ's zoeken naar een een intellectuele "soulmate" en degenen die niet voorbereid zijn op zo'n soort relatie, zijn gewoon saai. INTJ's moeten ideeën kunnen delen - een vriendengroep die zich voedt op roddels over gezamenlijke vrienden werkt voor hen niet.

Het hebben van meer dan een paar vrienden blameert INTJ's gevoel van onafhankelijkheid en zelf-toereikendheid - ze geven graag sociale goedkeuring weg om deze vrijheid zeker te stellen. INTJ's omhelzen het idee zelfs met personen die wel in hun sociale normen vallen, vragen weinig aandacht of onderhoud om op goede termen te blijven, en moedigen dezelfde onafhankelijkheid aan bij hun vrienden. 

Wanneer het bij emotionele steun komt, zijn INTJ's het compleet tegenovergestelde van comfort. Ze onderdrukken actief hun eigen emoties met schilden van rationaliteit en logica en verwachten van hun vrienden dat ze het zelfde doen. Als het bij emotioneel geladen situatie's komt, hebben INTJ's geen idee hoe ze dit juist moeten aanpakken; wat een contrast is van hun normale capaciteit voor beslissende zelfsturing en kalmte. 

Vriendschap is dierbaar
Wanneer ze in hun comfortzone zijn, onder mensen die ze kennen en respecteren, hebben INTJ's geen enkele moeite met ontspannen en hunzelf vermaken. Hun sarcasme en donkere humor zijn niet voor de zwakkeren onder ons, maar ze maken het goed met hun fantastische verhalen voor degenen die ze kunnen bijhouden. Dit beperkt hun mogelijke vrienden naar collega-analisten (NT) en de diplomaten (NF), omdat S-types een voorkeur hebben voor directe communicatie en dit laat vaak beide partijen gefrustreerd achter. (Interessant, toch ben ik goede vrienden met een S)

Het is niet makkelijk om goede vrienden te worden met een INTJ. Liever dan traditionele regels van het socialiseren en gedeelde routine, hebben INTJ's verwachtingen voor intellectuele moed, eerlijkheid en een gezamenlijke dorst voor groeien en leren als beheersende individuelen. INTJ's zijn getalenteerd, slim en ontwikkeling-georiënteerd en moedigen hun vrienden aan om dezelfde houding aan te nemen. Iedereen die niet aan deze verwachtingen voldoet, wordt gelabeld als een saai iemand - iedereen die wel aan de verwachtingen voldoet, zullen merken dat de INTJ hun op prijs stelt, en vormen een sterke en stimulerende vriendschap die de tijd zal doorstaan.

MBTI: INTJ Personality Type ExplainedWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu