Sewaktu di dalam kelas
Miss Aira sedang mengajar sesuatu yang entah aku tak paham.Bahasa spanish katanya.Aku mengeluarkan laptop ku yang berada di bawah meja.Aku mencari di google tentang sekolah aku ni dulu.Hmm,cari punya cari hah jumpa pun.
PUTERI DIBUNUH DENGAN KEJAM
MAYAT TERAPUNG DI DALAM KOLAM
"Akhirnya ko pilih jugk nak tolong aku"kata Irfan.
"Mula mula jumpa kata tak nak konon"kata nya lagi.
"Gila"kata ku.Semua yang berada di dalam kelas tersebut memandang kearah aku.
"Siapa yang cakap gila tadi?"kata Miss Aira.
"Kalau nak cakap jelah"kata Irfan mengapi-api kan aku.
"Kalau dh tau napa tanya"kataku.
"Cik Sofiya,apa yang awak cakap tadi?"kata Miss Aira.
"Ko ni kan sombong.Kalaulah kau jadi adik aku dh lama aku ketuk kepala kau"kata Irfan.
"Ketuklah aku tak takut pun"kataku.Setelah itu,Miss Aira memanggil nama ku kuat kuat.Marah benor makcik tu nampaknya.
Miss Aira menyuruh aku berdiri di luar sementara memakai papan tanda yang mengatakan,
'AKU GILA.JAUHI AKU DARI JARAK 100 METER'
Semua pelajar yang lalu lalang melihat aku lalu ketawa.
"So sekarang kita ialah partner"kata Irfan.
"Partner untuk apa?"balasku.
"Partner untuk tolong aku cari kebenaran.Setakat untuk cari bersama.Sekurangnya ada yang membantu"kata nya
"Owh,rupanya ko setakat nak mempergunakan aku lah ni?"
"Ko ni banyak tengok filem la.Maksud aku yang sebaliknya lah.Ko tau lah kan aku ni bukan nya boleh ikut masyarakat moden sekarang macam korang yang gunakan televisyen yang kecik lagi boleh dilipat tu.Masa kat zaman aku mana ada"
"Televisyen yang kecik lagi boleh dilipat?Owh,yang tu.Itu namanya laptop"
----------------------------------------------------------------------------------
Kerana aku bersetuju untuk menolong Irfan.Aku mula mengumpul data.
Saat kejadian ialah 10 malam.Puteri Irma dihentam dengan benda keras dari belakang.Mengakibatkan retak di tengkorak belakang.Jatuh ke dalam kolam renang.Polis menemukan senjata yang berdarah.Ini menimbulkan suspek utama,tukang kebun istana,Tuan Amin.Di tempat tinggal nya juga ditemukan berlian puteri yang hilang.Pengadilan memberikan hukuman mati kepada suspek utama.
"Sekarang orang yang terlibat ada tiga"kataku kepada Irfan.
"Pertama,doktor peribadi puteri iaitu Doktor Azim"
"Yang kedua ialah peguam puteri,Haziq.Tapi dia dah meninggal 5 tahun dulu"
"Dan yang terakhir ialah Hara.Dia tu dulu P.A puteri tapi kena buang sebab dikatakan kerja dia tak cermat.Menghilang sebelum kejadian"
"Eh sekejap.Aku ni asyik bercakap jer.Macam mana ko boleh masuk ke sini?"kataku.Yela tk ke pelik macam mana dia boleh masuk kedalam bilik muzik sekolah ku.
"Ko lalu ikut dinding ye?macam dalam cerita hantu"kata ku lagi.
"Sebab dulu kat sini bukan bilik muzik masa aku sekolah kat sini."Oh lupa nak bagitau,sebelum sekolah aku dibina,skolah ni dulu sekolah lelaki.
"Kat sini sebenarnya balcony"kata Irfan.
"Aku tk paham.Please explain"kata ku.
"Hantu dapat tembus dinding tu tak betul."katanya.
"sebab hantu dapat berhubung dengan benda yang dia ada waktu dia hidup dulu"
"Maksud hantu dapat tembus dinding tu ialah mungkin sebab tempat tu dulu bukan dinding so hantu dapat lalu"
"Kecuali kalau dulu tempat tu ialah dinding tapi sekarang dh berubah jadi pintu so hantu tk dapat nk lalu sana"
"Sebab tu lah aku nk minta bantuan kau Sofiya.Sebab kemampuan aku terbatas.Paham?"kata Irfan.
"So sekarang kau tengah berdiri kat depan aku ke?"tanya aku.
"Kau cium bau aku ke?"
Aku hanya mengangguk.
"Kau pernah tk terfikir macam mana muka aku?"
"Pernah jugklah"
"Apa yang ko bayang kan?"
"Mesti handsome,lebih tinggi kot.Lepastu suka gelak"
"Banyak yang ko tahu hanya dengan mencium bau"
"Irfan,boleh ke kita menyentuh satu sama lain?"
"Ikutkan mmg tak boleh sebab ko tak lahir lagi masa aku hidup"
"Oh yeke?"
"Dhlah jom ikut aku"
"Pergi mana?"
"Ikut jelah"
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
YOU ARE READING
Cinta Mamat Hantu
Teen FictionSofiya Well,seorang manusia biasa.Eh,no no.LUAR BIASA.Apa yang luar biasanya?Hmm,nothing much.Dia masih bermata dua.Telinga dua.Biasa jer.Cuma dia boleh rasa kehadiran makhluk lain.RASA ye bukan boleh nampak.Tapi dia boleh hidu bau diorang.Well,men...