shirk (deel 1)

113 9 7
                                    

Salaamoe alaykoem iedereen in dit deel zullen jullie meer te weten komen over SHIRK. Dat is de GROOTSTE zonde die een gelovige kan plegen, wat Allah subhna wa ta'allah niet zal/gaat vergeven.

Wat is de betekenis van shirk?

Shirk is het toekennen van deelgenoten aan Allah de Verhevene in Zijn Heerschappij en het aanbieden van meerdere afgoden naast Allah. Meestal begaat men shir
Al-Oeloehiyyah, door het aanbieden van meerdere goden naast Allah of door een deel van de 'Iebaada aan een schepsel toe te kennen. Voorbeelden hiervan zijn het slachten van dieren in de naam van een persoon of schepselen en meer vrees en liefde hebben voor een persoon dan voor Allah. Shirk is de grootste zonde die begaan kan worden en wel vanwege het volgende :

1. Omdat we hierbij spreken van een verwantschap tussen de Schepper en Zijn schepselen in de eigenschappen van de Godheid. Degene die deelgenoten toekent aan Allah, kent de eigenschappen van de Schepper toe aan een Schepsel, dit is de meest onrechtvaardige daad. Allah de Verhevene heeft gezegd :
"Voorwaar, het toekennen van deelgenoten (aan Allah) is zeker een geweldig onrecht.

(Surah Loeqmaan :31
   Ayaah :13)

Onrecht is het plaatsen van iets op een plek waar het niet thuishoort. Degene die andere aanbidt naast Allah, plaatst de aanbieding niet op de juiste plek hij verricht zijn daden boor ieys of iemand die de aanbieding niet verdient. Voorwaar, dit is het grootste onrecht.

2. Allah heeft on laten weten dat degene die geen berouw toont na het begaan van Shirk, niet vergeven wordt.
"Voorwaar, Allah vergeeft niet dat aan Hem deelgenoten toegekend worden, maar Hij vergeeft daarnaast alles, aan wie Hij wil."

(Surah An-Nisaa-e :4
    Ayaah : 48)

3. Allah heeft bekend gemaakt dat het Paradijs verboden is voor degene die Shirk begaan en dat deze mensen tot het eeuwige Hellevuur zullen behoren. Allah de Verhevene heeft gezegd
" Voorwaar, hij die deelgenoten aan Allah toekent : Allah heeft hem waarlijk het Paradijs verboden.  En zijn bestemming zal de Hel zijn. En voor de onrechtvaardigen zijn er geen helpers. "

( surah Al-Maa-iedah : 5
       Ayaah: 72 )

4. Shirk maakt de beloning oftewel "hasanaat", van alle verichtte daden vruchteloos.

"Maar als zij deelgenoten  (aan Allah) toegekend hadden, was wat zij plachteb te doen voor hen vruchteloos geworden. "

( surah Al-An'aam : 6
      Ayaah : 88 )

" en voorzeker, er is aan jou en aan degene voor jou geopenbaard : "Als jij deelgenoten toekent,  dan zullen jouw werken vruchtenloos worden en zal jij zeker tot de verliezers behoren. "

( surah  Az-Zoemar : 39
      Ayaah  :5 )

5. Iemand die deelgenoten aan Allah toekent,  krijgt geen beschermd voor zijn leven en eigendommen (bij een gevecht tussen de moslims en de niet-moslims). Allah de verhevene heeft in de Qurân gezegd:

"Dood dan de veelgodenaanbidders waar jullie hen ook aantreffen en grijpt hen, en omsingelt hen en loert op vanuit elke hinderlaag."

( surah At-Tawbah : 9
     Ayaah : 5 )

De profeet salla Allahoe 3alayhi wa sallam heeft in een hadith gezegd " ik heb de opdracht gekregen de mensen te bestrijden totdat ze getuigen dat er geen god is dan Allah en dat Mohamed de boodschapper is, totdat ze de gebeden verrichten en de zakaat betalen. Als ze dat doen, dan zullen ze van mij bescherming krijgen voor wat hun leven en hun eigendom betreft. Dit (behalve wanneer ze de daden verrichten die strafbaar zijn ) volgens de islam. " 

( overgeleverd door Al-Boekhaarie hadith nummer. 24; en Moesliem hadith nummer. 33)


6. Shirk is de GROOTSTE zonden . De profeet salla Allahoe 'alayhi wa sallam zei hierover : "zal ik jullie vertellen wat de grootste zonde is?" Wij (de metgezellen) zeiden: " jawel, o boodschapper van Allah ". Hij zei : " Deelgenoten toekennen aan Allah en het ongehoorzaam zijn aan de ouders."

( overgeleverd door  Al-Boekhaarie,  hadith nummer : 6409.)

De geleerde Ibn. Al-Qayyiem heeft gezegd : "Allah de verhevene heeft ons laten weten dat doelstellingen van Zijn  schepping en Zijn bevelen,  is : "het erkennen van de Namen en eigenschappen van Allah; het aanbieden van Hem alleen, zonder deelgenoten toe te kennen aan tekenen die Allah aan ons heeft laten zien en het rechtvaardig leven en handelen van de mens en de djinn"

(Uit het boek : Al-Djawaaboe  I-Kaafi van Ibn  Al -Qayyiem,
Pagina: 109)

"Voorzeker, Wij hebben Onze Boodschappers met de duidelijke bewijzen  gezonden en Wij hebben met hen het Boek en de wetgeving neergezonden, opdat de mens in het midden zou staan (d.w.z. rechtvaardig zou behandelen )."

(Surah Al-H'adied : 57
     Ayaah : 25 )

Allah de Verhevene heeft laten weten dat Hij boodschappers heeft gezonden en de Boeken heeft geopenbaard, zodat de menheid uit rechtvaardigheid handelt. En de grootste rechtvaardigheid is het monotheïsme en dat bevindt zicht waarlijk op het toppunt van rechtvaardigheid.  Dat in tegenstelling  tot Shirk, zoals Allah de Verhevene heeft gezegd " Voorwaar, het toekennen van deelgenoten  (aan Allah) is zeker een geweldig onrecht."

(Surah Loeqmaan : 31
     Ayaah : 13 )

Shirk is dus het GROOTSTE onrecht en monotheïsme is de meest rechtvaardige daad. Wie het monotheïsme niet praktiseert,  behoort tot  de grootste onrechrplegers die er zijn. Tot hij (idn Al-Qayyiem ) zei "omdat shirk tegenstrijding is aan dir doeleinde, is het dus de grootste zonde die begaan kan worden. Allah heeft het paradijs verboden verklaard voor degene die deelgenoten verboden verklaard voor degenen die deelgenoten toekennen aan Allah en voor hun leven en eigendommen is er geen bescherming.  Monotheïsten kunnen de moeshriekienen als slaven nemen, omdat laatstgenoemden geen slaven en dienaren willen worden van hun Schepper. Tevens accepteert Allah als deelgenoot heeft genomen, naast Allah. Een moeshriek doet zichzelf onrecht aan en kan Allah geen onrecht aandoen."  Einde citaat van Ibn Al-Qayyiem.

7. Het toekennen van deelgenoten aan Allah, is een beperking en tevens een gebrek dat men toekent aan Allah de Verhevene,  ver Verheven is Hij boven wat zij aan Hem toekennen. Wie deelgenoten toekent aan Allah, kent iets toe aan Allah waarvan Hij ons heeft leten weten dat het niet hoort. Dit is dus het toppunt van ongehoorzaamheid tegenover Allah de Verhevene en het toppunt van verzet en hooghartigheid.

__________________________________

Dit was best een lang stuk maar er komt een deel 2, het is een heel belangrijke onderwerp waar veel informatie aan hangt.

Moge Allah subhna wa ta'allah ons kennis verhogen

Moge Allah subhna wa ta'allah ons oen helpen om onze islam niet te laten vallen

Moge Allah subhna wa ta'allah jullie allemaal belonen, als jullie hier iets van hebben bijgeleerd

Ameen❤

Kennis Over De Islam❤Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu