Bab 1 ~

21.5K 57 1
                                    

Liana yang baru selesai menduduki peperiksaan spm nya seminggu yang lalu terus mencari kerja sambilan untuk nya menimba pengalaman sementara menunggu keputusan nya keluar .

" Nak cari kerja ni bukan nya senang liana oii " sapa ibunya dari belakang .

Liana yang duduk di sofa ruang tamu mendengar kata-kata ibunya tapi dia tidak mengendahkan mata nya terus leka mencari kalau-kalau ada kerja kosong di surat khabar yang baru di belinya itu .

"Ehh dah jumpe lah " teriak nya gembira .

"Ehh kamu ni kalau tak teriak tak boleh ke ? Mengejutkan ibu aje lah" kata ibunya yang sedari tadi menyapu ruang tamu bersaiz sederhana mereka .

Suasana sepi sebentar tatkala liana masih leka membaca dengan terperinci mengenai jawatan kosong itu . Manakala ibunya sudah pun pergi ke dapur .
"Tempat ni dekat jer dengan bandar ni bisik liana dalam hati nya yang semakin gembira dengan apa yang di baca nya itu .

Jawatan kosong yang di tempatkan di starbucks berdekatan bandar itu menarik minat nya apa lagi memang kafe-kafe seperti itu lah tempat kerja sambilan yang memang di hajati nya untuk bekerja sambilan .

"Malam nanti nak bagi tau ayah dan ibu lah pasal benda ni harap-harap mereka setuju" bisik hati nya yang sedang berbunga-bunga .

Hajat liana ingin menceritakan ibu dan ayah nya tentang jawatan kosong yang di tawarkan di bandar yang di baca nya di surat khabar pagi tadi tergendala kerana ayah dan ibu nya maghrib tadi sudah pun pergi ke rumah sahabat mereka di dekat ipoh .

Kata hati nya mengingati "Rumah sahabat ayah dan ibu tu dekat dengan kafe starbucks tempat tawaran kerja tulah " bisik hati nya mengingati tempat kafe yang mungkin dia akan bekerja sambilan .

Sambil liana baring-baring mencari di internet jika ada lagi kekosongan kerja di tempat lain dia pun melihat satu link dan memasuki nya "wahhh" satu ucapan yang keluar dari mulut liana apabila terlihat universiti di turkey istanbul itu . Sedang dia leka melihat gambar dan detail universiti itu dia pun terlelap .

Awal pagi tadi selepas sembahyang subuh liana sudah pun menyediakan sarapan pagi buat keluarga yang sangat dia sayangi . Liana memang seorang yang rajin dan pandai memasak , liana juga sangat penyayang dan seorang anak yang manja . Perkara itu lah membuat kan dia menjadi anak kesayangan dan anak manja . Ibu nya bernama puan maria dan ayah nya bernama encik idris mereka sangat menyayangi liana .

"hmmm" batuk ayah nya menyedarkan liana dari lamunan nya .

"Ehh ayah ni tekejut lia tauu bagi lah salam ke ape ke" sindir liana sambil menuangkan kopi ke cawan kecil molek untuk ayah nya .

"Lahh ayah batuk je bukan nya nya nak tekejutkan kamu" kata cik idris sambil minum kopi yang di tuangkan untuk nya .

"Ayah lia ada nak bagitau sikit ni pasal kerja sambilan kalau ayah bagi lia nak hubungi mereka bagi tau lia nak jawatan tu" kata lia teragak-agak .
"Lahh apa jawatan nya ? Kat mana ? Kalau lia rasa sesuai dengan lia ayah izinkan " .

"Takde jawatan bagai yah , cuma kerja kat kafe starbucks dekat dengan bandar tu jer" jawab liana selambah .

"Hha kerja kat situ buat ape lia banyak lagi kerja lain kat luar tu hha " jawap cik idris yang tidak menyetujui kerja itu .

"Ayah ni ingat senang ker nak cari kerja zaman sekarang ni , biar lah takde jawatan lagipun kerja sambilan je yah lia pun bosan juga takde benda nak buat" kedengaran nada suara lia sedikit kecewa .

" Aah yelah ayah izinkan lagi pun untuk lia cari pengalaman sebelum sambung study juga kan ?" Jawapan cik idris itu sungguh menceriakan wajah liana .

"Yayy teriak liana . Terima kasih ayah sayang ayah" sambil liana melompat-lompat naik ke bilik nya .

#Jangan lupa vote and komen ^^
#First try and first story ^

Husband Sebelah Bilik !Where stories live. Discover now