Hoofdstuk 1

82 1 0
                                    

Deel 1, zomer 2007

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Pauline van 't Hof, mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder heeft een kapot irritante vriend waar ik aankomende week mee op vakantie moet.

''Geef me die haring eens aan Pauline!'' snauwt Maikel. Ik slenter naar het zakje met haringen en geef er eentje aan hem. Aangenaam, dat is dus de vriend van mijn moeder. Ik haat hem en hij haat mij. Terwijl Maikel en mijn broer de tent opzetten ga ik op een stoel zitten en check even mijn Whatsapp. 4 berichten van Amber: 'Veilig aangekomen daar in Zuid-Frankrijk?' 'Zijn er knappe jongens daar?' 'Heb je een gezellige buurjongen?' 'Ik mis je nu al :'('. Wat hou ik toch van haar. Ik beantwoord al haar vragen maar word onderbroken door een felle stem: ''Pauline, ga eens iets nuttigs doen!''. Het is Maikel. Ik heb geen zin om mee de tent op te zetten dus zeg ik maar dat ik de camping ga verkennen. Ik sta op, trek mijn slippers aan en loop de hoek om. Na 2 minuten lopen kom ik aan bij een klein speeltuintje. Ik zie een jongen op de rand van de zandbak zitten. Zijn kleine zusje speelt in het zand en bouwt een zandkasteel. Ten minste, ik denk dat het zijn kleine zusje is. Ik ga op een van de schommels naast de zandbak zitten. ''Hey'' zeg ik zo spontaan mogelijk. De jongen kijkt traag op en kijkt me aan. Wauw, wat heeft hij mooie ogen! Zijn zusje gaat onverstoord door met spelen en er verschijnt een glimlach op het gezicht van de jongen. ''Hey'' zegt hij lief. ''Hoe lang ben je hier al?'' vraagt hij aan me. ''Ik ben er pas net.'' Antwoord ik giechelend. De jongen kijkt verrast op en zegt dan met een glimlach: ''Zal ik je rondleiden op de camping?''. ''Moet je niet bij je zusje blijven?'' vraag ik en ik ga naast hem op de rand van de zandbak zitten. ''Ze gaat wel met ons mee. En het is trouwens mijn nichtje.'' Antwoordt hij en hij steekt zijn hand naar me uit. Ik pak zijn hand, hij roept zijn nichtje en we lopen weg.

Hand in hand lopen we over de camping. ''Hoe heet je eigenlijk?'' vraagt hij aan me. ''Pauline'' antwoord ik. ''Wauw, mooie naam!'' zegt hij lief. ''Hoe heet jij?'' vraag ik voorzichtig en ik voel mijn wangen gloeien. ''Milan, ik heet Milan.'' Zegt hij zelfverzekerd. ''Okee, leuke naam!'' zeg ik en ik kijk om me heen. ''Oh daar heb je mijn moeder!'' zegt Milan blij en hij zegt tegen zijn nichtje dat ze naar mama moet gaan. ''Wat is je nichtje schattig! Hoe heet ze?'' vraag ik enthousiast. ''Mila'' zegt Milan trots en hij glimlacht naar me. ''Ik wou dat ik zo'n lief nichtje had. Ik heb alleen zo'n vervelende broer die nooit goed gehumeurd is. Hoe oud is ze?'' ''Ze is 6, volgende week wordt ze 7.'' Zegt hij trots. ''Aahw'' zeg ik jaloers. We lopen nog wat over de camping en komen op een gegeven moment bij het zwembad aan. Ik kijk nieuwsgierig door het raam en Milan komt achter me staan. ''Zin om te zwemmen?'' vraagt hij. ''Tuurlijk, met jou altijd'' flap ik er per ongeluk uit en ik sla gelijk mijn handen voor mijn mond. Hij schiet in de lach en trekt me aan mijn arm mee. ''Welke plaats staat jullie tent?'' vraagt hij gehaast. ''11D'' antwoord ik en we lopen samen naar onze tent.

Voordat we de hoek om lopen laat ik vlug zijn hand los. ''Maikel'' fluister ik in zijn oor en Milan kijkt me verbaasd aan. Ik negeer zijn blik en loop naar onze tent toe. Die nog steeds maar half staat. ''Eindelijk, daar ben je Pauline, nu kun je mooi even je moeder helpen de auto uitladen.'' Zegt Maikel gestrest. ''Nee'' zeg ik vastberaden. ''Ik ga zwemmen met Milan.'' Maikel kijkt Milan onderzoekend aan. ''Hmm, neem je broer maar mee.'' Snauwt hij naar me. ''Nee'' zeg ik weer. Ik loop de tent in en trek snel mijn bikini aan. ''Op naar jouw tent!'' zeg ik terwijl ik in Milans richting loop. ''Ik sta op 22E.'' zegt hij. Hij pakt mijn hand weer vast en we lopen naar zijn tent. Wanneer we bij zijn tent aankomen ligt zijn vader languit voor de tent, leest zijn moeder een boek en hangt Mila gelijk om mijn benen. Ik aai haar over haar hoofdje en speel wat met haar terwijl Milan zijn zwembroek aantrekt. Als hij klaar is lopen we samen richting het zwembad.

Gek op jouWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu