Bahagian 3

545 20 0
                                    

Gara-gara nak batalkan blind date ni Syahirah terpaksa menahan malu sebab mukanya yang terlampau comel dengan pakaian yang berwarna warni.Tudung sedikit senget dan tak ngam langsung dengan baju.Dirinya seakan patung berwarna-warni yang dijadikan pameran di kedai. Bila tengok dirinya dah macam orang gila.Tapi takpelah kerana ini akan menjadi blind date yang terakhirnya dan kali terakhir dia melakukan kerja gila ni.Make upnya juga lain dari blind date lain. Sangat tebal seakan-akan tidak nampak kulit sawa matangnya.Sampai saja di Restoran Sunny, Syahirah terus mencari manusia yang berbaju biru di luar restoran .Macamlah ada bintang dekat restoran ni kan? Tiba-tiba matanya tertumpu kepada seorang lelaki yang memakai kemeja berwarna biru.'Mama cakap lelaki tu berpakaian T-shirt ke kemeja eh? Adui... Aku lupalah.Asallah kau tak dengar habis apa yang mama cakap? Tapi aku yakin mama cakap kemeja (kut)kurungan ketap-ketap'katanya dalam hati...Syahirah menunggu 5 minit untuk mengetahui sama ada terdapat lelaki lain yang berpakaian berwarna biru atau tak.Memang dia seorang je lelaki pakai baju biru dekat sini.Setelah lima minit berlalu Syahirah terus ke arah meja lelaki berpakaian biru tersebut.Lelaki itu kelihatan bigung dengan tindakannya.

"Hai aw...k..awk ni tent...u lelaki ya...ng mama say...a suruh blind dat...e tu kan??Nam...a awk siap..a??"Syahirah terus menyerang lelaki itu dengan banyak soalan..siap  buat-buat gagap lagi. Cayalah kau Syahirah.Thumbs up.(monolog Irah)

Lelaki itu seakan-akan serba salah hendak memberi tahu namanya atau tidak "ERm....nama saya Darius. "Dia terpaksa juga memperkenalkan dirinya.

"Aw...k jo..m ki..ta kah..win"Syahirah sengaja duduk di tepi Darius.

"Eh...saya tak kenal awaklah.Awak ni siapa?"Tanya Darius dengan sabar.

"Sob...sa..ya na..k kah..win den..gan aw..klah.sa..ya tak ki..ra kit..a ke..na ka..hwin jug..a say..a cin..takan aw..klah. "Syahirah pura-pura menangis dia juga meraung yang menyebabkan ramai mata yang memandang ke arah meja mereka akibat raungannya tu..Lantaklah...

"Cik saya tak kenal awak lah saya tak nak kahwin dengan awak saya tak kenal awk..sebelum saya naik angin baik awk berambus"Kata Darius dengan nada  agak kasar.Kesabaran semakin menipis. Sudah agak lama dia sabar. Tiba-tiba Syahirah tersenyum'Eh..minah ni dah gila ke? Tadi nangis tiba-tiba senyum.Memang sah dah gila. 'Bisik hati Darius

'Thank sebab tak nak kahwin ngan saya bye.."Syahirah tersenyum seraya berlalu dari situ.Di depan muka pintu dia ternampak sorang lagi lelaki yang berbaju biru.'Takkanlah..dia dah lambat 15minit tadi. Betullah lelaki yang aku jumpa tadi kan? Hehehe'Syahirah berkata dalam hati seraya menyedapkan hatinya.

Darius bingung..'Tadi gagap ni dah boleh lancar bercakap..peduli apa dengan pompuan tu.Harap-harap aku tak jumpa lagi pompuan gila tu lagi.malu gila.Baik aku cepat-cepat berlalu dari tempat ni malu bek.'Katanya dalam hati.

'Kejap... Aku rasa aku pernah nampak dia.. Tapi dekat mana eh? Ermm... Izatti. "
....
Siapa Darius? Jeng.. Jeng.. Jeng..

En. Blind Date Dan Cik Sedih(complete)Where stories live. Discover now