Rayqal memandang Hana yang hanya menguis makanan di dalam pinggan tanpa niat untuk menelannya.
"Hana sayang, are you okay?" Soal Rayqal. Tangan Hana di atas meja ditarik lalu diusapnya perlahan. Risau jika kesayangannya tidak sihat.
"Hmm, nothing. Just..."
"What? What's wrong? Something happened at hospital?" Soal Rayqal lagi.
"Nothing. Cuma, I tiba-tiba curious pasal patient I yang sorang ni."
"Perempuan atau lelaki?" Badan disandarkan kerusi sambil menunggu jawapan daripada Hana.
"Eh, you ni. Perempuanlah sayang." Tahu sangat dengan sikap cemburu Rayqal.
"Oh really? Okay, kenapa dengan dia?" Soal Rayqal dengan sengihan di bibir. Badan didekatkan kembali ke meja untuk mendengar kisah lanjut daripada Hana.
"Hmm, dia ni baru je jadi patient I start beberapa bulan yang lepas. Sebelum ni, dia patient Dr. Kamal. But, Dr. Kamal minta I yang handlekan this case since dia diarahkan untuk pindah ke tempat lain." Terang Hana satu persatu.
"And then?" Soal Rayqal tidak sabar.
"Patient I, dia punya jantung sangat lemah. Untuk bertahan lama, peluangnya sangat tipis melainkan ada yang sanggup untuk menderma jantung kepada dia. And, I asked about her husband because at the report said she's married. Dan jawapan dia hanyalah zero. Dia always diam bila I tanya about her husband."
"Maybe husband dia outstation? Mana kita tahu kan?"
"No. Tak akan outstation berbulan-bulan lama macam ni. I rasa something fishy la dengan patient I ni."
"Hmm, what's her name?" Entah kenapa dia tiba-tiba minat untuk mendengar lebih lanjut tentang pesakit Hana untuk kali ni.
"Her name? Haip! Kenapa tiba-tiba tanya pasal nama dia ni?" Sengaja matanya dikecilkan. Saja dia nak takutkan si Rayqal.
"Ishh, you jangan nak fikir bukan bukan ya. I nak tahulah, kot-kot orang I kenal ke. Bolehlah I nak tolong dia." Jawab Rayqal dengan selamat.
Tapi, sungguh. Dia betul betul nak tahu tentang pesakit Hana. Nama yang dia lihat sebentar tadi di atas meja kerja Hana tiba-tiba terlintas di kepala. Tak akanlah.
"No, no. Can't. I tak nak bagitahu nama dia. You ni, tiba-tiba je excited nak tahu pasal pesakit I ni dah kenapa? Sebelum ni tak pernah nak ambil tahu pun." Soal Hana pelik.
"Laaa, dah you yang nak cerita dekat I. Tak akan I nak cakap tak dekat you, sayang." Jawab Rayqal serta sengihan lebar.
"You jangan nak macam-macam ya, Rayqal. I cucuk mata you nanti baru you tahu langit tu tinggi ke rendah." Garfu di tangan diangkat tinggi tanda ingin mencucuk mata Rayqal.
"Ya Allah, sayang. Hati, cinta, sayang I semua hanya untuk you. So, don't worry okay, baby. I love you." Ucap Rayqal romantik.
"Okay then."
"So, still tak nak bagitahu nama patient you?" Usik Rayqal.
"Sayang!"
"Okay, okay. Tak. I tak nak tahu dah." Gelak Rayqal. Tapi, hati kecilnya tetap ingin tahu tentang pesakit tersebut. Haish hati, kau dah kenapa?
*******************************************************
Rayqal melangkah keluar dari lif dan terus menuju ke pejabatnya.
"Ros, ada sesiapa cari I tak?" Soal Rayqal sebaik saja berada di depan meja PAnya.
"Hmm, tak ada Tuan. Cuma, Datin ada call tadi. Dia mintak Tuan call dia balik."
YOU ARE READING
Kemaafan Yang Dipinta
RomanceAkan dapatkah aku kemaafan dari seorang insan yang bernama suami setelah kelukaan yang aku berikan kepadanya? Benarkah cinta itu sudah tiada buat dirinya lagi? Start : 02 Feb 2016 Completed : -------