Part 1

48 3 6
                                    

Jam loceng kepunyaan Hara telah berbunyi menandakan sudah pukul 6.00 pagi iaitu waktu sepatutnya Hara bangun mandi dan bersiap untuk ke sekolah.

Kalau tak bangun memang mandi atas katillah jawabnya.
Siapa tak kenal abang kepada Hara iaitu Mingyu yang sememangnya mempunyai sifat tegas dalam dirinya dan dalam ketegasan Mingyu dia juga mempunyai sifat kasih sayang terhadap adik bongsunya iaitu Hara yang begitu manja dengan abang-abangnya.

"Malasnye nak bangun tapi apalah nasib kena bangun jugak kalau tak memang lewatlah aku ke sekolah dahlah hari ni last day aku sekolah kat situ.Kalau bukan di sebabkan hari ni last day memang tak lah nak bangun."Kata Hara dalam keadaan malas dan mamai setelah tutup jam loceng yang berbunyi.

Hara terus mengambil tuala untuk mandi dan bersiap ke sekolah.Setelah siap mandi Hara terus memakai baju sekolah dan mengambil beg sekolahnya untuk dibawa turun ke bawah.

"Morning Omma."Kata Hara setelah sampai di ruang makan.
"Morning,Hara dah siap, jom sarapan sekali nanti lewat pulak nak ke sekolah."Kata Omma kepada Hara sambil senyum.

"Dah."Balas Hara ringkas sambil duduk atas kerusi untuk sarapan.Begitu lah rutin hariannya sarapan sebelum ke sekolah walaupun dah lambat,sarapan tetap diutamakan bab kata pepatah rezeki jangan ditolak.

"Appa mana tak nampak pun? "Tanya Hara sambil makan roti yang telah disapu jem perisa coklat.

"Appa ada dalam bilik tengah bersiap lah tu."Balas Omma Hara.

Beberapa minit kemudian Tuan Kim pun turun ke bawah untuk bersarapan bersama isteri dan anak-anaknya yang lain.

"Morning Hara,awalnya bangun biasanya kalau appa dah turun kamu dalam bilik lagi sama ada tengah bersiap, masih dalam bilik mandi ataupun tengah tidur lagi."Kata appa Hara sambil senyum melihat anak bongsunya yang masih lagi makan.

"Awal ke?rasa macam biasa je."Balas Hara ringkas sambil senyum melihat appanya.

"Emm..sebelum saya terlupa hari ni saya balik lewat sikit sebab ada kerja yang nak kena siapkan kalau siap awal saya balik macam biasa."Kata Tuan Kim kepada Puan Kim agar Puan Kim tidak risau.

~SKIP~

"Balik nanti oppa mari ambik."Kata Mingyu setelah dia berhentikan kereta depan pintu pagar sekolah Hara.

"Okay,tapi boleh tak oppa tunggu sekejap masa balik nanti sebab Hara ingat nak jumpa kawan-kawan Hara lah dulu.Kan hari ni last day Hara sekolah kat sini nak lah jumpa sekejap.Jadi Hara keluar lambat sikitlah, sikit je tak banyak pun boleh tak oppa."Hara begitu mengharap agar oppanya bagi.

"Okay,tapi jangan lama sangat tau sebab Hara tahu kan oppa macam mana,kalau lambat oppa tinggal jadi Hara balik jalan kaki lah jawabnya.Tak pun balik naik bas."Balas Mingyu dengan senyuman yang manis

"Okay,Hara janji tak lama gomawo oppa ni makin sayang kat oppa ni."Terus Hara memeluk abang kesayangannya dengan senyuman yang paling manis.

"Dah-dah nanti lambat pulak oppa sampai kat tempat oppa belajar.Hara pun nanti lambat pulak nak masuk kelas."Kata Mingyu dengan senyuman yang masih mekar di bibir.

"Bye Oppa."Balas Hara ringkas lalu keluar dari kereta.
"Bye."Setelah Hara masuk ke dalam sekolah terus kereta Mingyu hilang dari kawasan sekolah.

Semasa Hara melangkah masuk ke kelas, Hara terus mencari kawan baiknya iaitu Yera dan Hyeri.Seperti biasa kawan-kawan Hara akan sampai ke sekolah terlebih dahulu darinya.Setelah nampak Yera dan Hyeri,Hara terus berjalan ke tempat duduknya dimana terdapat kawannya berada.

"Hai Yera, Hai Hyeri sedapnya korang dua bersembang sampai tak sedar yang aku dah sampai."Kata Hara lalu melabuhkan punggungnya dikerusi dan meletakkan begnya diatas meja.

"Hai Hara."Balas Yera dan Hyera serentak lalu memberi senyum yang paling manis untuk kawannya itu.

"Sorrylah kitaorang tak perasan yang kau dah sampai,sedap sangat kitaorang bersembang ni."Balas Hyeri manakala Yera hanya mengangguk.

"Takpelah,btw korang dua tengah sembang pasal apa tu macam sedap je aku tengok."Tanya Hara sambil melihat kawannya.

"Takde apalah,hah!...macam mana dengan bertukar sekolah tu kau dah daftar ke?macam mana dengan sekolah tu ok ke tak?besar ke?"Tanya Yera bertubi-tubi kepada Hara sampai pening kepala Hara dan Hyeri dibuatnya.

Hyeri yang perasan akan berubah wajah Hara secara mendadak itu terus menyampuk.

"Yah!..Yera tanya lah satu-satu,pening kepala aku dengar kau tanya banyak-banyak macam tu tau."Sampuk Hyeri sambil melihat Yera dengan pandangan tak puas hati.

"Hihi..alah sorrylah aku tak sabar nak dengar je."Balas Yera sambil memuncungkan mulutnya.

Mereka hanya menggeleng kepala, bukannya tak tahu dengan perangai kebudak-budakan Si Yera ni.Macam budak kecik kalau merajuk susah jugak lah nak pujuk tu.

Tapi Yera ni seorang yang suka bermanja terutamanya dengan kawan baiknya Hyeri dan Hara.Sebab itu mereka sayang dekat Yera dengan perangai kebudak-budakannya tu.

"Tulah,kalau Hyeri pun pening dengar kau tanya banyak macam tu,aku lagi lah pening.Ni nak suruh aku jawab yang mana dulu ni?"Tanya Hara kepada kawannya itu.

"Jawablah yang mana kau sempat dengar dulu."Balas Yera lalu senyum.

"Okay,aku tak daftar lagi sebab omma aku cakap masa aku pergi sekolah tu baru lah aku daftar.Sebab tak sempat nak daftar sekarang ni.Appa aku sibuk sekarang ni,ada lagi kerja yang tak siap.Jadi appa aku nak selesaikan dulu sebelum ke tempat kerja baru tu.Jadi aku tak tahu lah sekolah tu ok ke tak,besar ke tak."Jawab Hara dengan panjang lebar.

Sudah ramai pelajar kelas tersebut datang.Sementara menunggu guru matapelajaran masuk ada yang bergurau,berbual dan makan di dalam kelas.Setelah beberapa minit akhirnya cikgu pun masuk ke kelas untuk mengajar seperti biasa.

~SKIP~

"Hara,Yera jom pergi kantin,dah masa rehat ni.Nanti ramai pulak orang kat kantin tu,aku dahlah malas kalau bab-bab beratur ni."Ajak Hyeri sambil mengemas alat tulisnya yang berterabur di atas meja.

"Kau tu memang,tapi kalau bab makan nombor satu,badan tak naik-naik jugak tetap je jadi lidinya."Bidas Yera pulak.

"Yah!Sesedap secukup rasa je kan kau kutuk aku,dah lah depan-depan aku pulak tu.Aku merajuk baru tahu.Lagipun siapa taknak makan kan kau pun nak makan jugak.Tapikan sampai hati kau cakap aku macam lidi〒▽〒.Bukan salah aku pun berat badan aku tak naik,kau pun tahu kalau aku makan banyak mana pun berat badan aku takkan naik."Balas Hyeri sambil melihat kawan-kawannya itu.

"Jomlah kita pergi kantin takdi bukan main ajak orang pergi kantin sebab tak nak beratur panjanglah,ni kau pulak buat drama pasal berat badan tak naik."Bidas Hara sambil menuju ke pintu.

Yera hanya mengikut Hara dari belakang dan meninggalkan Hyeri sorang-sorang didalam kelas itu.Hyeri hanya melihat kawan-kawannya dengan tidak puas hati.

"Yah!korang tunggulah."Kata Hyeri lalu mengejar kawan-kawannya.

~SKIP~

"Yera,Hyeri jom pergi taman,aku ingat nak duduk sekolah dululah sekejap nak luangkan masa dengan korang berdua hari ni kan last aku kat sekolah ni."Kata Hara sambil menuju ke taman.

"Oppa kau tak marah ke balik lambat ni?"Tanya Yera pelik biasanya kalau masa balik je mesti hilang kawan dia tu.

"Tak,aku dah cakap dah takdi masa sampai kat sekolah, yang aku nak jumpa korang dulu.Tapi sekejap je lah kalau lama kau tahu je lah balik jalan kaki lah jawabnya.

Setelah agak lama diorang melepak di taman sekolah.Hara meminta diri untuk pulang takut kena balik jalan kaki punya pasal.

--------------------------------------------------------

#Hai...ni story author yang pertama tapi tak tahu lah sedap ke tak. Tapi harap korang sukalah dengan ff author ni..

Kalau ada typo harap maaf..😘

Kalau boleh komen and vote 💝..

Seoul High School [GOT7/BTS]Where stories live. Discover now