Bab 2

126 4 1
                                    

Bab 2

"Dia pengsan sebab stress sangat ni uncle.ada apa apa yang jadi ke yang mia tak bagitau saya sebab setahu saya dia tak de la pulak cerita apa apa."kata seorang doctor muda.

"Abang....."

Belum sempat uncle a.k.a papaku menjawab aku terus memotomg.tidak kuhiraukan mata mata yang memandangku.mungkin tujuan mereka berada di sini hanya untuk menemani papa melawatku.kejadian tadi terus berputar putar di ingatanku.apa yang akuingat,aku jadi begini disebabkan bergaduh dengan adry mengenai perkahwinan yang diatur.

"Mia dah sedar.alhamdullilah,risau papa.mia kalau mia tak setuju tak pe sayang.jangan sebab perkahwinan ni mia jadi macam ni.papa tak sanggup nak kehilangan puteri kesayangan papa."ujar papa.aku dapat lihat getaran pada suara papa.suaranya juga sebak mungkin menahan rasa sedih.

Ahhh.aku tak nak tengok papa sedih,hanya papa yang ada selepas kematian mama.aku tak patut ikut hati aku.aku patut gembirakan papa bukan hadirkan kesedihan padanya.aku hanya mementingkan diri,bukan hanya aku sahaja yang kehilangan mama tetapi dia kehilangan isteri yang tercinta.

"Kenapa kau nak sakitkan papa.bukan papa yang kau benci bukan papa.dan kenapa kau biar papayang tanggung akibatnya atas apa yang kau lakukan.ahhh.aku patutnya abaikan mereka."bisik hati kecilku.

"Perkahwinan apa ni mia?kenapa abang tak tau?mia ada sorokkan apa apake dari abang?"tanya pemuda yang tadi berbual bual dengan papa.

Belum sempat aku menjawab,ada suara yang menyampuk dan menjawab bagi pihak aku.aku lupa pula akan kewujudan mereka,begitu juga dengan papa dan pemuda tersebut yang bernama Doktor Andrian.Mungkin tujuan dia menyampuk adalah untuk menyedarkan kami akan kewujudan mereka yang seramai 10 orang.

"Perkahwinan yang diatur oleh nenek kami.sayalah bakal suaminya,Adry.kami baru merancang tarikh pertunangan dan perkahwinan.Mia tak bagitau sebab mungkin untuk menunggu masa yang lebih sesuai untuk mebuat pengumuman"lancar sekali kata kata yang keluar dari mulut Adry.Wajahnya kemerah merahan,mungkin menahan marah pada doctor muda yang baginya sibuk menjaga hal orang lain.

"Betul ke Mia,apa lelaki ni cakap?Uncle?"

"Abang...."panggilku perlahan

Dia segera membuka langkah menghampiri aku,mungkin tidak sabar untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai cerita yang baru didengari.

"Papa and all of you,boleh tak tinggalkan kami berdua sekejap.ada perkara yang mia nak cakap dengan Andrian."

"Saya tunggu awak,lagipun tak manis kalau lelaki dan perempuan berdua duaan macam ni.."ujar Adry tenang sambil memandang wajahku memohon aku member keizinan.

"Saya takkan buat apa apa,lagipun saya dengan Mia dah lama bersama..."balas Andrian sambil memandang wajahku dengan senyuman di bibir.senyuman yang menenagkan hati aku.

Semua orang yang datang melawat aku beransur ansur keluar.pap juga sama,mungkin ingin memberi kami masa untuk bercakap dari hati ke hati.

"Awak boleh keluar,saya nak cakap dengan abang saya dan saya tak perlukan awak sebagai peneman..."aku memberikata putus.dari aku sedar,hanya beberapa ayat yang keluar dari mulut aku.Papa,Andrian dan Adry sahaja yang banyak bercakap.

"Mia...saya bakal..."

"Please go,Adry.Dia tengah sakit ni.tak kira la awak ni bakal suami ke bakal tunang selagi korang tak da apa apa pertalian darah ,tolong lah hormat Mia.lagipun Mia dah suruh awak pergikan.."selamba sahaja Andrian berkata.

"Kau jangan nak kurang ajar.kau siapa dengan dia.kau tau tak aku ni bakal suami dia,walaupun kami belum bernikah,aku ni dah sah dari dulu sebagai sepupu dia..."jeritnya lantang.wajahnya menunjukkan dia marah.

"Awak....kenapa awak suka buat hidup saya sengsara.awak tahu tak apa yang saya minta awak buat.KELUAR...itu je.Andrian pun mintak awak keluar dengan baik tapi awak nak jugak bergaduh dengan diak.ita belum kawin tapi awak sibuk dah mempertikaikan keputusan saya.awak nak ikut kepala otak awak je.and walaupun awak tu sepupu saya tapi orang yang kat depan awak ni dia lebih tinggi darjatnya dari awak.biar saya ulang orang di depan awak ni lebih tingginya darjatnya so tak da istilah tak manis duduk berdua."ujarku juga lantang bersama air mata yang cuba kutahan tetapi keluar jugak.Andrian yang melihat aku menangis terus memeluk aku erat bagaikan dia ingin menukarkan kesedihan yang melanda diri aku kepadanya.

Adry yang melihat perlakuan kami terus keluar.aku sempat melihat dengan ekor mataku yang wajahnya lebih merah mungkin marah apabila melihat Andrian memelukku erat.aku tahu yang Adry tidak berani dekat denganku mungkin tidak mahu aku terus stress dengan kehadiranya.dari tadi lagi dia berdiri jauh di belakang sambil mermehatikan aku.Adry hanya berani mendekatkan dirinya pada aku apabila Andrian mula menanyakan mengenai perkahwinan itu.

Aku hanya terus menagis teresak esak di dalam pelukan Andrian.dia pula terus memujuk aku.

"Terima kasih sebab selalu berada di samping Mia ketika Mia susah dan senang.."bisikku lembut padanya.

"Demi Mia,abang sanggup melakukan apa sahaja.dan terima kasih kerana selama ini meletakkan darjat abang lebih tinggi dari orang lain walaupun mereka mempunyai pertalian darah dengan Mia.."dia jugak membisik lembut di telingaku.

"Abang adalah orang yang paling layak dan abang jugak adalah orang terpenting selepas papa,mama dan abang..."

"Mia,ni ada call dari Tuan Andrian...."ucap mak teh.

Belum sempat aku mengucapkan terima kasih ada suara yang berkata kata.

"Thanks mak teh tapi mak teh cakap je yang mia tengah tidur dan tolong cakap kat dia tolong jangan ganggu mia.dia perlukan rehatyang secukupnya."

Mak teh segera memandang aku untuk meminta kepastian dan aku menjatuhkan kepala serta menyuruh mak teh membeir pesanan kepada Andrian yang aku tengah mandi dan akan menelefonnya nanti.kata kataku membuatkan muka adry menjadi masam.

Ahhh..kenapa la lelaki ini sering menganggu kententaraman hidupnya.sejak peristiwa dia memarahi Adry,dia tidak lagi menunjukkan muka.sewaktu dia keluar dari hospital,semua orang datang mengambilnya kecuali Andry.dia fikir yang dia tidak akan lagi berjumpa dengan Adry dan perkahwinan yang diatur akan dibatalkan kerana tidak ada orang yang membangkitkan hal tersebut.tetapi rupa rupanya dia silap selepas sahaja Andrian bertolak ke Belanda untuk menghadiri kursus,Adry terus memunculkan dirinya.jadi hari harinya dilalui dengan penuh terseksa.

"Abang tau la,abang hensem jangan lah dok tenung abang.nantitak pasal pasal sekarang jugak abang panggil tok kadi sebab tak tahan dengan godaan dunia."bicaranya lembut menyapa telinga.

"Awak bukan abang saya,saya dah abang so please jangan dok gelarkan diri awak abang.kalau awak tak tahan dengan godaan dunia pergilah sembahyang doa agar terselamat dari godaan dunia dan siapa bagi awak hak nak campur urusan peribadi dan bagi keizinan untuk masuk ke bilik saya."

"abang malas nak ulang siapa abang pada mia sebab abang tak nak mia terjerit jerit macam orang gila.dan abang tahu mia ada jawapanya."ucapnya tenang.

"dan abang nak bagitau,kalau mia dan 'abang'mia tu suruh abang hormat korang dan abang pon nak mia hormat abang sebagai bakal suami dan abang harap mia akan bagitau andrian pasal perkahwinan kita sebab abang tak nak ada yang hasut mia untuk buat benda yang tak betul.abang akan tetap kawin dengan mia walaupu mia tak nak,abang akan curahkan kasih sayang abang sampai satu tahap mia tak boleh hidup tanpa abang."

Setelah puas berkata,adry terus berlalu.kata katanya terngiang ngiang di telingaku.kenapa lelaki ini yang harus menganggu kententraman aku.abang..mia perlukan abang....rintih hatiku.

Bahagia yang datang apabila bersamamuWhere stories live. Discover now