"Mwo?" Jawab Suga sambil matanya masih di skrin telefon. "Aku sebernanya--"
"Sebernanya..."
"Kau apa?" Suga menggarukan kepalanya yang tidak gatal. "Aku sebernanya--Alah tak ada apa lah." Jiae terus memandang ke tempat lain.
☆☆☆
Selepas habis makan, Jiae dan Suga bershoping bersama-sama di mall itu. "Ba!!" Serbu Woohyun yang tiba-tiba datang daripada mana entah.
"Oh mak kau hijau!!" Jiae menutup mulutnya sesudah habis melatah. Manakala Suga "Eehhh kau mahluk hijau swag."
"Eh, eh dua-dua melatah. Daebak." Woohyun menunjukkan ibu jarinya ke arah mereka berdua. "Aish, kau ni. Mana datang?! Buat terkejut je." Marah Jiae.
"Haah, mana datang. Bila datang? Siapa jemput?" Tanya Suga bertubi-tubi. "I datang dari perut omma pada tahun 2002." Jawab Woohyun loya buruk.
"Lahir-lahir terus ke sini? Wow, laju. Pantas." Suga menepuk tangannya. Loya buruk juga.
Jiae tergamam. Ada juga kena penampar nantin "Heh, biasa lah pakai teleport Kai kot." Woohyun flip rambutnya ke belakang gaya diva.
"What the fish." Suga membuat muka blank. "Mesti best kan naik teleport abang Kai." Kata Jiae.
"Best gegila. Rugi kau tak naik." Woohyun smirk. "Apa masalah lah dengan dua mahluk ni." Ujar Suga. "Suga, aku nak pinjam Jiae sekejap boleh tak?" Soal Woohyun.
"Boleh. Ambil terus pun tak apa." Jawabnya dengan sombong. "Ok, aku ambil." Woohyun menarik tangan kecil Jiae. "Ehh, kau nak ke mana ni?" Tanya Jiae keliru.
"Tak pergi mana pun." Woohyun berhenti di hadapan kedai baju yang berada di dalam mall itu. "Nak belanja aku baju ke? Jom masuk kalau gitu." Ujar Jiae. Baru dia nak melangkah masuk ke kedai itu, tangannya ditarik semula.
"Eh, jangan nak perah santan sangat lah kau mari sini." Jiae menarik muncung. "Alah, ingat nak belanja. Btw apa pegang-pegang ni?" Jiae melepaskan tangannya yang tadi dipengang oleh Woohyun.
"Aku nak cakap something ni." Kata Woohyun. "Nak cakap apa? Cakap je lah." Jiae menunduk menguis-nguis lantai dengan kasutnya.
"Aku sebernanya suka kat kau sejak aku terlanggar kau waktu tu lagi." Woohyun memandang Jiae dengan serious. "M--Mwo?" Jiae terus memandang wajah Woohyun.
"Saranghae, Jiae. Sudikah kau menjadi peneman hatiku?" Luah Woohyun dengan jujurnya dari hati. "Y-Yea?" Jiae tidak percaya kata-kata Woohyun. "Adakah ini mimpi?" Jiae tekebil-kebilkan matanya. Dia juga tidak lupa untuk menepuk-nepuk pipinya yang gebu.
"Tak, ni real lah. Aish, tak guna punya Jiae. Tengah berdrama ni." Woohyun menyerabutkan rambutnya. "Merepek lah kau. Tepi, vip nak lalu ni." Jiae menolak bahu Woohyun dan terus beredar dari situ.
"Heeh, budak ni. Tengah luahkan perasaan ni! Tak sempat nak beromantik. Aku kena tolak ke?" Ngomel Woohyun.
☆☆☆
ART HIGH SCHOOL
"Aduh, lambat sudah. Matilah, nak." Kata Suga. Suga berlari selaju yang mungkin untuk masuk ke dalam kelas. "Sempat!" Jerit Suga sesudah sampai ke kelas. "Lambat!" Ujar Cikgu Kim yang sedang mengajar. "Sempat." Suga masih membela diri yang lambat itu.
"Lambat! Dah, berdiri atas kerusi sana! Now!" Arah Cikgu Kim. "Alahn" Suga memuncungkan mulutnya dan terus berdiri di atas kerusi.
Jiae and Woohyun tergelak suka. Suga pula menjeling Jiae dan Woohyun tak ouas hati.
KANTIN
"Wahh, sedapnya. Apa kau bawa tu? Nak sikit." Jiae terus merampas bekal Woohyun yang berisi makanan kimchi. "Yumm, sedapnya." Puji Jiae.
Woohyun berdehem lalu meletakkan penumbuk yang digenggan di hadapan bibirnya.
"Chill lah bro, sharing is caring." Nasihat Jiae. Jiae mengembalikan bekal itu kepada Tuannya semula. Jiae juga menepuk bahu Woohyun selepas menasihatinya. "Haah lah mana Suga?" Tanya Woohyun yang baru sedar ketidakberadaan Suga.
"Molla. Rehat dengan gang swag WhatsApp dia kot." Balas Jiae. "Nanti habis waktu sekolah jumpa aku kat lobi sekolah boleh?" Minta Woohyun. "Nae." Balas Jiae lagi. Seperti tiada apa yang berlaku antara mereka.
KRING !
Loceng sekolah sudah pun berbunyi. Itu tandanya waktu persekolah sudah tamat.
DI DALAM KELAS
"Yah! Kau tak nak balik ke?" Tanya Suga pelik tengok Jiae tak tergesa-gesa nak keluar. "Nanti lah. Kau balik dulu. Shush, shush." Halau Jiae. Suga mengerling Jiae tajam dan beredar dari situ. Halau orang macam halau kucing.
Selepas habis mengemas buku, Jiae terus ke lobi sekolah seperti yang Woohyun minta. "Manalah budak bertuah lagi bertuah ni?!" Bebel Woohyun sambil tengok jam tangan miliknya.
Pfftshush!!!
"Sempat!" Jiae mendepakan tangannya. "Sempat otak awak." Woohyun menolak kepala Jiae menggunakan jari telunjuknya.
"Kuarng ajar!" Jiae membetulkan rambutnya yang berselepah. "Apa kau nak?"
"I nak jawapan you."
"Mw--Mwo?" Katanya dengan gagap. " Ka--Kalau tak suka tu cakap je lah! Jangan bagi harapan kat aku, please." Ujar Woohyun.
"Aku--"
TBC
VOTE + KOMEN + KEEP READING
YOU ARE READING
[C] MY DIARY ㅣ민윤기
Short StoryHanya disebabkan sebuah buku , semua beban yang ditanggung selama 16 tahun semakin lama semakin ringan . My diary , my love {DEBUT FF} #8ffmalay