"hari nan indah senyuman pertama,ku hulur salam ukhuwah kita.." nyanyiku.
Oh ya. Aku nak perkenalkan diri aku dulu. Nama aku Amira Syafiqah. Orang kat kampung mak abah aku panggil Mir. Katanya senang dipanggil. Kat sekolah orang panggil aku Syaf atau Nek Piqa. Kat rumah orang panggil Dik Mir. 2×5 dengan nenek atuk aku. Aku ada dua Abang. Satu nama dia Wan Najdi. Lagi satu wannajmi. Eloklah tu. Since aku the only girl so dapat gelaran cun sikit.
Abang aku yang first wannajdi atau nama yang aku panggil adalah Tok Wan. Najmi pulak aku panggil KaWan. Hahah. Dorang panggil aku Dik Piqa.
Tok wan dah menengah 6. Kira form 6. Yang Second tu Menengah 5. Aku turun sikit. Menengah 3. Tahun depan SPM guys! Palinglah time ni aku malas nak bangun!
****
Bab 1"Abang Adi! Abang Najmek! Bangunlah! Dah lambat ni." Jerit aku dari bawah.
Tiada sahutan.
"Huh! Dahlah Dik Piqa chiaw dulu." Jeritku.
"Mama,dik Mir pergi dulu. Ok Assalamualaikum." Aku memberi salam terlebih dahulu sebelum keluar dari rumah. Aku menuju ke skate board ku dan meluncur ke sekolah.
Dalam perjalanan,aku terjumpa seseorang. Ceteke siapa? Rara lah. Nama dia Zahra..orang semua panggil Ara ataupun Rara. Seorang yang comel macam aku. Khhookk(keluarkan kahak)
Dia menengah 2. Dia ada banyak adik beradik. Ada satu kakak dan tiga abang. Yaitu abam Fakhrul radhi,Mira Filzah dan juga abang Bai.
"Eh nek Piqa. Lama tak jumpa."padahal semalam baru minta ku belikan barang dapur dia kat kedai.
"Banyaklah kau. Ni Rara kau dah ready untuk pemilihan pengawas?" Aku dan Rara berjalan ke hadapan.
Oh ya lagi satu fakta tentang adik beradik Rara ni adalah. Kak Mira Filzah adalah artist. Bazli adalah Cikgu Usuluddin kat sekolah aku. Dan Fakhrul menengah 5.
Sesampai kami di sekolah,aku mencari kelibat Najmi dan Najdi. Tapi takde. Alamat lambat.
"Eh aku kena jaga pagar ah beb. Abang Bai tolong hantarkan beg Piqa. Time kasih!" Aku mengucapkan terima kasih sebelum dia terpaku.
'pikir aku maid dia ke apa? Takpelah disebabkan dia banyk berbakti dengan sekolah,aku sanggup tolong seminggu.' bisik hati Abang Bai.
"Tepat 7.30 dalam 3,2.."
Semua kelam kabut nak masuk. Tapi pintu satu je..yang besar tu hanya untuk kereta guru.
"1. Yang selebihnya masuk dan tunggu kat pagar ni sekarang." Ucapku ala ala tentera.
Dan..adalah 4 orang lambat. Yaitu Abang aku dua orang,Najmi,Najdi dan kawan-kawannya yaitu Hasan dan Mansor.
"Ha abang. Apasal lambat?" Tanyaku kepada abang Najmi dan Najdi.
"Bangun lambat." Balasnya dengan menundukkan pandangan. Eleh..acah muslimin.
"Ouh maknanya aku kejut macam tarzan kat rumah tadi tu pasal masih tengah melentok lah?" Aku sarkastik. Sejujurnya aku memang tak suka nak sarkastik.
"Aah.." ouh tahu pulak aku kejut.
"Ha abang Mansor,Hassan asal lambat pulak?" Aku menanyakan kepada Mansor dan Hassan.
"Aku duduk jauh." Jawab Hassan.
"Aku err kena tolong mak aku masak untuk jual." Sebenarnya dah tahu. Saja test. Hahah..
"Hassan lain kali kalau rasa tinggal jauh, duduklah rumah kawan yang dekat2 ke. Minggu2 baliklah. Jadi tak lambat hari2." Cadangku kepada Hassan.
"Mansor pulak nanti jumpa aku waktu rehat kat kantin." Pesanku.
"Yang lagi dua ni pergi berdiri setengah jam atas kerusi. Dah2 pergi." Halauku.
***
Waktu rehat...
"Ok semua jangan lupa buat homework muka surat 77-79 faham. Berdiri!" Ucap Ustaz Kajian Tempatan.
"Terima kasih cikgu!" Laung ketua kelas,Syadril.
"Terima kasih Cikgu!" Laung kami semua serentak.
Sambil aku nak keluar,aku terdengar ada orang jerit nama aku. Tak lain tak bukan member aku,Jiha dan Timah.
"Wey. Baju lawa." Aku memuji baju pengawas mereka.
"Hehm mestilah. Hah cikgu kata tadi waktu perhimpunan kau masih pengawas tapi upgrade. Kau jadi Ketua pengawas." Kata Fatimah
YOU ARE READING
Famili UNIC
Teen Fictiondibintangi oleh zahraaziz sbg Rara najmiunic sbg Abang kepada Mira syafiqah.(bro najmek) Ana Azali sbg Kak Ana(guru displin) darwisyah sbg Wisya(senior tercantik) Abam Fakhrul sbg abam Fakhrul(abang kpd Rara Abang Najdi sbg abg Adi(abang kpd Amira) ...