PROLOGUE

225 15 3
                                    

  Aku berasa sangat bosan,lagu Kris untuk ost Somewhere only We know atau dalam bahasa mandarinya
Yao yi ge difang 要一个地方  aku putarkan.

    Kris Wu atau nama sebenarnya Wu Yi Fan,dia mempunyai dua nama,satu yang bermula dengan Li dan satu lagi Wu.

   Li merupakan nama keluarga ayahnya dan Wu ibunya.Setelah ibu bapanya bercerai dia tinggal bersama ibunya dan menggunakan nama keluarga ibunya iaitu Wu.Itu serba sedikit tentang latar belakang Kris yang diketahuinya.

    Kris bagi aku entah bagaimana hendak aku discribe.
He is the first kpop idol that I'm falling in love with..
Because of him I get spirit to love Mandarin so much.

   Aku bermula sebagai kpopers sejak darjah 3,so young right.Masa tu tahun debut EXO,dan aku tidaklah seberapa mengenali mereka.Aku belum mempunyai akaun Facebook jadi berbekalkan akaun Facebook mama aku menstalk idols kpop and Chinese drama.Exo padaku sangatlah handsome semuanya jadi yelah since I'm so young I'm be like "stan all handsome people " ahaha.

   Pada saat Itu BIG bang,Girls generation or SNSD,Shinee dan Super Junior sangatlah famous, tak lupa untuk Tvxq juga.Aku juga tidak mengetahui mengapa semuanya atau kebanyakannya dari SM Ent.

    Dan rock band Korea Selatan,Cn Blue ,aku sangat menyukai JongHyun oleh kerana menonton A gentleman dignity,kerana dia sangat lah handsome aku tercari-cari di Facebook nama sebenarnya dan menyedari dia adalah anggota rock band CNBLUE,lakonannya sangat bagus tidak aku sangka dia juga pandai menyanyi,I'm really falling in love ahaha.Maaflah budak2 pon gedik.

    Oleh kerana aku muda,dan Facebook adalah laman social paling famous and Itu,aku telah menshare semua gambar artis Korea dan China yang handsome ke dalam wall FB mama, maaflah bebudak tak tau apa kegunaan butang share tuh.

   Pernah mama memberitahu aku dan bertanya "Milea what you have done to my FB???Semua kawan mama tanya kenapa wall penuh kpop2 ni,penuh gambar Korea2 semua, aihh malu mama dahla ustazah share kpop2 pula,bukan satu berpuluh ,beratus,beribu,aihh delete 2 lepas ni takyah Share,mama bagi guna akaun mama bukan untuk benda ni,Masha allah!!!",Bebel Mama.

   Sebelum sempat mama meneruskan bebelannya aku mencelah "Ma gambar tu xdelah sampai beratus ribu or beribu....."

     Setelah Itu mama mengajar aku untuk mendelete setelah Itu baharu aku mulai matured sedikit demi sedikit.

     Dua tahun berlalu,aku mempunyai akaun sendiri perjalanan dia tahun Itu penuh kegembiraan oleh kerana aku masih kecil maka mama dan baba tidak terlampau,membebel,mengongkong dan menegurku.

  Bukan salah aku terminat KPOP,dulu ada Chanel tv9 Saranghae ,baba selalu lah juga tengok movie horror,action dan fantasy dekat Chanel tu,aku entah sejak kecil belajar tidur lewat kerana baba selalu menonton movie,dalam movie tu pula ada sahaja actors atau comeo yang handsome,tercair lah pula.Bagi Chanel Ntv7 pula,baba menonton filem Hong Kong genre aksi,kungfu ,wushu dan seangkatan dengannyalah.
   
     Zaman Itu famous dengan Jackie Chan,Stephen Chow, Donnie Yen,Louis apatah and banyak lagi.Masa tu hanya HongKong yang membuat filem kungfu dan wushu untuk local Chinese tak ada lagi.Dalam movie tu juga lah adalah sesat juga orang handsome.Aku pun tak faham.
     
   Baba dia lepasan Al Azhar begitu juga Mama ,mereka bertemu di sana,bagi Baba minatnya filem yang macam aku sebut lah,aksi gitu,tak kesah lah dari negara mana.Tapi masa tu Film Malay rasanya tak buat kot Film aksi.Entah aku tidak berminat dengan industri Melayu.

   Bagi Mama ,dia jenis yang jarang tengok TV dia minat cerita yang ada ular _ular gitu.Ahaha entah genre apa diminatinya dan aku kpoper and Chinese lover.

   Membesar dalam family Islamic mendidik aku untuk menjadi lebih dewasa dan matang.Untuk tidak melampaui batas.Untuk berpesan dengan fakta bahawasanya Berhibur ada hadnya biarlah tidak melampaui batas dan hak syariah.Sebagai contohnya setelah kepergian idol yang disanjung tinggi baru-baru ini.
Kim Jong Hyun pelantun reply.Hampir 10 tahun debut dia pergi meninggalkan kita semua.

Kim Jong Hyun

Nama Itu cukup memberi arti yang besar buat hidupku.Di saat aku baharu sahaja darjah 5,umur yang masih muda aku secara tidak sengaja atau memang telah ditakdirkan Allah.Ya takdir Allah membuat aku menerima music SHINee.Aku seorang peminat music bergenre Ballad.Hobiku di saat waktu senggang adalah mendengar music.Dia biasku dalam ShiNee,namun aku bermulti fandom tidak lama.Sebaik sahaja Kris meninggalkan EXO,aku Jatuh sayang kepada EXO.Sehingga hari ini,aku dan EXO berpisah tiada.Exo is EXOL family.We are family ,we are one.
Kris ,penyebab aku begitu sayang pada exo sehingga memutuskan untuk hanya meminati mereka.
Aku kagum dengan cinta yang EXO berikan pada EXOL.Aku kagum akan persahabatan mereka yang suci.Aku kagum akan hubungan social mereka.Aku kagum akan kebaikan mereka.Aku belajar erti persahabatan dengan baik sekali melalui EXO.Kemudian menyusul Tao dan Luhan pergi.Lay sendirian memperjuangkan Chinese dalam industry bersama EXO.Aku tahu betapa tabahnya dia.Betapa lelahnya dia di sebalik senyuman innocent nya dia.Saat demi saat berlalu,Kris,Tao dan Luhan mendedahkan perit mereka saat di Sm Ent.Aku faham betapa buruk layanan Sm pada para artis mereka.Aku lebih senang mereka di luar andai mereka lebih gembira di sana.Aku melihat perubahan mereka sedikit demi sedikit ,dari innocent kepada dewasa.Aku cuma fangirl yang tidak berdaya.Aku dari jauh cuma boleh mendoakan mereka agar Allah memberi mereka hidayah.Allah punya kuasa untuk melakukan segalanya.Aku yakin andai aku terus bersabar,terus istiqamah mendoakan mereka , ianya tidak akan pernah sia-sia.Aku yakin dengan Allah sepenuhnya.Hidayah Itu milik Allah,dia memberi pada yang dia inginkan.Aku hanya terus menerus mendoakan mereka agar suatu hari nanti Allah memberi hidayah kepada mereka,agar Allah menyinari kegelapan mereka dengan cahayanya,agar Allah mengeluarkan mereka dari kegelapan,agar aku nanti bisa bersama mereka di Jannah nya.
Aku mohon kepada semua andai kalian benar mencintai idol kalian , berdoalah kepada Allah untuk menyinari hati mereka dengan nur hidayah nya sebagai mana Dia menyinari bumi dengan mataharinya.Aaminn.

Tentang Jong Hyun,aku merasakan benar kehilangan sesuatu.Sangat - sangat kehilangan permata dalam industry.Dalam keadaan depression nya dia mampu untuk menulis lagu atau lyric yang benar menyentuh jiwa dan aku dapat merasakan jiwanya saat mendengarkan karya-karya nya sebelum dia pergi.

 
  

 

That Chinese (Hiatus)Where stories live. Discover now