Del 2

83 2 0
                                    

Polisen åker till Lönnebergagatan 3B där Melander bodde. Åklagaren har beviljat en husrannsakan, så att utredarna kan söka igenom hennes lägenhet för att se om de hittar något som kan hjälpa de med fallet. Lars ropar på Emelie och ber henne att komma in till sovrummet. Han visar henne en bild och ser allvarlig ut. Han frågar om hon känner igen personerna på bilden. Han väntar inte på något svar utan säger att det är Mellanie och Taylor. Emelie tar en titt på bilden igen och undrar varför Taylor inte sa något på stranden. Lars tar upp sin mobil ur jackfickan och slår numret till polisinspektören, Henrik, för att fråga hur de ska gå till väga. Emelie fortsätter letandet. Hon hittar en svart låda under sängen och tar upp den. Hon öppnar lådan och ser ner i den med uppspärrade ögon. Hon hittar en lapp där det står "Köpenhamnsvägen 93D", pistol inlindad i en duk och Benzo droger. Lars kommer tillbaka in till sovrummet och säger att de ska kontakta Taylor. Emelie visar lådan med vapnet, drogerna och adressen. Lars tycker att de borde åka dit och kolla. De lägger tillbaka allt, men tar med sig bilden och lådan för en närmare undersökning.

Lars och Emelie knackar på dörren hemma hos Taylor tidigt tisdag morgon. Han står på tröskeln klädd i endast kalsonger och gäspar. Lars frågar varför det tog tid innan han öppnade. Då svarar han att det kanske beror på att klockan är 8.00 på morgonen. Emelie ber honom att klä på sig och följa med till polishuset. Han frågar varför de kommer väcker honom och vill att han ska följa med. Lars säger att de tar det när de är framme.
Henrik står utanför förhörsrummet medan Emelie och Lars är där inne och förhör Taylor. Han reser sig hastigt när Emelie frågar vad han har för relation till offret. Lars tittar frågande på honom och säger åt honom att sätta sig ner och ta det lugnt. Han säger att om han ska säga något ska de inte prata med Madison om det. Båda går med på det och Taylor börjar prata. Han berättar att han och Mellanie träffades utanför hotellet Scanic Triangeln för första gången, där han sov ett par nätter då han och Madison hade bråkat. Hennes tårar rann ner för hennes torra och röda kinder. De gick upp till hans rum och drack kaffe i vardagsrummet. Hon berättade att hon var hotad, men inte av vem. Man kunde se rädslan i hennes ögon. Hon sov någon vecka hos honom. De började ligga med varandra och det var kul så länge det varade, tyckte Taylor. Emelie frågar om det är något mer han känner till som kan vara till hjälp, men får inget svar. Hon ställer frågan en gång till med bestämd röst och då säger han något. Lars ber honom att säga om det lite högre så att det hörs. Han säger att hon nämnde en adress en vecka innan hon hittades död och att det fanns en CD som polisen skulle få se. Emelie frågar om det var "Köpenhamnsvägen 93D" och om hon berättade något om CD:n. Han säger att det var den adressen som Emelie sa och att Mellanie bara hade sagt att polisen skulle få reda på det. Hon visste att hon skulle bli dödad, men var rädd att säga något. Därför sa hon inte vem hon var hotad av. De avslutar och ber honom att inte lämna landet förrän utredningen är avslutad.

Mordet på Mellanie Melander  Where stories live. Discover now