Kapitel 1

61 2 10
                                    

Jag vaknar med ett ryck!
Mitt brunblonda hår är svettigt och jag har tårar i mina brungröna ögon.
Den första sekunden fattar jag inte varför men sen kommer jag ihåg, jag hade den där drömmen igen. Sen den där natten  fyra år sen så har den drömmen hemsökt mig.

Den där natten när jag, bara sju år, sprang in i min mammas och pappas sovrum för att jag hade drömt mardrömmar, när de inte var där och jag sprang in i min lillasysters rum bara för att se att inte hon var där heller.

Den natten då jag sprang in i skogen jämte vårat hus.

Skogen där jag och min syster blev torterade med crusiatusförbannelsen och våra föräldrar dog.
Skogen där jag visade mitt första tecken på magi.

"Aja,det kommer inte väcka mamma och pappa från döden bara för att jag sitter här och tänker dystra tankar" säger jag tyst för mig själv.
Det är en tanke som jag har tänkt minst 7000 gånger men den gör så att jag tänker positivare, mamma och pappa skulle inte vilja att jag var ledsen.

Jag går ner för trappan och går  in i vårat ljusa, fina kök.
Camilla står redan vid spisen och steker pannkakor. Hebnes ljusa blonda hår har hon i en slarvig hästsvans.
Camilla och Tobias, eller Tobbe som han kallas, de var mammas och pappas bästa vänner, är medlemmar i fenixorden och är mina gudföräldrar. De adopterade mig och Anna direkt när våra föräldrar hade dött. Det finns inga snällare adoptivföräldrar någonstans det är både jag och Anna säkra på.

"Godmorgon Naomi" säger  Camilla och kramar mig.  " Vill du hjälpa till med pannkakorna?"
Jag nickar och ser hennes blåa ögon glittra till.

En halvtimme senare har även  Tobbe vaknat. "Godmorgon" säger han och ger mig en kram hans bruna ögon ser trötta men glada ut.
"Var det mycket jobb med Fenixorden igår?" Frågar Camilla medlidsamt sin man.
"Ja, men vi hittade åtminstone en plats där vi tror att en dödsätare bor, vi ska dit idag igen." Svarar Tobbe. "Vad bra" säger jag.  "Pannkakorna är klara, ska jag kolla om Anna är vaken?" Fortsätter jag.
"Jag vet hur vi gör istället"säger Camilla, "vi väcker Anna med frukost på sängen!"

När vi går in i Annas rum så ligger min sju åriga lillasyster i sin säng mitt bland massa gosedjur.
Jag kittlar henne försiktigt så att hon ska vakna. Hon vaknar och blinkar försiktigt.
"Gomorron" säger jag och räcker Anna hennes glasögon.
"God morgon" svarar hon och sätter på sig dem.
"Vi har pannkakor!" Jublar jag eftersom både hon och jag är galna i pannkakor.

Medans Anna kastar i sig pannkakor och inte märker något som händer runt henne så kan jag inte missa att Camilla och Tobbe ser väldigt exalterade ut fast de försöker gömma det.

När alla pannkakor är uppätna så får jag veta varför:
"Jag tror att du har fått post..." hör jag Camilla säga.
Jag sätter mig käpprakt upp i sängen, detta har jag längtat till och drömt om sååå länge!
"Det är från gammelfaster Amanda" säger Tobbe.
Jag känner hur glädjen sakta lämnar mig, jag känner mig jättebesviken, det var inte mitt Hogwarts brev, jag kanske inte får gå på Hogwarts, jag kanske inte kan lära mig magi, tänk om jag är en ynk... tusen tankar flyger runt i mitt huvud, jag var ju så säker på att det var mitt Hogwarts brev.
Camilla som ser min besvikna min ser strängt på Tobbe.
"Jag bara skämtar, klart det är ditt Hogwarts brev!" Utbrister Tobbe.
Han ger mig ett väldigt vackert brev.
Med snirkliga bokstäver i grönt bläck står:
"Naomi Thompson, det andra sovrummet på övervåningen, Lily street 2, London, England."

"Det är verkligen till mig" andas jag.

"Ja" säger de andra och kollar förväntansfullt på mig.

"Öppna någon gång då!" Säger Anna och hennes grönblåa ögon glittrar bakom de svarta glasögonen.

Jag öppnar försiktigt brevet.

När jag öppnar kuvertet så trillar två papper ur det.
Jag plockar upp det ena och börjar läsa:
"Hogwarts skola för häxkonst och trolldom

Rektor: Albus Dumbledore
(Innehavare av Merlin-orden av första graden, stor-häxmästare, överstetrollkarl, högste storpamp i häxmästarnas internationella samfund)

Käre ms. Thompson,
vi har nöjet att meddela er att ni har tilldelats en plats vid Hogwarts skola
för häxkonst och trolldom. Härmed bifogas en lista på alla böcker och all utrustning som behövs.

Terminen börjar den 1 september. Vi förväntar oss en uggla senast den 31 juli.

Er tillgivna:

Minerva Mcgonagall
Biträdande rektor."

Jag hoppar upp och ner i sängen och skriker: " jag ska till Hogwarts, jag ska till Hogwarts!"
Tobbe och Camilla skrattar åt mig. "Idag är den 20 augusti så jag tycker att vi lika gärna kan skicka en uggla nu genast" säger Tobbe. "Jag går och gör det nu så kan väl ni kolla vad vi måste köpa?"
Jag nickar och läser vad det står på det andra pappret:

"Hogwarts skola för häxkonst och trolldom

Uniform
Förstaårselever behöver följande:
Tre ombyten av enkla arbetskläder
(Svarta)
En enkel spetsig hatt (svart) för dagsbruk
Ett par skyddshandskar (drakskinn eller liknande)
En vintermantel (svart, silverknäppen)
Var snäll att observera att alla elevkläder ska vara försedda med namnlappar.

Kurslitteratur
Alla elever ska ha ett exemplar av var och en av följande böcker:
Grundhandboken om förtrollningar
(Årskurs ett) av Miranda Goshawk
Trolldomskonstens historia
Av Mathilda Bagshot
Magisk teori
Av Adalbert Waffling
En nybörjarguide i förvandlingskonst
Av Emeric Switch
Ett tusen magiska örter och svampar
Av Phyllida Spore
Trolldrycker och magiska brygder
Av Arsenius Jigger
Fantastiska vidunder och var man hittar dem Av Newt Scamander()
De mörka krafterna: En vägledning i konsten att skydda sig själv Av Quentin Trimble

Övrig utrustning
1 trollstav eller 1 trollspö
1 kittel (tenn, standardstorleken 2)
1 uppsättning glas- eller kristall- flaskor
1 stjärnkikare
1 mässingsvåg

Elever får även ta med sig en uggla eller en katt eller en padda.

Föräldrar erinras om att förstaårselever inte får ha egna kvastkäppar."

"Vi kan tyvärr inte köpa allt det idag, vi har ett litet ärende med Fenixorden idag men imorgon är vi lediga hela dagen och då går vi och shoppar" säger Camilla.


Detta kapitlet blev ganska tråkigt men jag ville gärna presentera karaktärerna på något sätt.
Det kommer bli lite mer spännande när hon kommer till Hogwarts och träffar alla där.

Btw har ni sett "fantastic beast and where to find them"?
Den är såååååååå bra❤❤

Ifall någon är osäker på hur "Naomi" uttalas så är det: Nay-oh-mee.

Fenixordens dotterWhere stories live. Discover now