BAB 6

1.3K 30 0
                                    

Angin timur, gelombang selesai,

Bongkar sauh belayarlah kita.

Kruttt... Kruttt!

Perut Adib sudah mula bergendang. Adon yang sedang ralit membaca komik Naruto berpaling lipat maut memandang Adib.

"Kuat tu! Hahaha!"

Adib tersengih.

"Lapar weh!"

"Kau bukan dah melantak Maggi ke tadi?"

"Tu tadi, ni sekarang. Perut aku dah habis hadam Maggi tadi."

"Bukan Maggi kena tunggu tiga hari ke baru hadam? Kau simpan blender ke dalam perut?"

"Kau ingat aku Abam ke boleh simpan barang kat perut?"

"Hahaha! Manalah aku tahu. Melantak aje kerja kau. Perut stoking!" Adon ketawa berdekah-dekah.

"Siot kau, aku laparlah. Dahlah boring. Jemu aku mengadap buku Fizik ni! Lapar!"

Arep yang baru selesai mandi menjenguk ke dalam.

"Apa hal weh?"

"Hah, Arep! Kau tengok Si Adib ni. Dah nak meroyan tu."

"Hahaha! Apa pasal kau?"

"Weh, boring. Lapar. Sikit aje lagi, aku boleh jadi gila! Argh, tak ada mood!"

"Kau meroyan macam ni apa dapat?"

"Arghhh! Stres!" Adib menghempas tubuh kurusnya ke atas katil. Sungguh, entah kenapa malam ni terasa bosan menghadap buku. Semua yang dibuat berasa serba tak kena. Namun, segala-galanya tampak bercahaya apabila ada idea yang masuk ke dalam cepu fikirannya. Perfect! Hahaha! Hatinya menjerit berlagu girang.

"Ah sudah, kau kenapa Adib? Tengah berangan pasal Esya ke?"

"Isy, kau... Memanglah Si Esya tu jodoh aku. Tapi takkan sampai dua puluh empat jam sehari nak ingat dia. Aku ni busy tau tak?"

"Apa yang kau busy?"

"Busy fikir nak makan apa nanti, macam mana nak ponteng prep, nak fikirkan skil baru untuk elak kena denda dengan ayahanda... Huh, banyak tu. Busy!"

"Gila."

"Dah, tak payah merapu. Kumpul semua geng. Aku ada rancangan jahat nak buat ni."

"Huh, apa pula kau ni?"

"Fly."

Adib sengih lebar. Lain-lain sekadar tersengih mengangkat bahu. Tak sampai tiga minit, semua sudah bersiap dan berada di lobi dorm. Liar mata mereka perhatikan sekeliling. Takut kalau-kalau Ustaz Mat Shahrul terjengul secara mengejut di depan mereka. Bukan boleh percaya sangat dengan orang tua sorang tu!

"Okey, sekarang ni tak nak cakap banyak. Misi kita mudah, pergi cari nasi ayam sama mi jawa kat Warung Mak Cik Minah. Aku dah mengidam ni. Dah terasa kat rengkung," ujar Adib. Perlahan, namun cukup kuat untuk pendengaran gengnya.

"Ikut mana, Pek?"

"Biasa. Lubang tikus kitalah. Hahaha!"

"Weh..."

Baru mereka mahu mulakan langkah, Adon bersuara. Arep sedikit mengerut kening.

"Apa hal kau?"

"Aku rasa macam tak sedap hati aje."

"Kau dah kenapa?"

"Entah. Tapi rasa macam malam ni sunyi."

"Aduh kau ni... Dah tengah malam memanglah sunyi. Takkan kau nak bawa budak kompang buat latihan?"

LELAKI LINGKUNGAN CINTAWhere stories live. Discover now