الجزء(2)

1.2K 49 3
                                    

بعد ماراحت مكه المدرسه قابلت ندي ورحبوا ببعض ودخلوا المدرسه.
مكه وهي في الطابور ومخنوقه:ااااااااه انا تعبت انا قربت اتشوي والله.
ندي:والله وانا كمان انا نفسي اقتل المديره دي.
مكه:وانا نفسي اقتل وزير التربيه والتعليم.
ندي:ههههههههههههههه اه والله معاكي حق.
مكه:اششششششش اسكتي احسن المدرسه دي تقتلنا احنا.
ندي:مش هتقدر لو جدعه تعملها.
مكه:تشه لو عايزة تروحي ومعاكي هدية راسك لمامتك انتي حرة انا مش عايزة.
ندي:طيب طيب انا هسكت اهو.

بعد لما الطابور المدرسي خلص طلعوا الطلاب للصفوف بس مدرس التاريخ كان غايب كالعاده لان النهارده كان يوم الثلاثاء وهو كل يوم ثلاثاء يغيب ويعتذر.
مكه بسخريه واستهزاء:تشه تقولنا وتحذرنا وتصدعنا من الغياب والمدرس ماخدش ولو حتي تنبيه احنا بقينا بنغرق في العدل.
ندي بضحك:اه والله معاكي حق دي بقت وزارة التربيه والبطيخ.
مكه بضحك:فعلا.

ياسمين دخلت عليهم لاقيتهم بيضحكوا اصلها بتيجي متاخرة كالعاده فسالتهم عن ضحكهم فقالولها فضحكت هي كمان فقعدت توريهم صور هاري اصلها معجبه بيه اوي.
ياسمين:ايه رايكم انا نفسي اشوفه.
مكه بسخريه:واللي قدام عينك ده ايه خياله.
ياسمين بغطب لطيف:اقصد اشوفه بجد مش في الصور.
مكه بضحك:اذا كنتي بتشوفيه بالصور بحس انك عايزة تدخلي في الموبايل لو كان قدامك بقي كنتي عملتي ايه.
ياسمين وهي سرحانه:كنت هاحضنه😍.
ندي:ولو شوفتوا بيكيهونا حبيبي بقي كنتوا عملتوا ايه.
مكه:ماانتي ورتيني صوره ماعملتش حاجه.
ندي:عشان رخمه.
مكه بنفاذ صبر:انا محاطه بشلة متخلفه😒😒.
ندي وياسمين:شكرا😜😜.
مكه:العفو.

بعد كده كل واحده روحت علي بيتها ومكه بعد ما خلصت واجبتها المدرسيه جهزت عشان تروح الدرس وراحت وشافت ندي فسلمت عليها وجلست جمبها.
ندي:هنجح السنه دي وهاروح كوريا.
مكه وهي بتقرا في الكتاب:مع الف سلامه.
ندي:هتيجي معايا.
مكه:لا
ندي:بالله عليكي بقي يعني اروح لوحدي.
مكه:اه مش بلدك انتي انتي رايحه هناك عشان فرقتك دي انا هعمل ايه؟!.
ندي:عشان مابقاش لوحدي ثم انتي مجتهده وكمان شاطرة وبتجيبي درجات عاليه وبتطلعي من الاوائل ماشاء الله عليكي طبعا وغير كده عايزة تتطلعي ملحنه عشان انتي موهبه في كده بتلحني وبتكتبي اغاني وشعر وهناك الفرق المشهورة موجوده يعني هيتحقق حلمك.
مكه:خلصتي كلامك.
ندي:فكري بالموضوع صدقيني مش هتندمي.
مكه:انتي بتتكلمي واكن اهلي هيوافقوا او حتي البلد هتوافق او حتي هنجيب الدرجات المناسبه ماحدش عارف القدر والمستقبل سيبيها علي الله.
ندي:بس لازم يبقي في امل عندنا وسعتها هيتحقق.
مكه:ندي اسمعيني انا عايزة ادرس هنا لان هنا اسهلي واحسنلي تمام.
ندي:ليه عايزة تدرسي هنا 😠😠.
مكه:وانتي ليه عايزة اروح معاكي 😠😠😠.
ندي:عشان عايزة مصلحتك صدقيني.
مكه:انا ماقلتش اني هشتغل هنا انا هدرس هنا وبنجاحي ان شاء الله هيسافروني لبلاد بالخارج وسعتها هتشر.
ندي بسخريه:وانتي فاكرة انهم هيتموا بيكي انتي بتحلمي مافيش اهتمام بحد هنا وانتي عارفه كده كويس.
مكه:...... .. 😯😯😯.
ندي:شوفتي انا كسبت يبقي هتيجي.
مكه بنفاذ صبر:ربنا المستعان ينفع ننتبه بقي المدرس دخل ده اذاكنتي عايزانا نروح كوريا دي.
ندي:طبعا طبعا يالا.

طبعا انتوا مستغربين كل ده وماجاش المدرس هما بيروحوا بدري عشان كده بيبقي في وقت كافي للكلام او المذاكرة.

ودلوقتي ايه اللي هيحصل لمكه وندي الزنانه هنشوف في الحلقات القادمه السلام عليكم.

#هبه سعيد

مصريه في كورياحيث تعيش القصص. اكتشف الآن