BAB 7

2.6K 63 2
                                    

PENING kepala Kuca pandang Si Cammy ni. Dia menggeleng berkali-kali. Terkinja-kinja, terlompat-lompat. Agak-agak kalau dia cakap macam kera kena belacan, Cammy menangis tak?

Renungan diredupkan pada Carmila yang sedang melompat sambil memegang tangan Qais. Hailah... Pening aku.

"Cammy, sit." Tegas kata-kata berbentuk arahan tu.

Carmila menjeling. Dia mencebek pada Kuca.

"Kan Cammy cakap betul. Kita jumpa kakak ni. Instinct Cammy ni betul, tahu."

Kuca buat muka bosan.

"Yalah... Yalah. You better do what you want to do, so that we can go home." Arahan lagi.

"Alaaa..." Carmila duduk di tengah-tengah. Menyempit. Membuatkan dia mengesot dan Qais yang dari tadi senyum itu juga mengesot ke hujung sana.

Kuca silang kaki menongkat dagu. Over sangatlah adik aku ni. Malas nak layan. Mata sudahlah mengantuk ni. Baru ingat nak rehatkan diri lepas bertahun letak jawatan secara rasmi dengan mummy dan papa dia. Baik kerja sendiri daripada kerja tapi kena bebel sampai bernanah telinga.

"Kak Qais... Errr boleh saya panggil kakak?" Carmila baru sedar, main seronok aje panggil orang kakak.

"Sebelum tu nak tanya, Cammy umur berapa?" soal Qais.

"Lapan belas..." Sepatah Carmila menjawab.

"Jadinya, memang kakak ni, kakaklah pada Cammy..." Qais senyum.

Kuca jeling. Carmila sengih.

Masa dia nampak abang dia sedang sembang dengan seorang perempuan, dia dah agak ini mesti perempuan yang dia langgar semalam. Naluri dia manalah pernah silap. Perlahan-lahan dia hampiri tapi sayang abang tak perasan.

Tapi apa yang pasti, mata abang dia tunak merenung mata perempuan tu tanpa dia tahu yang perempuan cantik depan dia ni sebenarnya cacat penglihatan. Barulah dia rasa dia bertuah amat. Masih boleh lihat dunia yang berwarna-warni.

"Kak Qais... Pasal semalam tu..."

"No... Don't be. Jangan rasa bersalah. Tak ada apalah. I'm fine... See..." Qais depangkan tangan sikit. Risau sungguh Cammy ni. Padahal dia tak ada apa pun.

Carmila ketap bibir. Kalau kata rasa bersalah dia semalam adalah lapan puluh peratus, sekarang ni dah jadi seratus lapan puluh peratus lepas tahu keadaan mata Qais.

"I don't know..."

"Then, you do now." Qais cantas suara resah Carmila.

Berbeza Kuca dengan Cammy. Cammy lembut dan manja. Padanlah Kuca pun melayan Cammy juga bukan main lambut dan manja. Kalau orang tengok boleh salah tafsir agaknya. Dia yang hanya boleh mendengar pun dah dapat agak semua tu.

"Jangan simpan rasa bersalah tu. Lagipun, ini dah ada..." Qais tunjuk beg kertas tu pada Carmila. Barulah Carmila senyum.

"Ini mummy beli dekat Singapura. Cammy hadiahkan untuk Kak Qais..." Carmila jeling Kuca. Angkat kening, buat wajah bangga mengada-ngada.

Apa lagi, Kuca buat muka itik. Dia pandang jam di pergelangan tangan. Aiseh, lama lagi ke dua orang ni nak berkenalan? Tak cukup dah tahu nama, dah saling memaafkan... Lepas tu nak apa lagi?

"Cammy... Please hurry. Abang ada hal ni," bisik Kuca dekat telinga Carmila.

Adik merengus. Abang ni, orang nak berkenalan tambah kawan pun tak boleh. Abang bukanlah tak tahu, mummy dengan papa manalah pernah izin Cammy kawan dengan orang sembarangan.

SANGGUPKAH BERSABAR SAYANG?Where stories live. Discover now