Bab 1

68 1 0
                                    

"Hai everyone. Good morning!!", suara nyaring milik Raisya begitu menggegarkan kelas 3 Mawar.

" Sya! Ishh! Kau ni, kalau iye pun nak ucap good morning, tak payah lah menjerit. Haiisshh.. Nak gugur jantung aku tau", terpaksa lah Raisya menahan telinganya kerana pagi-pagi dah kena bebel dengan kawan baiknya iaitu Ayuni

"Alahh beb.. Sorry lah, aku tengah ada mood happy ni. Sorry eaa?? Please..", mula lah si Raisya ni buat muka seposen dia.

"Aiii Sya.. Pernah ke kau datang sekolah dengan mood yang teruk? Hmm? Kalau ada pun setahun sekali je Sya mood kau teruk.", pening Ayuni..

Raisya Farhanah.. Terkenal gile dengan sikap cerianya. Sentiasa berfikiran positif namun walaupun anak Tengku, dia tak pernah sebut perkataan Tengku tu bila ada yang tanya nama dia kecuali Ayuni dan orang kenal Raisya sahaja akan kenal hati budinya.

" Hehe.. Biasa lah..", jawab Raisya dengan gaya yang menjengkelkan.

Tiba-tiba.. Cikgu Waheeda pun masuk ke kelas mereka mengajar dalam matapelajaran Sains.. Huh.. Subjek kegemaran Ayuni and Raisya tuu.. Haha

Mereka pun memulakan sesi pembelajaran seperti biasa dengan lancar.

********************
Waktu rehat...

Disebabkan selepas rehat nanti ada taklimat di dewan untuk semua murid jadi cikgu yang lain telah memberi kebenaran untuk melepaskan semua murid pada waktu rehat dengan serentak.

Raisya dan Ayuni sempat membeli makanan dan minuman kerana kelas 3 Mawar dibenarkan keluar rehat awal.

Semasa mereka sibuk mencari tempat duduk, secara tiba-tiba ada seorang pengawas sekolah lelaki form 5 melanggar Raisya hingga Raisya terdorong kebelakang tetapi sempat ditahan oleh Ayuni manakala lelaki itu terus jatuh dilantai bersama makanan dan minuman Raisya tadi.

"Shiittt.. Siapa yang buta sangat sampai langgar aku ni hah?!!", marah lelaki itu tanpa memandang ke arah Raisya dan Ayuni.

" Er... Saya minta maaf banyak-banyak. Saya tak sengaja", Raisya meminta maaf kepada lelaki itu sambil membantu mengangkat pinggan dan cawan serta sisa yang ada di lantai.

Walaupun Raisya tahu yang itu bukan salah dia tapi dia juga kesian melihat lelaki itu.

"Ouhh.. Jadi kau yang langgar aku tadi hah?!!", naik berang lelaki itu apabila mendengar Raisya mengatakan yang perempuan di depannya tidak sengaja.

" Err.. Saya minta maaf", Raisya menjawab dengan perlahan tapi cukup sopan.

"Banyaklah kau punya maaf, kau ingat maaf kau tu boleh bersihkan balik baju aku ni ke?!!, tetapi lain pulak yang dibalas oleh lelaki itu. Raisya menjawab dengan penuh sopan tetapi lelaki itu penuh kemarahan. Dasar baran.

Raisya tersentak.
Ayuni kecut perut.

"Maaflah ye kalau saya menyampuk, tetapi kawan saya kan dah minta maaf tak perlu lah sampai nak meninggi suara", Ayuni terpaksa menyampuk perang ini. Dia tidak sanggup melihat kawannya di marahi padahal bukan Raisya yang salah.

" Heii!! Kau diam!," bentak lelaki itu.

"And kau, kau tunggu...," belum sempat lelaki itu ingin menyambung ayatnya datang seorang lagi pengawas sekolah lelaki ke arah mereka bertiga.

"Err.. Maaf lah ye dengan sifat kawan saya ni", ujar lelaki yang baru datang tadi.

"Ehh?.. Yang kau minta maaf atas sifat aku pahal? Budak ni yang tumpahkan makanan dengan minuman dia. Pahal kau pulak yang minta maaf?", lelaki itu sedikit pun tidak berpuas hati dengan tindakan kawannya itu.

Mr. Baran VS Miss. CeriaWhere stories live. Discover now