Part title

42.2K 94 0
                                    

Berkerut kerut dahi Hafiz sambil memandang ke arah Fauzi. Dia sendiri berada dalam dilema sama ada patut atau tidak dia memberi Fauzi meminjam duitnya? Kalau tidak diberi kasihan pula. Kalau diberi nanti esok lusa dia pinjam lagi. Begitulah yang bermain main di fikiran Hafiz pada waktu itu. Ini bukan kali pertama Fauzi meminjam duit darinya. Sudah acapkali. Namun, Fauzi hanya pandai meminjam, membayarnya jauh sekali. Dia melepaskan sebuah keluhan. Di luah mati emak, ditelan mati bapak.
"Kau janji Fauzi yang kau akan bayar duit akan ni bulan depan. Aku ni bukan kaya sangat. Anak isteri aku pun nak makan juga." Ujar Hafiz.
"Ya... aku janji. Bulan depan aku bayar. Aku betul betul terdesak ni. Motor aku rosak. Rumah sewa aku pun aku tak bayar lagi." Kata Fauzi.
"Okey... kali ni aku bagi. Berapa yang kau nak pinjam?" Soal Hafiz.
"Empat ratus." Jawab Fauzi. Satu lagi keluhan dilepaskan oleh Hafiz. Dia mengeluarkan dompetnya dan mengeluarkan empat not RM100 dan menyerahkannya kepada Fauzi. Menggigil gigil juga tangannya untuk menyerahkan wang sebanyak itu kepada Fauzi. Mana tidaknya, jika dia beri pinjam wang sebanyak itu, belum tentu Fauzi akan bayar tepat pada masanya.
"Kau janji kau bayar bulan depan?" Tekan Fauzi lagi.
"Ya... aku janji..."

Nafsu si penghantar surat 18+Where stories live. Discover now