"J-Jiae. Sebernanya, Omma dan appa dah tak ada." Terang oppanya dengan nada yang sayu. "Seolma. Kalau nak bergurau tu pun biarlah bertempat oppa ni pun." Jiae menindakkan sekeras-kerasnya.
"Betul. Tak ada masa oppa nak bergurau pasal omma appa macam ni." Jujur oppa Jiae. "Luhan! Jangan main-main boleh tak?!" Tengking Jiae.Mulalah setitik air mata yang membasahi pipi Luhan. "O--Omma baru pergi dari muka bumi ni 5 hari yang lepas akibat sakit paru-paru stage 4. Appa pula kemalangan jalan raya waktu nak on the way pergi hospital omma tu. Lepastum.. " Luhan menggantungkan ayatnya akibat sebak di dada.
"Lepastu, apa?!" Jerit Jiae ingin tahu yang sangat mendalam. "Lepastu--" Luhan menundukkan kepalanya memandang lantai. "Lepastu dorang tinggalkan oppa waktu hari yang sama." Sambungnya.
"Kenapa oppa tak bagitahu?! Oppa tahu tak berapa hari, berapa minggu, berapa bulan Jiae tunggu family kita balik?! Tipu! Oppa tipu!" Bantahnya dengan nada yang sedih dengan diikuti tangisan.
"Jiae, mianhae oppa tahu oppa salah. Oppa tak tahu semua ni boleh terjadi. Mianhae. Jinjja mianhae." Tangan Jiae digenggam Luhan erat dan kemas.
"Oppa jahat. Jahat sangat." Jiae terus memukul dada luhan dan nangis teresak-esak. Luhan hanya memeluk Jiae tenang.
"Pukul oppa kuat mana Jiae nak. Nangis puas-puas. Ni semua memang salah oppa."
Jiae pun menguatkan lagi tumbukan di dada Luhan yang sedang memeluki dia.
Mana adil Luhan sahaja ada ketika kali terakhir omma dan appanya masih bernafas.
☆☆☆
SUASANA DI SEBELAH MALAM
"Jiae!" Jerit Suga entah daripada mana tu. "Wae?" Soal Jiae setelah nampak Suga dengan muka risaunya. "Sedar pun kau. 2 hari kau koma. Aku ingatkan kau dah nak mati. Ye lah mana tak risau BFF sendiri masuk hospital pastu setakat kena tikam koma 2 days. Rekod terbaru ni." Jiae menjeling Suga tajam. Suga ni jenis kawan yang terlampau kawan lah.
Orang sakit boleh pula dia perli.
"Yah! Kau siapa? Kau ke yang berkomplot dengan si SinB tu?!" Tuduh Suga selepas nampak Luhan yang berada di sofa elok membaca buku.
"Aku oppa Jiae. Aku yang jaga dia beberapa hari ni. Sepatutnya aku yang tanya kau. Kau ni siapa? Kau pernah lawat dia ke?" Soal Luhan dengan selamba.
Tak jadi nak berlagak hebat. Macam pernah nampak muka lelaki berkulit susu segar ni.
"Setiap hari aku datang lawat dia tapi aku tak pernah pun nampak muka kau. Selama kau tak ada kat sini aku yang jaga dia tahu?" Jawab Suga dengan pandangan helang diberikan pada Luhan.
"Macam budak. Kalah budak dengan korang ni. Tahu lah I HOTZ tapi tak payahlah nak gaduh bagai." Nyampuk Jiae lalu mengflip rambut panjang dan lebatnya ke belakang.
"Cis. Tak ada masa aku nak gaduh pasal kau. Tak hingin pun. Kau ni ' hotz ' sangat ke? Kat sekolah pun ada saem yang tak kenal kau. Aku rasa aku lagi ' hotz ' kot." Suga sudah tergelak besar kat situ. Bangga cikgu kenal dia sebagai pelajar selalu lewat.
"Oi, mamat putih! Aku tanya kau ni siapa kan? Asal kau rapat sangat dengan adik aku?" Celah Luhan. "Itu lah, pergi sana lagi. Pasal hidup saeng sendiri pun tak tahu. Aku BFFFFFFFF dia lah, Suga but you can call me Suweg Suga."
"Lagi satu, thanks sebab panggil aku mamat putih. Aku ni putih kalah Dato' Vida. Muahh muahh!" Suga buat gaya 'Qu Puteh baru lah putih'.
"What the heck." Pasrah Jiae bila mendengar BFFFFF dia kata macam tu. Rosak mata serta telinganya.
"Ouh, BFF ingat kan namchin Jiae. Lama aku tunggu adik ipar tapi tak dapat-dapat." Luah Luhan dengan nada yang sayu. "Ish, kita ni sekolah lagi. Aku pun tak hingin nak ade namchin macam dia ni, haptui." Balas Jiae dan menekankan perkataan Hingin. Jual mahal pula.
"Namu eodiseo? Tak nampak pun dia. Selama ni dia tak lawat aku yang kehilangan darah yang begitu banyak ni ke?" Soal Jiae tertanya. "Namu senanya .... "
🙈 TBC ✨
ANNYEONG GAISEU . MIANHAE SAYA LAMBAT UPDATE MAKLUMLAH HARI NI BARU MERDEKA 😂 . #JanganKecamSaya . Btw Woohyun mana ? Ayok tak tahu . Nak tahu ? Tunggu chapter yang akan datang bubaii . *fly kiss mcm dato' vida for readers* muahh 😂
YOU ARE READING
[C] MY DIARY ㅣ민윤기
Short StoryHanya disebabkan sebuah buku , semua beban yang ditanggung selama 16 tahun semakin lama semakin ringan . My diary , my love {DEBUT FF} #8ffmalay