Dirasuk

905 8 0
                                    

Halloo...salam damai warga kg seram..

Malam ni mau cerita sikit tidak banyak juga,hihi..pendek pun tidak juga terlalu,panjangnya sya pun tidak tau berapa ela..
Tapi sya harap hurup dia muat di telefon sampai habis ni serita sya..
Ada beberapa kisah yg akan sya ceritakan disini,cerita seram orang dulu2 mengikut apa yg sya dengar la.Dan juga dari pengalaman sya sendiri..ok sya mula..

#dirasuk
Kisah pertama..

Ada ni seorang pemuda tinggal disebuah kampung(biarlah rasia)bersama dengan kedua org tuanya serta adik beradiknya.Awang(nama samaran)seorang pemuda yg kira gagah juga la org dia,rajin suka menolong org lain dan osuau(mesra)lagi,dia ni piliksibol ba org bilangkan,tua muda ka kanak2 buli masuk dia punia sorita..

Si awang ni lagi satu hobi dia suka berburu d hutan,kalau dulu2 pakai parang ja atau pun tandus(lembing)atau pun sopuk(sumpit)kan.Rajin betul si awang ni kalau pigi berburu binatang,kadang dapat binatang besar,kadang yg kicil2 macam palanuk ka begitu.Masa tu si awang budsang masi (milang bilang po)belum kawin,mungkin belum ada yg mampu menusuk pintu sinta di hati si awang..aisii haha,walau pun banyak sumandak d kampungnya yg lawa2.bukan ko tidak tau si awang ensom ba sana kampung dia,tapi tu la mungkin dia berasa bertanggung pada kedua orang tuanya yg hanya tinggal berdua saja nanti kalau adik beradiknya yg lain mau kawin nanti,sebab si awang ni anak bunsu ba,dia bilang nanti tiada yg mau tolong mama sama bapa...

Sebenarnya bapa si awang ni masih muda lagi ba,masih kuat lagi karaja,mungkin kawin muda kan tu la sebab."manansawo nobondo awang"(kau kawin la ba awang)bilang mama dia,"iss diama monuhu nopo manansawo,aiso po pongopung ku'd ti tanak do tulun"(iss mama ni suruh kawin saja,sya belum ada bikin bayar berian anak org)setiap kali itu la jawapan si awang kalau mamanya suruh kawin,mamanya hanya mampu mengeluh kalau tidak pun mongurongut(merungut =bebel cara perlahan)tapi si awang biar saja..

Beberapa bulan sampai la masa dorang si awang ni tanam padi bukit,tau la d kampung2 kebanyakan menanam padikan,jadi ramai la dorang ni kerja sama atau pun gutung ruyung ba org bilang,kebiasaan la kalau tanam padi begitu,sebelum durang mangasok tu,3 hari sebelum la si awang pigi berburu ba,hutan tebal d kampung dia sudah biasa hapal sudah,dia dapat seekor kijang kira besar juga la,masa dia kejar kijang tu yg sudah kena sopukkan,masa tu lewat petang sudh ba,tiba2 perasaan si awang lain2 ni,macam ada yg tingu dia ba sama ikut2 dia,tapi disebabkan tu kijang pun sudah kna sopuk beberapa kali,jadi rasa sayang juga bilang si awang,lagi pun pantang bapa dia kalau binatang yg kita sudh cedrakan mesti kita cari,selagi belum gelap atau nanti penjaga dia marah sama kita bilang bapanya,jadi si awang ingat tu nasihat bapa dia,dicarinya kijang tu tanpa pedulikan benda pelik yg dia rasa sebentar tadi.Berkat usaha akhirnya si awang jumpa juga kijang yg dia sopok baru saja mati masih panas lagi,si awang pun kerat sedikit kaki kijang tu sementara tu dia ikat lalu di pikul kijang tersebut dibelakang tengkuknya.

Daging kijang tersebut dorang salai untuk buat lauk masa mangasok,yg lain dorang makan la.Selepas dorang si awang siap mangasok,sementara menunggu yg diberi tugas untuk masak siap betul2,durang pigi mandi lagi disungai untuk segarkan badan kan.Selesai mandi ramai2 la durang makan nasi linopot(bungkus)lgi tu berlaukkan sup nangka kijang salai,uiss sedap tu hihi,lepas siap makan tu naah durang moginum suda,sebab biasa kan kalau dulu2 bukan sikit tu sinasadan tidak tau berapa buah tajau tu sinasadan,sampai berhari hari masih ada yg moginum,biasa la kan sinang hati sudah siap karaja..

Ada la tiga hari dorang si awang tu moginum,tapi tinggal beberapa org lagi la yg lain masing2 sudh balik rumah,tu sinasadan pun ada beberapa tajau lagi yg belum kena usik,jadi yg moginum ni tinggal yg lelaki saja la.Si awang pun masih kogutan ba sebab telampau banyak minumkan..dia rasa lapar ba masa tu sebab baru bangun si awang pun pigi la masuk dapur,"ama haro po e sup nangko?"(mak ada lagi ka tu sup nangka)tanya si awang"om haro da ri nga okuri no kanto"(ya masih ada tu tapi sikit sudh)jawap mama si awang.Si awang pun makan sambil juga dia jemput org2 yg masih ada disitu,ada yg pigi ada yg tidak makan sebab yg lain sudah mabuk balik.

Selesai makan si awang rihat kijap ja lepas tu moginum balik,ada la mungkin 4,5 suki tu tiba2 si awang bilang"ala aiso nodi pomusas tokou t"(ala tiada sudah lauk kita ni)katanya"ba logot2 kou ongoi oku po pinghombo toruhai"(ba pelan2 kamu sya pigi berburu dulu kijap)katanya lagi,"bo om kokuo kopo toi?"(ko masih buli ka)tanya bapa si awang"iss kokuo au ku awuk diti"(iss masi buli ba sya tidak mabuk ni)jawap si awang,"ba om intang intangan kama"(ba hati2 la kio)bilang bapa si awang sama kawan2 yg lain,ba bilang si awang.Dia pun bersiap dengan alat2 berburu parang yg panjang diikat dipinggangnya,sopuk juga dibawa.Masa si awang jalan sudh hampir tengah hari ba,jadi yg masih ada dirumah terus moginum ja ada juga yg baru sampai balik,sebab sudah janji sama si awang yg kemarin lagi mau kasi kawan lagi si awang moginum,setelah hampir petang si awang belum lagi balik,bapa si awang atau mama dia tidak risau sebab sudah kebiasaan kalau si awang lambat balik dari berburu,kadang sampai pagi baru balik

Tidak lama matahari pun tengelam menutup tirai senja,masih lagi orang moginum sana rumah si awang,tidak lama pintu rumah diketuk"tokk tokk tokk"seorang kawan bapa si awang pun bediri pigi buka tu pintu,rupa2nya si awang pula yg sampai sambil tunduk dengan sedikit kusut masai rambutnya."Ai ano konogi d awang"(ai baru ko sampai awang)kata kawan bapa si awang,tanpa kata apa2 awang meluruh masuk dan berdiri di tepi bapanya,"aiso d towit nu baino?"(ko tidak bawa apa2 ari ni)tanya bapa awang,si awang tidak menjawap pertanyaan bapanya,tetapi matanya tiba2 meliau melihat seorang demi seorang yg ada di situ sambil berdengus seperti kerbau jantan yg bersiap sedia berlawan,"awang nokuro ko"?(awang kenapa kau)tanya salah seorang kawan si awang apabila menyedari perilaku awang tiba2 menjadi pelik,si awang tetap tidak menjawap pertanyaan,dia hanya berdengus dan matanya juga kini bertukar warna merah seperti darah sudah memenuhi biji matanya yg putih,dan tiba2...awang menghunus parang dari sarungnya yg berikat dipinggangnya,suupp..."arrrggh"dengan terkejut dan kesakitan bapa si awang pantas bediri,sasss...tetakan kedua mengenai perlenganan tangan bapa si awang"monguo ko pama doho awang"(ko pukul pula sya awang)kata bapanya menjerit sambil cuba mengelak tetakan demi tetakan yg awang lakukan.Mama awang menjerit dan menangis,org2 yg ada disitu cuba untuk menolong tetapi gagal,ada yg terpelanting ditendang si awang,tidak kurang juga yg cedra terkena hayunan parang yg awang tujukan pada bapanya,tenaga si awang sangat luarbiasa..

Kini bapa si awang terduduk dengan berbekalkan lengan dan tangan perisai diri,yg mana cuba mengelak kepalanya terkena parang tersebut sambil memohon ampun pada si awang anak kesayangannya untuk berhenti,namun si awang semakin mengila sambil menjerit dengan suara yg garau,dan juga biji matanya yg tersembul seperti terkeluar dari kelopak matanya,air liurnya juga meleleh leleh dari mulutnya,riuh rendah didalam rumah itu dengan tangisan dan jeritan,melihat kejadian yg amat menakutkan dan mengerikan,kini tiada seorang pun yg mampu menghalang si awang yg sedang kerasukan membunuh bapanya..setelah si awang puas menetak bapanya dia pun lari dari rumah malam itu juga,sehingga bapanya kena kubur pun si awang tidak juga pulang,tiada seorang pun yg tau si awang dimana dia pigi.Setelah selesai mengubur bapa si awang,org kampung pun berbincang untuk mulakan pencarian dan kes ni tidak kena repot polis,dulu2 mana ada balai yg dekat2kan,paling pun kalau mau jalan pigi repot seminggu perjalanan baru sampai pulang balik.

Selama tiga hari/malam org kampung mencari si awang durang gagal juga,jadi hari ke empat durang berenti untuk berbincang,sambil memikirkan kemana si awang pigi.Hari yg kelima orang kampung masuk lagi ke hutan lebih dalam,hutan yg selalu si awang pigi kalau berburu,ada la durang jumpa satu tempat yg si awang bikin macam sinurambi ba,tempat dia berehat selalu kalau pigi berburu,tidak jauh dari situ durang jumpa sudah si awang bersandar pada sebatang pokok,tapi....tidak sudah bernyawa lehernya yg hampir putus dengan darah yg sudah kering,parang yg si awang guna untuk tetak bapanya ada di sisi jarinya,jadi tau la durang si awang bunuh diri..org kampung pun membawa mayat si awang pulang dan dikuburkan..keadaan keluarga si awang ketika itu sangat menyedihkan,kerana kehilangan dua org dalam keluarga yg amat disayangi..
Dan tiada seorang pun yg tahu apa yg berlaku semasa si awang pigi berburu pada hari dan malam pembunuhan bapa si awang,yg org kampung tau pada malam tersebut si awang telah dirasuk kerana berkelakuan pelik,dan diluar kesedaran si awang telah membunuh org tuanya ia itu bapa kesayangannya...sekian

Adui inda sudah saya sempat surita kisah sya sendiri,panat sudh otak sama jari...bisuk kalau ada masa baru sya taip la kio..4 jam sudh sya menaip ni surita..klau tidk terrsusun bahasa minta maaf babanyak kaa...

Himpunan Cerita Seram Urang Kita SabahanWhere stories live. Discover now