Naamloos deel 50

220 28 8
                                    

- betoont naastenliefde

"Niemand van jullie is gelovig, zolang hij niet voor zijn broeder wenst, wat hij voor zichzelf wenst." [volgens geleerden betekent 'broeder' zowel muslims als niet-muslims broeders]. (Uitspraak van de Profeet, in de collecties van Buhkari en Muslim, en nr 13 in An-Nawawi)

"(de aartsengel) Gabriël drukte me zo vaak op het hart mijn buur goed te behandelen dat ik dacht dat hij hem erfrechten zou toekennen." (Uitspraak van profeet Mohamed in de collectie van Sahih Muslim nr 6354)

- bewandelt de middenweg en schuwt extremen

  "Jullie die geloven! Zeg niet dat de goede dingen die God jullie heeft toegestaan verboden zijn en begaat geen buitensporigheden; God bemint diegenen die buitensporigheden begaan niet." (Koran 5:87)  

- doet goede werken

"God is met hen die godvrezend zijn en hen die goed doen." (Koran 16:128)

 

- heeft verantwoordelijkheidszin

  "Elkeen is een bewaker en is verantwoordelijk voor hetgeen aan hem toevertrouwd werd" (Uitspraak van profeet Mohamed gemeld door Umar, in de collecties van Bukhari en Muslim)  

- is trouw aan een gegeven woord, komt beloften en afspraken na

  "Komt Gods verbintenis na wanneer jullie een verbintenis aangaan en verbreekt de eden niet na de bekrachtiging ervan." (Koran 16:91)  

- is oprecht en waarachtig, liegt niet en huichelt niet

  "De huichelaars en de huichelaarsters horen bij elkaar, zij gebieden het verwerpelijke, verbieden het behoorlijke en houden hun handen stijf op hun beurzen; zij vergeten God en dus vergeet Hij hen. De huichelaars, dat zijn de verdorvenen." (Koran 9:67)  

- is vergevingsgezind

  "De Profeet zei: Wie geen genade heeft voor anderen zal geen genade ontvangen van God." (Uitspraak van profeet Mohamed gemeld door Hadrat Jarir bin Abdullah, in de collecties van Bukhari, Muslim)  

- is goed voor zijn buren, ongeacht hun geloof

  Een man vroeg! "O Boodschapper van God! Er is een vrouw die bidt, aan liefdadigheid doet en vaak vast, maar ze kwetst haar buur met haar woorden (door hem te beledigen)." De Boodschapper van God zei: "Ze zal naar de Hel gaan". De Man zei: "O Boodschapper van God! Er is een andere vrouw die bekend staat voor hoe weinig zij vast en bidt, maar ze geeft aan goede werken van de gedroogde yoghurt die ze maakt, en ze doet haar buren geen kwaad.". Hij zei: "Zij zal naar het Paradijs gaan". (Uitspraak van Profeet Mohamed gemeld door Abu Hurayrah, in de collectie van Musnad Ahmad)  

- is niet hoogmoedig maar nederig

  "Wend je wang niet hoogmoedig van de mensen af en loop niet verwaand op de aarde rond. God bemint geen enkele ingebeelde en verwaande." (Koran 31:18)  

- is werklustig en profiteert niet van anderen

  De Profeet zei: "niemand heeft ooit een betere maaltijd gegeten dan de maaltijd die hij verdiend heeft door het werken met zijn eigen handen. De profeet van God, David, placht te eten van de verdiensten van zijn manuele arbeid" (Uitspraak van Profeet Mohamed gemeld door Al-Miqdam, in de collectie van Bukhari)  

- is vriendelijk en zachtmoedig

  De Profeet zei: "uw glimlachen naar uw broeder is een daad van liefdadigheid." (Uitspraak van Profeet Mohamed in de collectie van Tirmidhi)  

Alles over de Islam ❤️ #VOLTOOIDWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu