PART THREE

110 15 0
                                    

Motor yang ditunggang Jihyo laju menyusur jalan raya.

Dongjun : Eh, kau nak pergi mana ? Ni bukan jalan pulang ke rumah kita.
Jihyo : Senyap je lah! Bising je kau ni.

Setelah lama berada di atas motor, akhirnya mereka berhenti di hadapan semua rumah yang sedehana saiznya.

Dongjun : Yah Cheon Jihyo ! Ni rumah siapa hah ? Kau jangan main-main ! Aku nak balik rumah lah !!! (merengek sambil menggoyangkan tangan Jihyo)
Jihyo : (ketuk kepala Dongjun) Diamlah budak!

Pergaduhan kecil mereka terhenti kerana satu suara dari perempuan tua mencela.

Shinjung : Apa yang bising-bising ni !
Dongjun : Eo ? (berpaling ke arah wanita tua itu)
Jihyo : Halmeoni !!! (berlari ke arah Shinjung dan memeluknya)
Dongjun : Halmeoni ?!
Shinjung : Yah ! Bertuah punya cucu! Halmeoni kamu pun dah tak kenal ?!
Dongjun : Halmeoni !! Bogoshipeo !! (berlari ke arah Shinjung dan memeluknya)
Shinjung : (memeluk Dongjun dan Jihyo) Halmeoni pun rindu kamu berdua. Dah lah, lemas. Kajja! Masuk dalam dulu, nanti halmeoni masakkan hidangan kegemaran kamu berdua.
Dongjun & Jihyo : (tersenyum) Kajja !!

Jihyo dan Dongjun masuk ke dalam rumah halmeoninya itu lalu melilau melihat sekeliling rumah. Rumah inilah yang menjadi saksi perpisahan antara mereka dan halmeoninya. Setelah puas mata mereka meliar keadaan rumah, mereka menempatkan diri di meja makan untuk merasai hidangan kegemaran mereka yang disediakan oleh halmeoninya.

Shinjung : Tada !
Dongjun & Jihyo : Waaa !!! Mesti sedap (merasai makanan tersebut menggunakan penyepit)
Dongjun : Masakan halmeoni sentiasa sedap macam omma !!
Jihyo : Halmeoni Jjang !! (thumb up)
Shinjung : Biasa je masakan halmeoni ni. Omma tiri kamu macam mana ?

Jihyo dan Dongjun tidak menjawab pertanyaan halmeoninya itu. Mereka hanya menikmati judah yang enak tersebut.

Shinjung : Yah! (mengetuk meja)
Jihyo & Dongjun : (tersedak)
Jihyo : Halmeoni wae !
Shinjung : Macam mana dengan omma tiri kamu tu ? Okey ?
Dongjun : Molla...
Jihyo : Nado molla...
Shinjung : Aigoo budak-budak ni (mengetuk kepala Dongjun & Jihyo perlahan)
Jihyo & Dongjun : (cemberut muka sambil menggosok kepalanya yang diketuk)
Dongjun : Macam ahli sihir.
Jihyo : Muka minta kaki.
Dongjun : Mulut busuk.
Jihyo : Gedik, melebih dan menyampah!
Dongjun : Perasan muda.
Shinjung : Sudah-sudah. Cakap je tak okey kan senang.
Dongjun : Halmeoni tak nak tinggal dengan kami sekeluarga? (memandang halmeoninya)
Shinjung : Gwenchana. Halmeoni dah biasa tinggal sini.
Jihyo : Jihyo nak tinggal dengan halmeoni boleh ? Rumah appa, rumah halmeoni dan sekolah, masing-masing tak jauh sangat pun.
Shinjung : Halmeoni tak kisah. Tapi appa kamu izinkan ?
Jihyo : Hurmm.. (mengeluh)

Selepas mereka selesai menikmati hidangan dan berbual mesra, Jihyo dan Dongjun berangkat pulang memandangkang hari sudah pun gelap.

- - -

Jam sudah menunjukkan pukul 8.00 malam, Mr. Cheon seperti menunggu kepulangan orang di ruang tamu rumahnya ditemani dengan isterinya sambil menonton televisyen.

Mr. Cheon : Manalah budak dua orang ni. Tak balik-balik lagi. Buat orang lain risau je.
Mrs. Cheon : Mereka berdua dah besar. Tahu jaga diri masing-masing.
Mr. Cheon : Tapi mereka masih lagi pelajar. Kalau..

Kata-kata Mr. Cheon terhenti apabila kedengaran pintu utama rumahnya dikuak oleh orang. Dia lantas bangun dan pergi ke pintu untuk melihat gerangan itu. Muncul lah Dongjun dan Jihyo yang baru sahaja pulang.

My Sassy Girl !Where stories live. Discover now