Några timmar senare.
Jag och Tobbe hade nu köpt alla mina Hogwartssaker utan de två jag hade längtat till mest hela dagen: en uggla, katt eller padda och trollstaven.
"Ska vi gå in till Ollivanders nu, eller vill du till den magiska djuraffären först?" frågade Tobbe.
"Ollivanders!" svarade jag . Jag ville spara det jag längtade allra, allra mest till tills sist, och det var att få ett eget djur, igen. Jag hade velat ha ett husdjur ända sedan jag hade fattat att något sådant existerade. min familj hade alltid haft ugglor men eftersom att Tobbe och Camilla hade så mycket med Fenixorden så flög vår uggla, Robert (aka Robbi), nästan alltid några meddelanden. Därför så hade jag aldrig nästan någon kontakt med honom (låter som typ en människa, LOL men aja). Hemma hos mina egentliga föräldrar så hade jag fått en uggla när jag fyllde fem. Jag hade döpt honom till Bamse, jag var fem så mobba inte, men han dödades också av dödsätare när han försökte flyga och hämta hjälp den där hemska natten... Jag fick en klump i halsen och blinkade bort tårar när jag tänkte på mina föräldrar. Solen kändes inte lika varm längre och jag ville egentligen bara gå hem. Plötsligt kände jag en tung och varm hand på min axel. Jag kollade upp i Tobbes snälla ögon.
"Kom så går vi till Ollivanders då" sa han med sin snälla röst.
En timme senare.
Vi hade varit inne hos Ollivanders i en trekvart och jag hade varit supernervös eftersom att jag trodde att jag aldrig skulle få en trollstav och att jag trots allt inte var en häxa utan bara en ynk. Till slut så hade jag trots allt fått en trollstav. Det var den vackraste trollstaven jag någonsin sett och jag fatttar fortfarande inte att den från och med nu är min! I allafall så är min vackra trollstav gjord av Ask och den innehåller enhörningshår. Min trollstav är 11 1/4 lång och ganska böjlig. Mr. Ollivander sa något om att jag antagligen skulle bli bäst på att blockera trollformler och att med min trollstav så skulle det bli väldigt svårt att utföra svart magi, som om jag någonsin hade tänkt göra det.
"Här borta är den magiska djuraffären" sa Tobbe och drog mig tillbaka till verkligheten. Min mage pirrade ännu mer nu än den gjorde utanför Ollivanders.
Såfort vi kommit innanför dörren så kom en rund, snäll utseende häxa fram till oss.
"Hejsan" sa hon med en varm, mjuk röst.
"Hej" svarade både jag och Tobbe.
Häxan presenterade sig som madame Keizer och bad oss följa med för att titta på alla ugglor, katter och paddor.
"Vi börjar här borta, vid paddorna" säger madame Keizer och går in i ett annat rum med en liten pool och en massa paddor. Egentligen så har jag redan bestämt mig för att jag inte vill ha en padda men att kolla skadar ju inte, eller hur? Från nära så är paddorna faktiskt riktigt söta men mer än så är de inte. Jag skulle aldrig kunna ha en padda. Jag är inte riktigt säker på varför men jag tror att jag bara inte kan tänka mig att gosa med en padda och så är de inte världens intelligentaste djur heller, ifall man uttrycker sig så.
Jag tror att madame Keizer tolkar min tvivlande blick helt rätt för hon säger att detta kanske inte var rätt för mig utan att vi kanske borde gå vidare.
Hon leder oss in i ett annat rum som är fullt med klösleksaker, en stor soffa, massa kuddar och några katter. Jag hade egentligen inte tänkt att jag skulle ha en katt heller utan att jag ville ha en uggla eftersom att de är väldigt användbara djur men det var någonting där inne som fick mig att vilja stanna kvar lite längre. Jag satte mig ner på huk och kollade på de fyra katterna som lekte dragkamp med några garnnystan. Precis när jag hade tänkt gå igen så lyste en liten solstråle in genom ett av de stora fönstrena och landade precis på den katten som såg yngst ut. I solen så lyste kattens vackra brunorangea fläckar upp och såg precis ut som flytande guld som någon slarvigt målat på. Precis då kollade katten upp och det kändes som om dess bernstensfärgade ögon kollade in rätt i mitt hjärta. Under hakan precis på bröstet så hade katten en perfekt pytteliten vit fläck.
Uppdaterade igen. Yay! Denna gången liiiiiite snabbare kanske.😝
Kollade inta igenom för stavfel eller så, bara så att ni vet.
YOU ARE READING
Fenixordens dotter
FanfictionNaomi föds in i trollkarlskriget (det "första") Hon har ett traumatiskt förflutet som ofta hemsöker henne i drömmar. Denna boken handlar om första året på Hogwarts. De flesta karaktärerna är mina, men Hogwarts och några av karaktärerna är helt och...