part 9

45 13 1
                                    

Akmal

'Hati aku berbunga-bunga bila bersama syafira.adakah ini cinta?',getus hati akmal sambil tersenyum."woi,yang kau tersenyum tu dah kenapa?",sergah iman dari belakang."eh...aku suka syafira",latah taufiq."ohh...kau suka syafira betul-betul.ingatkan kau main-main",kata iman lalu ketawa terbahak-bahak."shuu...diamlah.nanti orang dengar",kata akmal.iman hanya tersenyum kambing."tapikan baik kau jangan sukakan dia",kata iman"kenapa pula?",soal akmal"sebab diakan sukakan taufiq",kata iman pula"belum cuba belum tahu",kata akmal"hmm...korang bual apa tu?",soal syafira yang tiba-tiba muncul dari belakang akmal dan iman.iman melompat ke atas akmal.syafira ketawa terbahak-bahak."akmal sejak bila kau ada anak ni",kata syafira sambil tersengeh.akmal melepaskan iman lalu iman pun jatuh seperti nangka busuk."aduh,sakitlah...",kata iman sambil menggosok punggungnya yang sakit.akmal membantu iman bangun."ira,kalau aku sakit jantung tadi dah lama aku arwah sebab banyak kali terkejut",marah iman"alahh...sorrylah.aku tak sengaja tadi",kata syafira"yelah",kata iman"korang borak apa tadi?",soal syafira lagi"tiada apa-apa",kata akmal selamber"ceh,menipu aku dengar tau korang cakap nama aku",kata syafira"mana ada kau salah kot",nafi iman"korang ada nampak citra tak?",soal mimi yg tiba-tiba muncul dari belakang.iman melompat ke atas akmal.manakala syafira memegang mengurut dadanya terkejut punya pasal."kak mimi cuba jangan kejutkan kitorang.alamaknya ada juga orang arwah nanti",kata syafira"sorry,tak sengaja.ingatkan korang sedar dari tadi aku kat situ",kata mimi seraya tersengih"haih...yelah",kata syafira.nak je syafira ketuk kepala mimi tapi sebaik mimi ni tua dari dia"korang ada nampak tak citra?",soal mimi lagi"tak, kenapa?bukan ke kita ke cari azrul dan syafi je",kata akmal pula"memanglah,tapi firasat saya mengatakan bahawa citra dalam bahaya",kata mimi"betul ke?",soal iman"iya...",kata mimi cemas"betul ke?",soal lagi akmal"ya allah!aku terajang juga kau nanti.betul lah",kata mimi lagi"ohh...",kata akmal dan iman selamber.

Park!!!park!!!

Iman dan akmal mengosok kepala mereka."lambat pick up lah korang ni",kata syafira.nah ambik kau pukulan padu aku."mimi di mana kakak aku pergi tadi?",soal syafira"citra pergi di bawah tanah tadi",kata mimi"guys,teman aku cari citra di bawah tanah",kata syafira berserta anggukan dari mimi,akmal dan iman.lalu mereka berempat pun pergi ke bilik bawah tanah.

Skip
Di bilik bawah tanah

"Kak oh kak",kata syafira"citra mana kau ni",kata mimi"citra",panggil akmal dan iman serentak.mereka berempat berjalan sampai ke bawah.suasana di situ sangat malap."wow,banyak baranglah di sini",kata akmal"ha'ah banyak betul.tapi barang ni lama dan berhabuk",kata iman."harap-harap tiada tikus atau pun ular",kata mimi dengan riak takut...tiba-tiba seekor tikus putih berlari ke arah mereka"AAAAAAAA!!!!TIKUSS!",jerit mimi sambil melompat ke atas iman"AAAAAA!!!!!!",jerit syafira sambil melompat ke atas akmal.mereka berempat tengok tikus itu berlari.muka akmal dan iman jadi merah kerana malu.mimi turun dari gendongan iman.syafira tersedar bahawa dia masih di gendong oleh akmal."suka sangat ke sampai tak nak kasih lepas",kata akmal seraya tersenyum."ish,mana adalah",kata syafira lalu turun dari gendongan akmal.syafira terlihat satu buku lama.syafira mengambilnya."buku apa tu?",soal mimi... .

        

misteri rumah lamaWhere stories live. Discover now