Amirah masih setia berada di pangkuan ibunya walaupun ibunya membebel tentang jiran selalu mencuri pakaian dalam. Membebelnya sampai terpaksa berhenti sebentar dan minum air sungai yang tak masak lagi tu. Entah bersih entah tidak. Sampailah waktu ketika baru Mak Amirah, Wan ni berhenti membebel. Itupun lepas kena tercakap 'Ikutpun stim janganla nak mencuri macam bandit! Mintak jelar lahai. Bukannya muka tu macam tongkang pecah. Mintak akan semestinya dapat.' Sebaik sahaja Wan berhentikan ayatnya, Amirah sudah menjeling. Amboi, gatai nor, berbisik hati Amirah kerana geli. Tua tua masih gatal.
"Emak emak." Amirah cuba membuka kembali perbualan. "Apa?" Balas emaknya. "Emak!!" Amirah mula meninggikan suara. "Apa babi! Aku nyahut kau buat bodo, lepastu panggil aku lagi. Rimas lah woi! Sundal, babi, pukimak, lan--" Tidak sempat emak habiskan ayat, Amirah kena tarik dengan lembaga hitam. Melihat anaknya sudah ditarik dengan lembaga hitam dia menjerit untuk membina alibi. "Ahh! Ada orang minyak culik anak aku. Anak aku yang cantik kena culik!" Perlakuan itu membina tayangan untuk seisi kampung itu.
Ada sesuatu narrator nak bagitahu kepada penonton di sini okay? Ini pada zaman sebelum perang lagi jadi banyak kampung bela saka, percaya bunian dan hantu serakah bagai AND LET THE WRITER LIVE!
Seminggu kemudian satu kampung membantu si emak untuk mencari Amirah. Sudah tentulah, dirujuk ketua kampung dan beliau memilih untuk mencari bomoh daripada bergantung kepada Ustaz. Tiada yang membantah malah memberi cadangan bomoh 'power' yang mana perlu dirujuk tentang kehilangannya. Semuanya tekun memberi cadangan sementara beliau cuba untuk mengawal.
Sampailah Penolong Ketua Kampung baling kotak botol mineral kepada Mek Munah yang sedang menunjuk bagaimana Bomoh Wak Doyok melakukan ritual memanggil bunian yang pernah menculik suaminya untuk menemani mak bunian untuk beradu di katil setelah matahari berkata 'bye bye' ke Malaysia sampai nampak macam Mek Munah dirasuk Hantu Kopek. Digoyangnya kopek tu. Tch.
Seluruh bilik itu senyap sampai Mak Amirah memberi cadangan untuk berjumpa dengan Wak Sonondro. Ketua Kampung tersenyum dan mengangguk sedikit sambil memandang Mak Amirah. "Kita akan berjumpa Wak Sonondro tentang hal ini." Setelah ayat itu meluncur keluar dari bibir tak mungil Ketua Kampung semua merebut karipap di seksyen kuih muih. Dah terang lagi bersuluh kenapa mereka bersungguh datang Dewan Rakyat sedangkan jika tiada makanan dihulurkan, haram nampak sebatang hidung mereka.
Keesokan harinya, Ketua Kampung bersama Penolong Ketua Kampung bersama Penolong Kepada Penolong Ketua Kampung bersama Penolong Kepada Penolong kepada Penolong Ketua Kampung dan Mak Amirah berdiri di depan rumah Wak Sonondro dalam keadaan berbaris mengiring memandang pintu rumah Wak Sonondro dengan bengis. Pada ketika itulah angin meniup membawa daun kepada mereka mengakibatkan rambut Mak Amirah yang ikal panjang beterbangan kebelakang sampailah daun berwana kecoklatan bertenpek di mata Mak Amirah mengakibatkan situasi berakhir dengan teruk. Ketua Kampung bersama Penol-- ah fuck it. Mereka memandang Mak Amirah dengan pandangan kecewa kerana dia merosakkan atmosphere tadi.
Disebabkan malu, Mak Amirah pergi ke arah pintu dengan tergesa gesa dan kain batiknya terjatuh. Terpampanglah satu set yang pejal. Mak Amirah angkat balik kain dan ikatnya sambil melepaskan caci maki dengan senyap. 'Ah sial'
Mereka yang lain mengikutnya dengan senyap kerana terkedu melihat pemandangan tadi. Ketua Kampung maju dan mengetuk pintu yang masih teguh berdiri. Setelah masih tiada reaksi dari tuan rumah, Beliau ketuk dengan lebih kuat. "UDOH LER TU KETUK RUMOH AKU! NAK BAGI ROBOH KE SETAAAAAN! AKU DOK BERAK TADI. TUNGGULER. DOK DENGOR KE AKU JERIT SAMPAI KERING TEKOK AKU TADI HA BABI. KALAUNYA RUMOH AKU NI ROBOH DAN AKU MATI, AKAN AKU CARI MENGKOME SEMUA DAN ROGOL KOME MASA TIDUR. MEMANG NAK AKU MATI CEPAT KE HA?" kata Wak Sonondro yang mereka semua tetapi Mak Amirah, ingat ialah Jawa sesudahnya sampai di muka pintu.
"Bukannya apa, Wak ni kaya sangat sampai rumahnya terlalu besar. Mana kami nak dengar jeritan Wak." Pujuk Mak Amirah dengan senyumannya yang manis.
YOU ARE READING
Imaginasi
Short StoryAku akan update bila aku ada inspirasi. NOT A NOVEL BUT A COLLECTION OF CERPEN THAT I MADE. Buku yang aku dapat dari idea bodoh bila aku tengah seterika baju. Setiap cerpen ialah cerita yang lain, dibuat daripada emosi yang berlainan dalam fikiran...