Di universiti.....
"Ryan ujian semester dh nk dekat kau tak takut ker"tanye Haz."ape nak ditakutkan Haz kite kene usaha, doa and tawakal pasti boleh punyerr"bals Rayyan."Ehhh Haz sebelum aku lupe,tadi mama aku ajk kau dtg umah aku ade birtday party adik aku"ajak Ryan"mmm insyaallha aku dtg"
"Ehhhh Haz you look beautiful Haz"puji Ryan"thanks ape kurangnyer kau smart untung sape yg jadi girlfriend or wife" puji Haz sambil merenung ke arah Ryan."Haz wow lawanyee untie mcm tak kenl tadi rupenyer Haz"Sampuk Datin Nina mama Ryan."sebenarnya mama panggil Haz and Ryan berkumpul kat sini sebab mama nk ckp something yg agak penting"kata Datin Nina."sebenarnya mama kenal Haz drpd Haz kecil lagi sebenarnya mama bff mama Haz kami dh bercadang nk kahwin kan kamu berdua mama hrp kamu berdua dpt terima ini juga wasiat dri daddy Ryan"penjelasn panjang Datin Nina."WHAT!!!"bls serentak Hz dan Ryan "Datin saye bukn x setuju but give me time untuk berfikir"kate Haz
Ring!!ring!!
Haz terlalu berat unruk menerima lamaran mama Ryan tapi apabila difiirkan balik Ryan adelah ciri ciri lelaki idaman nyer Haz juge terlalu mude untuk memikul tanggungjawab seorg isteri.
Mesegge from Ryan :
Haz aku hrp kau dpt trima lamaran mama aku sebab aku nk penuhi kehendk die.Reply:
Please don't bother me,give me time aku hrp kau fhm aku masih mude aku tak mampu nk pikul semua ni"Haz come duduk sebelah mama"pnggil mama Hz"Haz mama rase Ryan baik orgnyer dia mammpu bimbing Haz,Haz kene ingat bukan semua lelaki boleh bimbing seorang isteri kalau tiada iman yg kukuh"kata kata untuk meringakan pemikiran Haz."I know ma but I still young "blas Haz setelah lame mendiam."Ehhh Haz awk jangn nk perasan kit a muda bkn selama -lamenye muda"tegur Datin Umairah mama Haz sambil membeliakkan mate nyer.
Messege from Hazrina:
Jumpe dekat cafe now"Haz knp kau nk jumpe aku ni "pertanyaan mushkil Ryan."bulan depan kau boleh masuk meminang".kata Haz smbil tersenyum."what!!!thanks a lot Haz "suare Ryan Happy.
" Mama!!!mama!!!mama!!"jerit Ryan ."Knp ni Ryan mama tak pekak lagi"su a re Datin Nina terkejut."ok ma sit and listen carefully Haz terima Ryan"kate Ryan sambil memeluk mama kesayangnye."Alhamdulillah syukur""bulan depan boleh anta rombongan meminang.
"Esok ajk Haz pergi bli cincin"perintah DatinNina."Baiklah mama tapi dia nk ker????"jwb Ryan sambil membetukan rambutnyer."alaaaa mestilah dia nk"bls datin Nina bagi menenangkan fikiran ank lelakinye.
Haz mulai rase gementar dan tertang tanya adakah dia mampu memikul tanggungjwb seorg isteri??
1 bulan kemudian.....
"Assalamualaikum"suare rombongan meminang."waalaikumussalam, masuk masuk"pelawa Datin umairah dan Datuk Emir.Haz mula gementar tapi die cube menenangkan hatinye."Eh ,kite dh lame borak dari tadi kami tak nmpak pun ank perempuan datuk datin"tanye seorg mak cik perempuan.
Haz keluar dri bilik."wahh lawanye ank datuk..tak salahlah Ryan pilih calon isteri"gurau pak cik Ryan."Emmm tengoklah papanye apa kurangnyer"Gurau Datuk Emir.