Een blik op het leven van de profeet Adam.
In naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle. En vrede en zegeningen zijn met eenieder van de profeten evenals met hen die hun boodschap volgen. Het onderwerp wat in deze video besproken zal worden is: De profeet Adam.
Salamoe aleikoem, vrede zij met jullie! Welkom allemaal bij een gloednieuwe serie over de profeten van Allah, vrede zij met hen allen. Ik zal me eerst even voorstellen, mijn naam is Ali, ik ga jullie met de Wil van Allah iets vertellen over de profeten van Allah. Vandaag zullen we met de wil van Allah een korte blik werpen op het leven van één van de profeten die door Allah gezonden werd. Een profeet die in vele opzichten een bijzondere positie heeft. Het is namelijk een profeet die geen vader of moeder had. Een profeet die zich als eerste mens op de aarde bevond.
Een profeet die de eerste was van de lange lijn van profeten die de mensheid gekend heeft. Een profeet wiens vrouw was geschapen uit één van zijn eigen ribben en uit wiens nageslacht de gehele mensheid is voortgekomen. Jullie voelen 'm al aankomen, vandaag zullen we het gaan hebben over de profeet Adam, vrede zij met hem.
En wij zullen zijn verhaal aan de hand van de volgende punten bespreken:
- De schepping van de profeet Adam, vrede zij met hem.
- De schepping van zijn vrouw; Eva.
- Het verbod op het eten van de boom in de tuin en de rol van de duivel hierin.
- Het verlaten van het paradijs.
- De dood van Adam, vrede zij met hem.De schepping van de profeet Adam, vrede zij met hem:
De schepping van Adam is een hele bijzondere om meerdere redenen. Met betrekking tot de schepping van de profeet Adam zien we dat hij de eerste van de drie mensen is die op een bijzondere wijze is geschapen. De wijze waarop dit plaatsvond is niet zoals de wijze waarop vrijwel de gehele mensheid tot stand is gekomen, namelijk vanuit een man en een vrouw. Integendeel, gezien Adam de eerste mens was moest zijn schepping wel op een bijzondere wijze plaatsvinden. Dit wordt dan ook op diverse plaatsen in de Koran aan ons omschreven zoals in hoofdstuk 15 vers 28 waarin wij lezen;وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَراً مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ
"Gedenkt toen jouw Heer tot de engelen zei: "Voorwaar, Ik zal een mens scheppen van klei, uit zwart slijk gevormd."
En in het daaropvolgende vers vermeld Allah dat Hij Zijn Geest in hem blies, Allah zegt:
فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ
"'En wanneer ik hem gemodelleerd heb en in hem (Adam) Mijn ziel geblazen heb, vallen (de engelen) dan neer en kniel voor hem."
Allah heeft Adam dus niet alleen met Zijn eigen handen geschapen en hem gevormd, nee, Hij heeft daarna ook nog eens de engelen bevolen om voor Adam te knielen. Daarnaast vertelt Allah ons ook in de Koran dat Hij Adam de namen van alles heeft geleerd, met namen wordt bedoeld dat de mensen definities hebben voor: mensen, dieren, aarde, vlakte, zee, berg, etc. Uit deze verzen wordt al duidelijk dat Adam vrede zij met hem een hele speciale positie had. Een vooraanstaande geleerde uit de 14e eeuw, Ibn Kathir, zegt dat ook dat het een grote genade is die Adam ontving van Allah, toen Hij hem met Zijn handen vormde, zijn geest in hem blies, hem de namen van alle dingen leerde en de engelen beval zich voor hem neder te werpen.
Daarnaast vinden we terug in een authentieke overlevering van de profeet Mohammed vrede zij met hem, dat Allah hem schiep uit klei, deze bestond uit diverse kleuren en kenmerken gezien het van diverse plaatsen van de wereld was genomen door de engelen. Dit is dan ook de reden dat de mens verschilt in huidskleur, karakter enzovoorts. Al met al, Allah heeft Adam dus op een bijzondere wijze geschapen en na hem zouden er nog slechts twee personen zijn die op wonderbaarlijke wijze ter wereld zouden komen. De schepping van een andere persoon die op wonderbaarlijke wijze ter wereld is gekomen gaan we nu bespreken, namelijk Eva, de vrouw van Adam.
JE LEEST
Alles over de Islam ❤️ #VOLTOOID
RandomAssalamu 3alaikom Dit boek maak ik om mijn kennis te delen. Als er eventuele fouten mochten zijn. Stuur dan geen haat naar me op, maar je mag het uiteraard wel melden! Veel plezier! Beslama!