قبل ما كريم يمشي ، سأل جميلة عن جوزها ، عرف منها ان اسمه سعد اكرم ، و بعدين رجع علي البيت .
ساعتها اتأكد ان كل ده كان مدبره سعد عشان يبعده عنها عشان مش تحب حد غيره و ياخد هو كل فلوسها ، كريم حس ان في شوية اجرام في الموضوع ، و كان عاوز يعرف اكتر عن سعد ، فاتصل بعبد الجليل تاني : الو ؟ ازيك يا عبد الجليل ، عاوز منك خدمة يا صاحبي .
عبد الجليل : امرني يا باشا .
كريم : تعرف حد اسمه سعد اكرم ؟
عبد الجليل : اه ، الواد ده مجرم هربان من الشرطة ، اسمه الحقيقي محمود العوضي ، و متنكر تحت اسم سعد و بيشتغل في بنك و مراته اسمها جميلة !!!
كريم : يا جدع عرفت كل ده ازاي ؟
عبد الجليل : هو كان الاول طيب و محترم و كان صاحبي بس هو كان عاوز فلوس فاضطر يسرق و سىق فلوس ناس كتتييييير و لسة لحد دلوقتي و بيخبيهم في المخزن ، و بعدين غير اسمه و عمل عملية تجميل و غير شكله ، انت بتسأل ليه فيه حاجة ؟
كريم : لا لا مفيش كده احنا مية مية ، شكرا يا باشا.
تاني يوم جميلة كانت في اجازة ، و جوزها بيبقي برا البيت حسب ما هي قالتله ، كريم اتصل بيها و حكالها علي كل حاجة ، و قالها تجهز عشان هياخدها بيت صاحبه عشان الشرطة متشكش فيها لما تيجي تقبض علي سعد .
بعد ما وداها بيت عبد الجليل ، راح بيتها و دخل استخبي بعد ما بلغ الشرطة ، و بعد ما اتأكد ان الفلوس المسروقة لسة في البدروم في بيته و انه الغبي نسي ينقلها !!
اول ما جه لقي الشرطة علي الباب ، و بعدين كريم طلع من الباب التاني و قالهم :
انا اللي مبلغ عنه حضرتك ، هو سرق اكتر من عشرة مليون الف جنيه و عاينهم في البدروم بتاعه !!
و الحمد لله الباشا سعد اتقبض عليه و المشاكل خلصت !!
و ساعتها كريم رجع جميلة بيتها تاني .
أنت تقرأ
لف يمين
Romanceملاحظة : القصة باللهجة المصرية مش لقي وظيفة و حب يدور علي اكل عيشه باي طريقة فاضطر يشتغل سواق للتاكسي بتاع صاحبه ، الدنيا كانت حلوة لحد ما ركبت معاه جميلة اللي غيرت حياته خالص...