Bab 4 ×

14K 41 1
                                    

Liana yang di tinggal kan seorang diri di rumah kerana ayah dan ibu nya pergi entah ke mana masih memikirkan kata-kata yang di tinggal kan untuk nya .

"Apa sebenarnya yang ayah dan ibu sorokkan dari lia ya" kata liana seorang diri .

Lia bangun dari sofa dan untuk menghilangkan tekanan nya dia terus mengerjakan kerja- kerja rumah yang masih banyak selepas menyapu , dia melap cermin rumah , mencuci beberapa pinggan- mangkuk yang ada di singki dan akhir sekali menukar air aquarium di mana dia memelihara seekor ikan emas bernama pinky yang sangat dia sayangi kerana sudah di pelihara nya selama 4 tahun .

"Pinky awak tambah montel lah" kata nya pada pinky di dalam aquarium . Pinky seekor ikan emas berwarna kekuningan liana membeli nya di pasar ikan 4 tahun yang lalu .
         Semalaman liana menunggu ibu dan ayah nya , namun dia terlelap selepas mengerjakan sholat isyak . Awal pagi itu liana bangun lewat dari biasa mungkin kerana dia kepenatan mengerjakan kerja rumah yang banyak kemarin .

Selepas mandi dan menyiapkan diri liana turun menemui ibu dan ayah nya di meja makan . Ayah dan ibu nya terkejut melihat liana sudah pun siap dan sudah pun memakai pakaian lengkap untuk pergi bekerja .

"Ahh ayah ibu liana pergi kerja dulu hari ni mungkin liana pulang lewat sikit , sebab kawan liana cuti jadi lia gantikan dia sampai malam " kata liana terkebil-kebil sambil berlari keluar .

"Hissh budak ni belum sempat orang cakap apa-apa dia dah lari" kata cik idris yang masih duduk di sofa .

"Hha abang tu bila nak bagitau lia perkara sebenar , abang kena bagitau hari ni atau esok juga . Acara tu dah tak lama dah takut dia tak boleh terima pula " terjah puan maria yang datang membawa secawan kopi untuk suami nya .

"Abang pun tak tau macam mana nak cakap kat lia tapi inn shaa allah abang akan cakap harini atau esok juga" balas cik idris tergagap-gagap .

"Abang nak takut apa nya kita dah buat persiapan dah pun jamgan tak jadi pula bang malu kita bang . Lagipun abang tau kan lia tu takkan bantah cakap abang , saya kenal lia bang . Abang cakap jer elok-elok " pinta puan maria dengan wajah meyakinkan .

"Ok lah abang cuba nanti , hha abang pergi kerja dulu lah" balas cik idris sambil memakai stokin dan kasut nya .

Liana yang baru balik kerja terus mengerjakan sholat isyak , selepas selesai dia duduk di atas kantil nya sambil berfikir mengenai apa yang di baca nya di internet semalam .

Dia mengingati semalam dia mencari university menarik yang dekat dengan tempat percutian . Tersedar dari lamunan nya dia pun melihat gambar-gambar university idaman nya yang memang menambat hati nya di internet semalam .

Tidak lain tidak bukan iaitu university turkey istanbul . Selepas melihat dan membaca detail mengenai university itu liana terus meminati universitt itu dan mencadang untuk melanjutkan pelajaran di sana . Habis penuh dinding bilik itu dengan gambar university idaman nya itu .

#Vote yerr ^^

Husband Sebelah Bilik !Where stories live. Discover now