"Adik ikut je lah " kata Fareez si abg dgn serabut dan buntu
"Bukan x nak tapi ......" Balas feyra tergantung
Belum sempat feyra menyambung kata Fareez mencelah " Tapi ape lagi ? Nak ke tgk mama sedih ?" Kata nya dengan nada geram .
..........................................
Flashback
"adik ?" Panggil Pn . Suraya si ibu terhadap anaknya
"ape ma " balasan ringkas atas panggilan mama nya
" Bila adik nk khawin?" Tanya Pn. Suraya
Soalan itu membuatkan feyra terkedu seketika tetapi di kawalnya riak muka untuk nampak biasa .
"Hahahahha... Mama ni ... Awak ni Kalau cantik macam Neelofa ke Nora Danish ke Siti Sarah ke boleh lah awak khawin umur setahun jagung ni Hahhh Ma ... " balas Si ank terhadap soalan ibu nya
"Mama nak tgk lah anak mama ni khawin sebelum....... "
Belum sempat Pn. Suraya menghabiskan kata-kata feyra sudah memotong
"sebelum ape ? Sebelum ape hahhh ma ? Mama please lah " dengan nada sedih geram & marah feyra berkata tetapi masih terkawal .
Pn. Suraya hanya senyum memandang anak nye .
"Mama ade kenal laki ni handsome , dye cikgu umur dalam lingkungan 26 macam tu lah. Adik khawin lah dengan dia mama berkenan sgt " kata Pn. Suraya terhadap anknya sambil mengusap lenggan Feyra .
Feyra hanya memandang Mamanya dgn pandangan sayu , terkejut dan tak terkata .
"Mama dah tak lama ni . Mama tak sanggup dah . Mama nak jgak tgk mama ni bahagia . Mama memang berkenan sangat cikgu tu " sambung Pn . Suraya lagi .
Feyra sudah tunduk untuk menahan tembuk air matanya supaya tidak runtuh namun gagal . Dye mendogakkan kepalanya utk melihat wajah mamanya yg pucat lesu tak bermaya .
Dye mengusap pipi Pn . Suraya yg mempunyai kedutan kerana faktor umur lalu air mata yg tumpas juga sedikit demi sedikit .
" Handsome sgt ke cikgu tu ma?" Tanya feyra terhadap mamanya .
Pn. Suraya hanya menganggukkan kepala sambil tersenyum . Lalu tangan nye menghapuskan airmata si ank .
End Flashback
....................................
Permintaan itu lah yang sedang di bincangkan bersama abg nye ..
Feyra sudah buntu untuk terima atau tidak . Kalau terima dye sudah mengadaikan kehidupan nye di usia muda .
Jika tidak dye memusnahkan harapan mama nye yg sgt meng-ingin-kan (?) diri nya berkhawin bersama cikgu iaitu cikgu atau bakal suami pilihan mama .Dan membuat mama kecewa dan sedih .
"Abg bagitau kau jelah dik . Banyangkan lah ea kalau mama pergi dan kau x buat ape yg mama nak sgt tengok kau akn menyesal seumur hidup percaya lah ckp aq" kata fareez
Feyra yg mendengar kata-kata abg nya berfikir sejenak . Dalam hati nya berkata ade betulnya ape yg abg nye ckp . Dye akan menyesal seumur hidup . Itu akan membuatkan masa depan nya kelam & suram .
"Macam ni lah kau jumpe jelah dulu si iz tu . Bincang elok keluarga semua dah restu tgh tunggu kau je bgi jawapan . Igt ckp abg ni fikir masak-masak . Telajak perahu boleh undur dik telajak perbuatan kau fikir lah " setelah memberi adik nye nasihan fareez berlalu begitu sahaja daripada bilik adiknya .
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Feyra sedang duduk di sebuah sudut cafe sambil melihat handfone nye .. Feyra mendonggak apabila dye perasaan ade lelaki dihadapan meja nya .
Lelaki itu dgn selamba duduk tanpa bertanya kerusi itu mempunyai penghuni atau tidak .
'Ehhh.. ehhh ... Ehhhh mamatt ni selamba bontot dye je duduk ' desis hati feyra melihat lalu menjeling lelaki itu .
Lelaki itu yg melihat feyra menjeling berkata .
"iz" sepatah sahaja keluar dri mulut nye
"Hahhh... Sorry" feyra bersuara apabila mendengar lelaki itu mengatakan sesuatu .
"aku iz . Ariff izskandar " lelaki itu memperkenalkan dirinya kepada feyra .
Feyra hanya membulatkan mulutw nye menjafi 'O' sahaja .
"Saya fey" belum sempat feyra menghabis kan kata nye sudah di potong oleh izs
"feyra wyrza" pintas iz
Feyra yg mendengar hanya mengangguk .
"Awak setuju ke ?" Feyra bersuara setelah mendapati ade jurang antara mereka sejak tadi .
"ade pon suara igt bisu " bisik iz tetapi dapat di dengari feyra
'alamak Kerek kau igt aq x dengar ' desis hati nya lalu menjeling lembut apabila iz melihat ke arah lain .
YOU ARE READING
Feyra Wyrza
RomanceUntuk mempunyai pasangan bukan nye tujuan utama Si gadis selepas dikhianati oleh jejaka yang konon nye mahu sehidup semati . Tetapi atas permintaan kesayangan nye Si gadis tidak mempunyai pilihan lain dan menurut sahaja . Kata si peminta hidup nya a...