bab 12

210 4 0
                                    

Alya ? She's look so beautiful today .

" ehh alya " kataku selepas jarak antara kami agak dekat .

" kenapa alya nampak am keluar dari restoran muka penyett je ? "

" penyet ? Alya kata muka am penyet ? Sekarang penyet tak ? " kata am sambil tersenyum . alya menggelengkan kepala .

" nak tahu sebab apa ? " kata am sambil mengangkat kening kirinya .

" sebab apa ? " alya yang ingin mengetahui terus bertanya pada am .

" sebab kehadiran alya menghilangkan penyet muka am . " kata am dengan muka seriusnya sambil tersenyum . alya yang kaku dengan perkataan yang dikeluarkan oleh am terus memandang bawah . am yang serius tadi terus tergelak dan menundukkan badannya mencari muka alya . Blushing ! So cutee .

" err . am nak pergi mana lepas ni ? " tanya alya yang masih tidak memandang muka am . ' err . mesti blushing ni . pipi . jangan buat hal '. alya menampar - nampar pipinya . selepas ditampar , dicubitnya pula . err . frust .

" lah , kenapa ditampar dicubit nye pipi tu . geram dengan pipi sendiri ke ? " ketawa am . ' kenapa dia sangat comel ? Untung siapa dapat awak alya . hasrat saya dah hancur untuk memperisterikan awak . abah dah dapatkan calon isteri untuk saya . saya baru ingat nak bawa awak jumpa mak ayah saya . '

Ketawa am terus berubah menjadi sedih sambil memandang muka alya . alya yang dengar suasana sepi terus memandang muka am . k-kenapa d-dia s-sedih ? Terketar - ketar suara alya bertanya didalam hati . pergh . pandangan jeling dia yang orang kenal terus hilang . sayu je pandang aku . kenapa ? Aku ade buat salah ke ?

" am okay ? " tanya alya . namun tiada reaksi apa - apa pada am .

" am ? " panggil alya sambil melambai - lambaikan tangannya didepan muka am . am yang baru sedar akan panggilan alya , tersentak .

" arr err . haa apa dia ? " kata am dengan resah . mesti alya perasan aku tenung muka dia . eishh . apa la kau ni am . err . macam mana nak cakap yang aku tak jadi bawa dia jumpa mama abah eh ? Nanti patah hati dia pula . cehh . macam dia nak jumpa mama abah jee .

" am okay ? " tanya alya lagi selepas pertanyaan nya tadi tidak didengari oleh am .

" em . ha am okay je . alya nak pergi mana ? " tanya am .

" tak pergi mana . saja jalan jalan . ingat tadi nak keluar dengan kawan . tapi kawan cancel last minute . so jalan la sorang sorang . kenapa ? Am pulak nak kemana ? Sorang je kea ? " berdas - das soalan yang dikeluarkan oleh alya . aih . caring kata kann .

" uishh . panjang nyee . hahahaha . tak de pape pon . am pon sorang . saja nak release tension . alang alang alya pon sorang . apakata kita keluar dua ? " ajak am . alya berfikir sejenak .

" em . okay jugak . " alya beri jawapan .

" nak kemana ? " tanya am .

" alya ikut am je " jawab alya .

" alya lapar ? " tanya am . sebenarnya dia tak cukup kenyang tadi . tapi disebabkan sakit hati dengan syazlinda , dia terus pergi dari restoran itu .

" lapar juga . kenapa ? " jawab alya . ye lahh . pagi tadi dia tak makan sebab nak cepat . tup tup . nana cancel .

" Mcd jom ? " ajak am . tak nak dia makan dekat restoran tadi . malu duh . dah blah . pastu nak datang balik . memang tidak laa .

" okey . jom " kata alya setuju .

.......

" siapa perempuan tu ? Berani dia nak rampas khai dari I . I akan pastikan u takkan dapat khai . I promise . " kata syazlinda yang nampak khai dengan seorang gadis . ' perempuan tu masuk kereta khai ? Dia nak pergi mana ? '

Apabila kereta am keluar dari parking , syazlinda terus menyusuri keluar dari restoran tersebut .

.........

" Thank you am for today " ucap alya selepas kereta mercedes am berhenti dihadapan rumahnya .

" everything for you alya . am okey je " ucap am . ' kalau boleh , hari - hari aku nak keluar dengan kau . tahu tak ? ' bisik am

Alya mengukir senyuman apabila mendengar kata - kata am tadi . dia terus membuka pintu kereta am .

🌸🌸🌸

"Abang , agak - agak adik boleh terima ke kita nak kahwinkan dia ni ? Kita bagai jual anak tau bang . dia tu adalah satu - satunya anak perempuan kita . saya sayang sangat dia . anak bongsu pulak . mesti dia tak selesa , abang - abang dia tak kahwin lagi . " ucap Datin Zalida kepada suaminya . risau juga dia .

" ida , airil tu pon dah besar . dia boleh jaga anak kita . kita bukan jual dia ida . saya pon sayang anak saya . lagipun , ni baik untuk adik . saya tak jual dia . in shaa Allah . " jawab Dato ' rizain untuk menenangkan hati isterinya . dia tahu isterinya sangat rapat dengan anak bongsu nya itu . tapi kalau ni yang terbaik untuk anaknya itu , dia terpaksa juga .

Datin zalida hanya mendiamkan diri  . malas bersuara lagi . apa yang terjadi , dia harus sokong anaknya .

" ibu dengan ayah nak jodohkan adik dengan siapa ? " entah dari mana munculnya alya dibelakang perempuan yang dalam lingkungan 40-an itu .

" mana ada jodoh dengan sapa - sapa pon dik ." kata Datin zalida lalu terus bangun dan mendapatkan anaknya . Datin Zalida cuba untuk berdalih agar anaknya itu tidak mengetahui .

Alya yang rasa kurang senang terus berlalu ke bilik . ' ibu dengan ayah nak jodohkan aku dengan siapa ? Kenapa diaorang nak aku kahwin muda ? Kenapa benda ni jadi dekat aku ? Biasa aku baca novel and tengok tv jee yang kahwin muda ni ? Takkan jadi realiti kot ? Jadi kat aku ? . can you imagine that ?

" ehh kau ni . pikir bukan - bukan la alya . taknya ibu dengan ayah nak kahwinkan kau . tak tak . " nafi alya .

Tok tok !

" ye , siapa tu ? " jerit alya dalam bilik .

" adik , turun sekejap . ibu dan ayah nak bincang something dengan adik " panggil along dari luar bilik . bincang ?

" okay . nanti adik turun " kataku lalu bangun dari katil dan menuju ke pintu bilik .

..........

Updatee .. Sebelum balik asrama esok 😭 .

Isteri Kebetulan Where stories live. Discover now