mahal

143 12 0
                                    

Semua muslimah boleh menutup aurat, berjubah, bertudung labuh.

Tetapi berapa ramai muslimah yang benar benar memiliki hati yang mahal?

Yang tidak mudah tersungkur dan tumbang bila berkait soal hati ?

Yang benar benar menjaga perhiasan malu?

Yang masih kekal menjaga ikhtilat?

Jika kita rasa kita berjubah, bertudung labuh, berpurdah, pakai stoking, pakai handsock, duduk dalam majlis ilmu, berkumpul bersama dengan orang soleh, kita telah capai tahap solehah, kita salah. Kita masih belum solehah.

Berapa ramai muslimah yang tegas dengan prinsipnya "No Ajnabi"?

Yang tidak tergedik gedik membalas komen lelaki ajnabi?

Yang tidak mudah cair dengan kebaikan lelaki soleh persis ustaz ustaz?

Yang benar benar menjaga pandangannya daripada stalk account account lelaki ajnabi?

Jika sekadar menyarungkan pakaian mulia, gelaran solehah cuma pada pakaian yang disarungkan, semua orang boleh buat.

Tanyalah dalam diri. Pakaian kita labuh labuh ni, longgar longgar ni, ikhtilat kita jaga tak? Ada pandang rendah pada orang tak? Masih ada nilai malu dalam diri tak? Masih tundukkan pandangan tak? Atau masih bercintan cintun lagi? Masih terbabas dalam soal ikhtilat? Masih belum mampu menjaga pandangan?

Jadilah muslimah yang mahal. Bukan sekadar mahal dari luaran semata, tetapi mahal kedua duanya.

Perli diri sendiri.
Selamat mencari erti solehah.

Hijrah Untuk Semua (HUS)Where stories live. Discover now