2 New Home Sweet Home

20 2 4
                                    

Sekarang aku asyik sibuk dengan lakaran aku. Aku baru siap 7 lakaran. Rasa macam lambat, or laju. Jap, laju ke?.. Ok lupakan.

Krok..krok..

Perut aku dah berbunyi. Aku ambik keputusan untuk rehat dulu. Aku turun ke bawah nak tengok makanan yang ada. Aku nampak omma tengah masak dekat dapur.

Aku duduk di meja makan. Mula ada rasa tak sabar nak makan sampai kening aku berkerut-kerut.

''OMMA!! CEPAT LAH MASAK TU!! MASAK!! MASAK!! MASAK!!" Aku jerit sambil hentak-hentak meja.

Omma tiba-tiba baling kain lap yang basah dekat muka aku. Dah lah kotor. (T^T)

"Diam lah! Orang nak masak pun tak senang! Nasib baik omma baling kain lap tau, baru je omma cadang nak siram minyak panas tadi.''

"Ala..omma ni..tak kesian ke dekat Eunji ni..kesiankan..? kesiankan?"

"Hmm..tak kesian pun.."

"Betul ke omma..!!?..omma.. cakap lah omma..omma.."

"Omma bukan tak kesian..omma nak anak omma berdikari.."

"Berdikari..maksud omma?"

''Berdikari pun tak tau ke? Dah pergi kemas rumah tu."

"Hmm..yelah..''

Aku pun pergi kemas rumah. Bilik aku memang wajib. Omma aku pun cakap bilik aku macam kandang kambing. Bawah katil pun dah macam...erm..malulah nak cakap.

Dah selesai kemas rumah aku pasang music classic kuat-kuat. Aku mula menari macam orang gila. Aku siap buat rambut pusing-pusing tu. Faham-faham lah. Aku buat macam gaya main gitar rock.

Omma tiba-tiba join aku. Aku apa lagi, makin menggila. Lepas tu, dengan ke-kejam-an omma. Omma sepak punggung aku.

''Ish, omma ni suka sepak punggung orang. Macam dia tu tak ada punggung."

Omma terus ketuk kepala aku. Kuat pulak tu.

''Omma ni! Suka pukul orang sakit tau.''

Omma terus gelak. Dia terus hidangkan makanan.

''Ni, bila nak tinggal sorang ni? Asyik tinggal dengan omma je."

''Jangan lah tanya pasal tu. Eunji tak ada tempat nak pergi, kalau tak tinggal dekat rumah ni."

''Beli lah rumah! Apa guna ada namjachinggu kaya. Rugi lah.."

"Dah berapa kali Eunji cakap. Dia tu tak ada hubungan dengan Eunji langsung!''

''Hmm, yelah. Mulut kata lain hati kata lain.''

Aku senyap. Well, bukan sebab aku geram or apa. Tapi sebab mulut aku penuh dengan makanan.

Ting..Tong...

Bunyi loceng rumah. Aku pergi bukak pintu rumah dengan mulut penuh. Dan bila aku bukak pintu...

''Ya ada ap....UHUK..UHUK..'' Aku terbatuk bila aku nampak Baekhyun. Nasib baik aku tak tersembur makanan dekat dia. Kalau tak, hilang ayu aku.

Dia terus masuk dalam rumah.

''Siapa tu?'' Omma terus pergi ruang tamu.

''La..kamu rupanya. Kenapa tak bagi tau nak datang.''

Sekali lagi omma bermesra alam dengan dia.

''Tak ada apa. Saja datang kebetulan lalu dekat sini."

Aku tak percaya apa yang dia cakap. Aku tengok luar tingkap, dan betul apa yang aku fikirkan. Ada beberapa orang lelaki yang sama tengah cari dia.

HELLO! NEXT DOOR!Where stories live. Discover now