bab 2

31 1 0
                                    

"yahoo! Ketua pengawas!" Jeritku perlahan macam aku loncat2 tapi tak kesampaian.

"Dah kamu boleh masuk kelas,pastu saya ni nak tanya kamu boleh duduk asrama? Bukan apa. Jadi kamu tak susah nak kena datang awal2 ke sekolah." Asrama? Hurmm cam seronok gak..

"Nanti saya balik saya confirmkan dengan mak saya dulu." Balasku dan terus keluar dari pejabat. Cikgu Ana hanya mampu menggeleng.

Sambil aku jalan menuju ke kelas,aku terlanggar satu mamat ni. Tak jatuh. Ter langgar pastu repel(kebelakang).

"Sorry ek." Aku meminta maaf.

"Eh Kak Mira. Takpe. Eka yang kelam kabut tadi. Jumpa waktu rehat eh!" Dia menjerit sambil lari.

Aku pulak yang menggeleng.

"Ceyy. Ada orang tu naik pangkat guys!" Jerit Aqil,si murai. Semua terdiam. Be like..

"Yeay! Mulai hari ni baguslah si syaitooonirrajim tu tak buat kita macam pekerja abdi dia." Aku naik pelik. Siapa?

"Guys,siapa?" Aku mengajukan soalan.

"Alaa si Rahman kaki gangster tu. Nama je pengawas tapi bulan puasa tak puasa,cabut sekolah konon dapat izin." Jelas Aqil.

"Ok. Aku rasa kita patut diam sekarang. Sebab Cikgu Tam pun dah muncul." Aku memberikan arahan.

💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣💣

"Ok semua sila buat kerja rumah secara pasangan. Hantar minggu depan. Ok berdiri kelas." Laju dia macam machine gun. Drrrrrrr.....

"Siapa asrama kat sekolah ni?" Tanya aku.

"Aku!" Ucap Syad.
"Aku!" Ucap Timah.
"Dan aku." Ucap Aqil.
"Oii aku pun eh." Ucap Jiha.

"Ok great. So aku rasa aku boleh kot.." fikir aku..

***

Waktu balik...

"Abang Mansor!" Aku psstt dia.

"Apa?" Dia berpaling memandang aku.

"Nah." Aku memberi sekeping sampul surat.

"Apa ni?" Dia bertanya kepadaku.

"Balik rumah baru buka. Dalam bilik ye. Ataupun sembunyi2 jangan bagi obvious." Aku pesan sebelum meluncur ke atas skateboard keluar pagar.

Aku tak balik ngan abang. Sebab diorang ada kelas tambahan. Well kelas tambahan sebab retake SPM. Lagi satu memang setiap pelajar menengah 6 akan kena kelas tambahan. So aku balik dengan Rara. Adik Fakhrul. Oh ya. Cikgu Bazli balik naik kete. Tompang kot.

"Rara,apa perasaan kau dapat jadi pengawas?" Tanya aku.

"Happy dapat berkhidmat selama aku hidup kat sekolah." Ulasnya.

"Rara rasa Mama Nana bagi tak akak duduk asrama?" Tanya aku lagi.

"Alaa anak last mesti boleh punya." Yakin Rara. Wow! Macamlah Mama Nana tu mak aku sendiri. Kuangasam.

"Tapi Mama Nana bagi,abah Fikry bagi ke?" Tanya aku.

"Tulah pasai.. kalau mak sempoi bapak pulak ting tong. Takpe Rara yakin.. mesti boleh nya.." wah bersungguh-sungguh gila dia ni.

"Ok rara. Akak cuba ek." Sebab rumah aku dah sampai.

"Assalamualaikum mama!" Jeritku sambil melempar bag atas sofa dan mendapatkan mama di dapur.

"Apa ni jerit?! Nasib Mama takde heartattack.." mama mengurut dada. Heheh..

"Takde. Nak minta izin.." aku buat baby face.

Famili UNICWhere stories live. Discover now