" yeahh , settle . " alya membetulkan baju sekolahnya yang agak kedut selepas keluar dari toilet . sedang dia betulkan , dia terdengar suara perempuan tergedik - gedik menjerit menjerit . alya terus memandang kearah suara tersebut . gulp ! Itu bukan kak amanda ke ? Ke - kenapa dia mesra sangat dengan am ? Alya bagai dipukau , matanya terpaku di pasangan yang sedang bergelak tawa itu sampaikan ada yang memandangnya pun alya tak sedar .
Adam yang sedar akan kehadiran Alya cuba untuk melarikan diri dari Amanda .
" adam , why you macam ni . " kata amanda sambil menghalang jalan am dan memegang lengan am .
" amanda , enough la . " kata am . ' Alya , ni bukan apa yang awak nampak . ' dia sangat takut yang alya akan fikir amanda lah tunangnya . alya , i'm sorry .
' Yaallah , kenapa aku sakit sangat ni ' ucap alya didalam hati .
Alya yang tak tahan akan kemesraan itu ingin melarikan diri . baru hendak dia menoleh , ada tangan yang menariknya pergi cepat dari situ . alya yang terkejut akan apa yang berlaku hanya terpaku dan membiarkan lelaki tersebut menariknya .
" daus tak nak alya kecewa . " firdaus terus meninggalkan alya selepas berkata begitu dan alya baru sedar bahawa firdaus membawanya ke ... Kelas ? Semua murid yang ada didalam kelas memandangnya . ada yang mengumpat dan ada yang berkata " wuuuu " . erghh . malu !
🌸🌸🌸
" adik , ibu kata minggu adik balik nanti kita nak tempah baju pengantin . nanti 2 bulan sebelum adik kahwin , kita fitting baju tu . " kata along . kahwin ? Hm lepas ni , aku dah tak boleh nak enjoy macam ni dah . dah jadi isteri orang .
" tapi kan dik , kau kena kurus .. Kau tu dah la gemuk . diet sikit . kang tak muat baju pengantin . " ejek achik . dia balik oversea minggu depan . nasib baik minggu aku balik rumah .
" alongg , tengok achik tu .. Suka sangat buat orang sakit hati . " rajukku . achik ni dari dulu lagi , mama cerita selalu kacau aku .
" achik .. Dah dah la tu " kata along .
" eh along , adik balik blok dulu la . ada kerja kat asrama tu . nak basuh baju , iron baju .. Banyak lagi laa . " ucap aku .
" ha yelah . " kata along .
Selepas bersalaman dengan along dan achik , aku terus pulang ke blok .
" alya "
Alya menoleh kearah suara tersebut .
" ye saya " jawab alya .
" saya mintak maaf . apa yang awak nampak haritu memang bukan saya yang nak . dia .. "
" saya dengan awak tak de apa - apa . buat ape awak nak minta maaf kat saya ? Minta maaf dekat tunang awak . bukan saya . saya pergi dulu . assalamualaikum . " belum sempat am menghabiskan kata - katanya , alya sudah menyampuk dan terus berlalu selepas ayatnya habis .
" wa - waalaikumussalam " jawab am dengan hampa . ' kau dah buat apa ni am . dia dah benci kau . kau tahu tak ? Dia benci kau . ' monolog am didalam hati . hm . aku kena tawan balik hati dia . itu janji aku .
🌸🌸🌸
" adik .. Dah ke belum " jerit along dari bawah .
" tak yah makeup sangat la dik . kau tu bukan lawa mana pun . dah la tu " jerit achik pula .
" hish , orang da siap dah " bebel alya . dari tadi kedua abangnya terjerit terlolong memanggil namanya .
" hish lambat tau tak ? " bebel achik . lambat sangat ke ? Baru pukul 10:15 . lek laa . aduhai .
" dah dah la tu . kamu berdua ni tak boleh bersua muka langsung . bulan puasa pon jadi . hish " bebel ibu .
Aku menjelirkan lidahku kearah achik dan terus berlalu kearah kereta . kang ada yang dapat luku dari achik .
" bu , kenapa awal sangat kita tempah baju . " soalku sambil jari masih ligat menyentuh screen iphone . ye lah . mana tak nya , baru 2 bulan setengah aku bertunang . dah kena tempah baju bagai . malas tahu tak ?
" kena tempah awal , takut tak sempat . ibu berkenan dengan butik kawan ibu tu je . lagipun senang dengan dia . " terang ibu .
" dik , kau tak takut ke kahwin ? Kang nanti laki kau mintak .. " belum sempat achik menghabiskan kata - katanya , tangan aku lebih pantas membaling pillowneck kearah mukanya . haa padan muka . cakap benda merapu lagi . kan dah dapat .
" chik , kau merapu ape tu ? " marah along yang sedang memandu kereta . hari ni cik fuad tak sihat .. Alang - alang along pon tengah rajin nak drive . lagi memudahkan kerja .
" orang mana cakap apa apa pon . hish . " bebel achik terus mengambil headphone dan dipakainya ditelinga . frust menonggeng la tu . hahaha . sakat orang lagi .
🌸🌸🌸
" akad nikah nanti kita buat warna creme and kalau boleh biar kembang macam baju wedding artis yang baru kahwin tu . resepsi pulak kita buat warna turqoise . cantik tak dik ? " dari tadi ibu sibuk menerangkan baju yang diingini . yang nak pakainya , aku . tapi orang lain yang cadang bagai .
" adik ikut je la bu . yang pasti baju tu menutup aurat . tu pon dah mencukupi . " terangku .
Dari tadi aku perasan akak - akak kedai ni duk usha dua ekor abang aku ni . tergedik - gedik aku tengok . abang aku ni bukan kacak mana pun . eiy . menggatal . tak salah kut kalau aku nak tengok diaorang buat muka cemberut pulak . HAHAHAHA . sedang sibuk ibu menerangkan gaun pengantin . aku pulak ambik peluang menyakat minah murah ni .
" sayangg , i dahaga la . teman i pergi beli air kat sana boleh ? " rengekku sambil memegang muscle along . HAHAHAHA . aku dah kata , muka diaorang dah cemberut . along yang memahami perangai nakal ku terus mengangguk sambil mengambil tanganku yang berada dimusclenya dibawakan di telapak tangan nya untuk digenggam . HAHAHAHA . padan muka .
Selepas kami keluar dari butik tersebut , meletus tawa along dan aku .
" hahahaha .. Tu laa . haa padan muka " kata ku sambil menekan perut .
" bagus la adik along ni . sebenarnya along dah nampak diaorang tersengih - sengih kat along . along pon naik rimas juga tapi adik along ni pandai laa . lepas along genggam tangan adik terus monyok muka diaorang along tengok . " kata along sambil ketawa .
" hahaha . dah la along .. Adik sakit perut dah ni . jum gi 7eleven tu jap . adik nak beli air . " kata aku sambil melangkah dulu .
" dik , kita lepak situ je laa . malas dah la along nak masuk butik tu balik . menyampah pulak rasa . " kata along .
" nanti ibu cari pulak " resah ku . mana taknya . kang ibu tertanya pulak mana aku dengan along pergi .
" ala .. Nanti ibu call laa . jum laa " kata along meyakinkan aku . hmm . ikutkan aje laa . lagipun duduk dalam butik tu pon bosan jugak . lebih baik lepak 7e . boleh gosip - gosip dengan along .
🌸🌸🌸
Sorry cause lambat publish .
Vote&&comment
YOU ARE READING
Isteri Kebetulan
RandomKehadiran Alya zulaikha dalam kehidupan Adam khairil membawa bibit bibit cinta tapi dalam pada itu , kehadiran tengku amanda yang cuba untuk mengungkit kembali cinta lamanya sedikit sebanyak meruntuhkan kebahagiaan mereka . Adakah amanda akan berja...