Bab 10

750 26 7
                                    

'Lapar'

Aku baca mesej yang masuk. Baru habis mandi, datang pula mesej dari dia.

'Masaklah'

Tahulah dia tu millioniare, tapi kalau nak masak untuk diri sendiri takkan tak boleh kot. Dah biasa berdikari selama ni takkan bila dah jadi millionaire tak boleh pula?

'Takde orang rumah nak tolong masak. Jom turun makan. Aku belanja. Aku ambil kau sekarang jugak. Get ready!'

Pandai pula dia berseloroh. Rasa macam nak aku tolong carikan seseorang pun ada. Aku terus call dia. Banyak kali. Dia tak angkat. Sakitnya hati aku. Aku dah malas nak gerak ke sana ke mari lepas Maghrib ini. Sakit kaki berjalan hantar flyers seharian siang tadi belum hilang takkan dah nak kena gerak semula? Hish, tak nak. Aku nak lunjurkan kaki dan rehat atas tilam aje. Aku pun lapar juga tapi biasanya aku tahan aje lapar ni sampai esok pagi. Malas keluar bilik, malas masak, malas bancuh air walaupun instant. Semuanya aku malas. Inilah rutin aku lepas pulang kerja, malas. Syukurlah tak kahwin lagi. Kalau tak, memang dah kena maki hamun oleh mak mertua. Menakutkan.

Sedang aku layan perasaan, tetiba satu mesej Whatsapp datang.

'Dah nak sampai. Dalam lima minit. Kau keluar sedia, k? Malas aku nak tunggu lama-lama'

What?! Biar betul dia ni? Dia memang betul-betul lapar! Matilah aku, aku belum ready apa-apa lagi.

Aku buang terus comforter yang sejujurnya aku dah tak boleh lepas itu. Secepat itu aku lompat dari katil dan mendarat atas lantai. Dengan pantas sarungkan jubah navy blue yang baru dibeli minggu lalu. Tampal foundation Original Raw kat muka. Kemudian, sarungkan pula shawl instant Naelofar kat kepala sebelum cepat-cepat keluar dari dalam bilik. Laju, tangkas, pantas dan ringkas. Tak sangka aku akan pakai jubah yang baru dibeli minggu lalu buat pertama kalinya ini untuk makan malam dengan dia.

"Yana! Aku keluar ni." Aku ketuk pintu bilik Yana. Yana pun macam aku juga. Asyik habiskan masa dengan berkurung dalam bilik kalau takde kerja lain nak buat. Kami berdua ini tak ubah seperti dua orang strangers yang hidup berbumbungkan atap yang sama. Kalau tak kerja kat tempat yang sama jangan harap akan terjalinnya ikatan silaturrahim.

"Ha?" Dia sembulkan muka kat pintu.

"Aku nak keluar ni," aku bagitahu sekali lagi.

"Keluar dengan sape? Kau tu bukannya ada kawan makan selain aku kat dunia ni."

"Eh, mengejek nampak?"

"Bukan tu ke realiti kehidupan kita berdua yang single dah nak bergelar andartu ni, cik Arisa, sahabat dunia akhirat aku oi?" Kali ini dia buka pintu bilik itu luas-luas, bertentang empat mata dengan aku.

"Kau je yang anak dara tua. Aku tak," balasku. Berpura-pura naikkan modal saham diri sendiri.

"Eh, tak cerita pun..." Hmm, nak mengoreklah tu. Takkan terkorek punya sebab itu hanya dalam imaginasi dia aje.

"Nak tapau tak?"

"Nak laa... Lapar ni."

"Nak apa?"

"Apa-apa yang boyfriend kau makan."

"Eh?" Aku kerut dahi. Dia pula menyengih. Tepat saat itu, kedengaran bunyi kereta berhenti di luar rumah dan hon beberapa kali.

MISS REPORTER VS MR MILLIONAIREWhere stories live. Discover now