"Amir, tak nak makan dulu ke?" Tegur Puan Fatimah dari ruang makan.
"Mir breakfast kat luar, mama. Mir dah lambat ni," balas Amir lantas melangkah menghampiri Puan Fatimah.
Jam didinding dikerling. Masa sudah merangkak keangka 8.30 pagi.
"Kalau macam tu, sampaikan salam mama dekat Zarul. Lama mama tak jumpa dia."
"Papa mana ma?" Tanya Amir tatkala menyedari ketiadaan papanya, Encik Asyraf.
"Papa tu, pagi2 lagi dah keluar. Katanya ada meeting dengan Dato Jalal," jawab Puan Fatimah sambil duduk. Tangannya lincah menuang air kopi panas kedalam cawan.
Amir mengangguk faham. Matanya memerhatikan tingkah laku Puan Fatimah.
"Kenapa tak gerak lagi ni? Lambat pula sampai kepejabat nanti," tegur Puan Fatimah.
"Mir gerak dululah ma," ujar Amir seraya mencium tangan mamanya.
"Hati2 memandu Mir," pesan Puan Fatimah.
Amir tidak membalas. Telefon bimbit yg bergetar dikeluarkan dari dalam poket seluar sambil menapak menuju ke muka pintu utama.
"Dah pukul berapa ni? Kan kita ada meeting dengan klien pukul Sepuluh pagi ni," ujar Zarul dari hujung talian.
"Aku nak geraklah ni," balas Amir seraya masuk kedalam perut kereta.
"Kau ni selalu saja lambat."
"Ala...Aku terbangun lambat la. Orang gaji aku tu buat hal lagi."
"Yalah tu. Jangan2 kau yg buat hal, kan?"
Amir mendengus kasar.
"Itu pasal dah tiga kali kau tukar pembantu. Mana dia orang nak tahan dengan perangai kau yg cerewet tu," sambung Zarul, mengutuk.
"Dahlah! Malas aku nak layan kau. Dalam sejam lagi aku sampai ofis," rengus Amir lalu mematikan talian. Sakit hatinya mendengar kata2 sindiran dan kutukan daripada Zarul.
Zarul ketawa kecil. Pasti Amir bengang dengan kata2 tadi. Jam di pergelangan tangan dikerling buat seketika. Masih terlalu awal untuk memulakan kerja. Ada baiknya dia mengisi perut yg sudah berkeroncong hebat.
YOU ARE READING
MR.KEREK or MR.SMART
Romance"Macam mana agaknya kalau kedua dua lelaki tu suka kat aku ? Mesti aku kena pilih antara mister kerek or mister smart?"-Fatin Aleeya